جریان خروج پول متوقف می‌شود؟

پیش‌بینی بورس در اردیبهشت/ انتظار بورس درباره برجام

کدخبر: ۴۰۷۱۵۵
اقتصاد نیوز: بازار سهام در روز پایانی هفته بعد از گمانه‌زنی‌ها بر سر احیای برجام همچنان در انتظار خواهد بود. اگرچه جریان عرضه‌ها به‌طور طبیعی امروز قدرتمند خواهد بود.
پیش‌بینی بورس در اردیبهشت/ انتظار بورس درباره برجام

به گزارش اقتصاد نیوز، در حالی از روز چهارشنبه دامنه نوسان در محدوده جدید قرار می‌گیرد که با موکول شدن مذاکرات وین به هفته آتی و گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه مذاکرات احیای برجام، همچنان انتظارات به آینده برجام شدت گرفته است. عده‌ای عنوان می‌کنند با احیای برجام و رفع محدودیت‌های نفتی و بانکی، بازار سهام دورنمای روشن‌تری را دنبال خواهد کرد. عده‌ای دیگر همچنان در انتظار تصمیم پایتخت‌ها برای سرنوشت احیای برجام هستند. با این وصف سویی برخی احتمال توقف خروج پول حقیقی‌ها از بازار را مطرح می‌کنند و برخی دیگر، همچنان دورنما را مبهم می‌دانند. اگرچه روز چهارشنبه به دلیل روز پایانی، به‌طور طبیعی جریان عرضه شدت می‌گیرد.

پیمان حقوقی‌ها برای بالا نرفتن بازار

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

این روزها شاهد عرضه حقوقی‌ها در بازار هستیم؛ به‌گونه‌ای که هر وقت سهام لیدر رنج مثبت و یا صف خرید می‌شوند، مدام عرضه می‌کنند تا سهم صف خرید نماند همین‌طور که در این روزها دیدید، این رفتار را می‌توان در حقوقی فولاد و شپنا و هم حقوقی بانک ملت مشاهده کرد.

متأسفانه  رفتار سازمان در مقابل این حقوقی‌ها بازدارنده نبوده است و فقط طبق معمول ابطال بخشی از معاملات را انجام می‌دهند و همین امر باعث می‌شود حقوقی‌ها سرخود عمل کنند و بازار رشد نکند

انتظار به‌جایی که سهامداران از سازمان بورس دارند برخورد قاطع با حقوقی‌هایی که باعث می‌شوند در بازار خلل ایجاد شود که بنا بر پیشنهاد بنده ابتدا کد حقوقی به مدت یک ماه بسته شود و اگر بازدارنده نبود، فرد خاطی که مسئول دولتی است به مراجع ذیصلاح جهت عزل معرفی شود

می‌توان به آینده بازار امیدوار بود؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

معاملات روز سه‌شنبه با افزایش تحرکات در نمادهای لیدر بازار همراه بود و به اعتقاد برخی از فعالان بورس،  این مسئله به تغییر دامنه نوسان در معاملات چهارشنبه ارتباط دارد. صف فروش سنگین برخی نمادها جمع‌آوری شد و آن دسته از نمادها که دیروز متعادل شده بودند، امروز به‌صف خرید رسیدند.

گروه بانکی روز سه‌شنبه در صدر توجه سهامداران قرار داشت و عمده دلیل آن نیز احتمال بهبود مبادلات بانکی در سایه رفع تحریم‌ها و گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با تغییر نرخ تسعیر ارز بود. در کنار این موضوع و در سایه رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، گروه فلزات اساسی نیز با استقبال سهامدارآن‌همراه بود.

در سوی دیگر صف فروش دو نماد مطرح گروه خودرو اگرچه در چندین نوبت جمع شد اما افزایش عرضه‌ها بار دیگر این دو نماد را به‌صف فروش رساند. در نیمه دوم معاملات امروز حجم عرضه‌ حقوقی‌ها افزایش چشمگیری داشت که نگرانی سهامداران را به دنبال داشت.

اگر بازار بتواند برای چند روز پیاپی با افزایش ارزش معاملات خرد و بهبود نقد شوندگی همراه باشد، شاید بتوان به آینده بازار امید پیدا کرد اما اگر در پیش گشایش فردا و با توجه به تغییر دامنه نوسان شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم، احتمال تداوم رکود در بازار سرمایه زیاد خواهد بود.

نکته مهم معاملات روز چهارشنبه

علیرضا عزیز الهی | کارشناس بازار سرمایه

در معاملات روز سه‌شنبه‌بازار تحت تأثیر اخبار برجام مبنی بر آماده شدن پیش‌نویس اولیه توافق، با افت‌وخیزهای زیادی همراه بود و درنهایت شاخص کل با افزایش 2800 واحدی در عدد 1میلیون 219 هزار واحد به کار خود پایان داد. ازجمله گروه‌هایی که مورد استقبال خریداران قرار گرفتند گروه بانکی، مالی و چند رشته‌ای بودند.

ارزش معاملات نسبت به‌روز گذشته افزایش یافت و به حدود 5 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفته‌های اخیر یک رکورد محسوب می‌شود.

از نکات قابل‌ذکر برای معاملات فردا می‌توان به تغییر دامنه نوسان منفی از -2 به -3 اشاره کرد که می‌تواند اندکی باعث بهبود روند معاملات و سرعت بخشیدن به گردش پول در بازار شود.

با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به محدوده حمایتی، درصورتی‌که بازار در همین محدوده‌ها بتواند حجم بخورد و در اصطلاح کف سازی نماید، می‌توان امیدوار بود که رفته‌رفته اعتماد دوباره به بازار جلب شده و طرف تقاضا قوی‌تر شود.

در اکوایران ببینید:لغو جلسه سران قوا با موضوع بورس

بورس یا پارکینگ پول‌های خسته؟ l پول نیست یا اعتماد؟

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

زمانی که کتب روانشناسی معامله و خریدوفروش را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که رکن اساسی شکل گرفتن یک معامله اعتماد است. ازلحاظ روانشناسی و استاندارد رفتاری، مردم ایران زود اعتماد می‌کنند، گرچه که این اعتماد تا حدودی خدشه‌دار شده است. اما اثبات این سخن را می‌توان در رویدادهای انتخاباتی و دیگر رویدادهای ملی مشاهده نمود.

با حرکت دیروز بازار، قدری معاملات امروز روان‌تر بود، اما لیدر سنتی بازار یعنی #خساپا هنوز قصد حرکت را ظاهراً ندارد. درصورتی‌که لیدر بازار یعنی #خساپا حرکت خود را شروع کند می‌توان به افزایش حجم معاملات امیدوار بود. حرکت حقیقی‌ها در بازار و انجام خریدوفروش، آن‌هم پس از یک اصلاح عمیق، نشان‌دهنده این است که برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان بازار از پولی رنج نمی‌برد بلکه از بی‌اعتمادی رنج می‌برد.

این بدین معنی است که پول‌های نقد در حساب کارگزاری‌ها پارک شده و آماده حرکت بازار است. البته در کانال‌های مختلف نیز می‌توانیم ببینیم که اکثر کانال‌ها، سیگنال‌های خرید را به‌قصد نوسان صادر می‌کنند.

بنابراین باید گفت که پول موجود است، اما این سرمایه به زیر سایه اعتماد و ارتباط جلو نمی‌رود تا معاملاتی شکل بگیرد.

مع‌الوصف باید راهکارهایی را برای بازار در نظر گرفت که می‌تواند به حرکت بازار کمک کند:

1- افزایش معاملات کدهای حقوقی نه در راستای حرکت مثبت بازار، بلکه در راستای تعدیل حرکت سهام

2- رفع محدودیت‌ها و تکلف دریافت اعتبار برای کدهای پر تراکنش

3- حمایت موازی از سهم‌های کوچک برای احیای حرکت بازیگردان‌های حقیقی بازار

4- حمایت از کانال‌های تحلیلی تلگرامی به‌منظور افزایش تحلیل و صدور سیگنال‌های تحلیلی

به‌هرروی، افق بازار روشن است و می‌توان بازاری متعادل را در اواسط اردیبهشت پیش‌بینی نمود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید