بسته خبری 16 فروردین 1400

سه شنبه حساس در بورس/عرضه های اولیه در اتاق انتظار

کدخبر: ۴۰۳۲۵۸
اقتصاد نیوز: بورس بازان در تله انتظارات تحولات احیای برجام گیر افتاده‌اند. نتایج روز سه‌شنبه نشست کمیسیون برجام در وین از دید بازار تعیین‌کننده خواهد بود.
سه شنبه حساس در بورس/عرضه های اولیه در اتاق انتظار

 

اخبار کلان 16 فروردین 1400

در تازه‌ترین تحولات مربوط به احیای برجام، رایزنی‌ها شدت گرفته است. بعد از گفت‌وگوی روز گذشته وزیر خارجه فرانسه با وزیر امور خارجه کشورمان، دیروز نیز وزیر خارجه بریتانیا با محمدجواد ظریف به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. درحالی‌که برخی منابع خبری می‌گویند که امریکا هیئت حاضر در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون برجام را به‌گونه‌ای چیده که امریکا دیدار مستقیم با ایران باشد اما ایران تأکید کرده هیچ‌گونه دیداری انجام نمی‌دهد و توصیه کرده امریکا قبل از هر چیز به برجام بازگردد و تحریم‌ها را بردارد، بعد درباره مذاکرات صحبت کند.البته همچنان گمانه‌زنی‌ها ضدونقیض است و به نظر می‌رسد باید اهمیت جلسه روز سه‌شنبه با توجه به بررسی چگونه بازگشت امریکا به برجام موردبررسی قرار می‌گیرد، هرگونه تصمیم می‌تواند دورنمای روند مذاکرات احیای برجام را روشن‌تر کند.

مجلس در جلسه غیرعلنی به بررسی معاهده ایران و چین و مذاکرات احیای برجام در روز سه‌شنبه پرداخت؛ البته دیروز وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مجلس رفتند تا درباره وضعیت بازار سرمایه با نمایندگان مجلس رایزنی کنند. این دیدار البته پیرو دیدارهای قبلی بر مبنای بررسی وضعیت عملکردی بازار سرمایه برگزارشده بود. بر اساس آمارهای رسمی سهامداران در سال ۹۹ بالغ‌بر ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات نقل‌وانتقال سهام در بازار سرمایه درآمد به دولت پرداختند. این رقم به‌تنهایی معادل ۹ درصد از کل مالیات وصولی سال ۹۹ است.

بورس8

اخبار صنایع 16 فروردین 1400

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت افزایش نرخ قیمت خودرویی‌ها خبر داد. رئیس شورای رقابت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 6 ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود؟ گفت: قطعاً در سه ماه نخست سال 1400 قیمت خودروهای داخلی تولیدشده در کارخانه افزایش قیمت خواهد داشت. 

دویست و چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حالی به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد که در آن، پس از گزارش اجرای مصوبه 177 ستاد اقتصادی دولت در راستای سیاست‌های ارزی و تجاری، پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت که با اخذ نظر صادرکنندگان و اتاق بازرگانی تهیه، مطرح شد و باهدف تسهیل تجاری، تشویق صادرات و رفع موانع تولیدکنندگان در واردات مواد اولیه قطعات موردنیاز به‌عنوان ادامه مصوبه قبلی به تصویب رسید.

تازه‌ترین نرخ محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ دلار 22654.3 تومان محاسبه شد. در همین حال، آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۹ هم‌حجم و هم درآمد صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) کشور کمتر از نصف شد. بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته دو میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار صادرات گاز مایع داشته، درحالی‌که این رقم در سال ۹۸ بیش از ۶.۶ میلیارد دلار بوده است.

اخبار شرکت‌ها 16 فروردین 1400

جواد عشقی نژاد مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد در خصوص وضعیت عرضه‌های شرکت هلدینگ خلیج‌فارس گفته است: پتروشیمی اروند که کارهای آن انجام‌شده، آماده پذیرش در بازار است و به‌محض مساعد بودن شرایط بازار سهام این شرکت عرضه می‌شود. اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل  شرکت ملی مس ایران نیز گفته است: در سال ۱۳۹۹، در شرکت مس ۱۰۱ هزار متر حفاری عمقی برای شناخت پتانسیل‌های جدید انجام شد که نتیجه آن‌یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار نیم درصد بود. ارزش فقط برجای این ذخیره به لحاظ ریالی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است که به دارایی‌های شرکت ملی مس اضافه شد. معاون بازاریابی و فروش فملی هم از برنامه اکتشاف در سال جدید خبر داد.

در اخبار دیگر، کی_بی_سی از انعقاد قرارداد تأمین مواد اولیه دارو با برخی شرکت‌های دارویی به میزان تقریبی 300 میلیارد تومان خبر داد. معدنی دماوند از انعقاد قرارداد مهم با موضوع فروش مقدار 500 تن کنسانتره سولفور سرب خشک با طرف قرارداد شرکت ذوب گران رنگین فلز به مبلغ 23.3 میلیارد تومان خبر داد. همچنین شرکت فرو آلیاژ نیزار احیا سپاهان زیرمجموعه شرکت معادن منگنز ایران (با مالکیت 60 درصدی) ، جهت احداث کارخانه و تولید فرو سیلیکو منگنز با ظرفیت سالانه 12000 تن، جواز تأسیس به شماره 48325 را از وزارت صنعت، معدن و تجارت استان قم دریافت کرد. بهنوش ایران هم از دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید