برآورد بازار سهام 31 خرداد 1400

پیش بینی بورس فردا؛ فروشندگان پُرزور می شوند؟

کدخبر: ۴۲۰۶۲۹
اقتصادنیوز: بازار سهام دوشنبه را به تاثیر از عرضه ها، ممکن است متفاوت با دو روز ابتدایی هفته دنبال کند.
پیش بینی بورس فردا؛ فروشندگان پُرزور می شوند؟

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات سهام در دومین روز پس از انتخابات گرچه با تقویت سمت تقاضا خوب آغاز کرد اما در ادامه وجود عوامل متعدد همچون کاهش قیمت ها در بازار کامودیتی ها، نوسانات بازار ارز  و افزایش بسیار آرام دوباره نرخ سود بانکی توانست بر فشار سمت عرضه بیافزاید. بورس بازان با عوامل فعلی موجود در بازار فشار عرضه ها را طبیعی می دانستند.

البته بازار به طور جدی به دورنمای اقتصاد ایران در سپهر سیاست خارجه توجه دارد و از این منظر پس از پایان انتخابات که خط ریل دولت بعدی تعیین تکلیف شد، حالا سرنوشت مذاکرات برجام با اهمیت ارزیابی میشود.

از نگاه معامله گران، بازار سهام به مثابه دیگر بازارها در انتظارند ببیند که دولت ابراهیم رییسی در ادامه چه سیاست ها و برنامه هایی را در پیش می گیرد. بسیاری از فعالان بورسی، تاکید ابراهیم رییسی روی سیاست های مربوط به رونق حوزه مسکن و نوع حمایت های او از بازار سهام را متضمن تقویت سمت خریداران و رونق گرفتن موتور دیگر صنایع بورسی مرتبط به حوزه مسکن همچون فولادیها، سیمانی‌ها میدانند.

با این وصف، فشارهای سمت عرضه در روز یکشنبه نشان میدهد بازار دوشنبه (فردا) همچنان با تداوم این وضعیت دنبال می‌شود. ابراهیم رییسی دوشنبه 31 خرداد قرار است در مقابل با رسانه ها نخستین نشست خبری خود را برگزار کند. برآورد کلی از بازار این است که در کوتاه مدت بازار با خوش بینی واکنش مثبتی نسبت به رئیس جمهورشدن ابراهیم رییسی از خود نشان دهد اما در بلندمدت این وضعیت تحت تاثیر نوع سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های دولت، متفاوت و دستخوش تغییر خواهد بود. برآورد کلی از همین وضعیت را از نگاه فعالان بورسی در فضای مجازی میتوان پیگیری کرد.

برخی هم با نگاه تکنیکال رسیدن به نقاط حساس شاخص را دلیلی بر سناریوهای متعدد بازار میپندارند. تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد که بازار دوشنبه 31 خرداد متاثر از فشار سمت عرضه با سیر نزولی دنبال میشود. باید در انتظار بود که در نشست خبری دوشنبه ابراهیم رییسی چه موضوعاتی مطرح میشود و نشست امروز برجام بالاخره به کجا میانجامد. چون که ایران تاکید کرده رسیدن به توافق مهیاست. پس از پایان جلسه امروز، اعضا برای تصمیم گیری نهایی به پایتخت ها بر می گردند. تهران تاکید کرده در شرایط کنونی این واشنگتن است که باید در خصوص بازگشت به برجام با رفع تحریم ها گام اصلی و نخست را بردارد.

بورس

شروعی نو برای بورس

  • ابراهیم جباری |  کارشناس بازار سرمایه

روایت است که یک از توریست ها به یکی‌ از قریه های نزدیکی استان تهران رفته بود. او از نوع حرف زدن و ادبیات مردمان آن شهر به اعجاب آمده بود که چطور آنقدر حکیمانه صحبت میکنند اهالی آن روستا. یکی از ریش سفیدان روستا به او گفته بود اهالی این شهر از خواندن و نوشتن (سواد) بی بهره اند. بخاطر همین موضوع همه ما چون سواد نداریم پس خوب فکر میکنیم و صحبت میکنیم. تصمیم در وضعیت فعلی بازار نیازمند دانش تکنیکال و فاند قوی نیست.

با کمی تفکر میتوان فهمید که قیمت های فعلی حاصل یک ریزش افراطی هستند و به زودی بخشی از ریزش خود را جبران خواهند نمود. پس چه بهتر که با تفکر بیشتر نسبت به فروش سهام خود اقدام کنیم.

 تقریبا از ابتدای اردیبهشت به مخاطبان و سهامداران عزیز گوشزد نمودیم که قیمت های فعلی بسیار ارزنده اند. و البته اشاره کردیم که خرید باید زمانی انجام شود که در کف بازار خون ریخته است.

قیمت های جذابی همچون ۱۶۰ تومان در خودرو و دیگر سهم ها، شاید امری تکرار نشدنی باشد. اما هنوز هم  دیر نشده است.شاخص کل با عبور از چند عدد جذاب و جذاب تر خواهد شد تا بتوان سبد خوبی برای سرمایه گذاری تشکیل داد.

اولین عدد: ۱۱۷۵ | اولین محدوده مقاومتی ۱۱۶۰ تا ۱۱۷۵ است. در صورت عبور از این محدوده شیب صعود بازار بهتر و قوی تر خواهد شد.

دومین عدد: ۱۲۱۵ | این مقاومت در سابق چندین بار همچون یک باند حمایتی شاخص کل را حمایت نمود اما نهایتا از دست رفت و هم اکنون همچون یک سد محکم در برابر شاخص ایستادگی خواهد کرد. اما به نظر نمی رسد توان شکستن آن وجود نداشته باشد.

عدد سوم ، عدد طلایی: ۱۲۶۵ | مقاومت ماژور و یا مرز خوشبختی بازار که در صورت شکست آن میتوان مجددا روزهای یک دست سبز بازار را به انتظار نشست.

با روی کار آمدن دولت جدید در کوتاه مدت شاهد بهبود شاخص های اقتصادی خواهیم بود که بورس نیز از آن مستثنی نیست. و به نظر دست دولت جدید میتواند اشک های سهامداران متضرر را پاک کند. صبر و شکیبایی کلید موفقیت ما در این عرصه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید