تعرفه واردات خودرو تغییر کرد؟

سیگنال منفی به بازار خودرو /کاهش قیمت خودرو منتفی شد؟

کدخبر: ۵۶۶۷۳۲
مشخص شدن تعرفه واردات محصولات برندهای جهانی را می توان اصلی ترین گزینه در تعیین قیمت خودروهای وارداتی قلمداد کرد.
سیگنال منفی به بازار خودرو /کاهش قیمت خودرو منتفی شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، وزارت صمت بعد از مدت ها بالاخره از تعرفه واردات خودرو رونمایی کرد. آن طور که گزارش ارائه شده از سوی این وزارتخانه نشان می دهد تعرفه واردات خودرو تغییری نداشته و در دور جدید ورود خودرو قرار است محصولات برندهای جهانی خودروساز همچنان با تعرفه های پیشین وارد کشور شوند.

تعرفه واردات خودرو تغییر کرد؟

به عبارت دیگر مدیران صمت بعد از بیش از چهار سال که از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد ایده جدیدی برای تعیین تکلیف درصد تعرفه های ورودی خودرو نداشتند و ترجیح دادند همان درصدهای پیشین که در دولت یازدهم به عنوان مبنای محاسبه تعرفه واردات خودروها مورد استفاده قرار می گرفت را در دور جدید مورد استفاده قرار دهند.

از سرگیری واردات خودرو

سال گذشته ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی در دستورکار قرار گرفت. وزارت صمت نام نویسی برای خرید محصولات برندهای جهانی خودروساز را به عنوان اجرای دستور رییس جمهور مبنی بر برداشتن قفل از در ورود خودرو تفسیر کرد.

اما تا کنون خبری از تحویل خودروهای وارداتی به متقاضیان نبوده است. سخنگوی صمت بعد از تعطیلات نوروز اعلام کرد قرار است حواله خودروهای وارداتی به زودی به متقاضیان تحویل داده شود. بر اساس اعلام امید قالیباف حدود هزار و 100 دستگاه خودروی وارداتی به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

متقاضیان برای نام نویسی موظف بودند تا 500 میلیون تومان را در حساب های وکالتی خود ذخیره کنند. الباقی قیمت خودروها باید همزمان با تحویل از سوی متقاضیان به حساب های اعلام شده توسط صمت واریز می شد.

مولفه کلیدی در تعیین قیمت خودروهای وارداتی

مشخص شدن تعرفه واردات محصولات برندهای جهانی را می توان اصلی ترین گزینه در تعیین قیمت خودروهای وارداتی قلمداد کرد. حال با توجه به اینکه همچنان دستورالعمل جدیدی برای واردات خودرو اعلام نشده، حداقل در ابتدای مسیر واردات در سال جاری تعرفه‌ها به شیوه قبل خواهند ماند.

تاثیر واردات خودرو با تعرفه های پیشین روی بازار

چنانچه سیاست گذار خودرویی به این مساله مهر تایید بزند می توان گفت که این مساله به عنوان جدیدترین سیگنال منفی قیمتی به بازار خودرو مخابره خواهد شد. مدیران ارشد صمت همزمان با رونمایی از آیین نامه اجرایی واردات خودرو در شهریورماه 1401 اعلام کردند قصد دارند تا با سهل گیری در بحث واردات خودرو شرایط را برای ایجاد یک بازار رقابتی فراهم کنند.

نزدیک بودن قیمت نهایی محصولات وارداتی به محصولات داخلی حاضر در بازار می توانست به این مهم کمک کند. اما چنانچه وزارت صمت قصد داشته باشد واردات خودرو در سال جاری را همچنان با تعرفه های گذشته محاسبه و عملیاتی کند، آنگاه دیگر خبری از ایجاد رقابت میان محصولات برندهای جهانی خودروساز و محصولات برندهای داخلی ایجاد نخواهد شد.

کاهش قیمت خودرو؛ شاید وقتی دیگر!

به تعبیر دیگر خبری از کاهش قیمت خودروها در بازار همزمان با نهایی شدن ورود خودرو  نخواهد بود زیرا خودروهای وارداتی قیمتی بسیار بالاتر از قیمت های خودروهای داخلی پیدا می کنند بنابراین نمی توانند تاثیر مثبتی روی بازار خودرو گذاشته و قیمت های بازاری خودرو را کاهشی کند.

به تعبیر دیگر شاهد همان بازار جزیره ای به لحاظ قیمت خواهیم بود و واردات خودرو نمی تواند سبب کاهش قیمت محصولات پرتقاضا و مونتاژی بازار شود.

البته یک گمانه دیگر نیز مطرح است و آن اینکه ممکن است که این تعرفه‌ها با ادامه روند واردات در سال جاری اصلاح شود و با در نظر گرفتن مصرف سوخت، تغییراتی داشته باشد اما آنچه که فعلا به صورت رسمی برای تعرفه واردات خودرو باید در نظر گرفت، مطابق جدول زیر است.

جدول تعرفه واردات خودرو

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید