خطیب زاده: توافق با آژانس در چارچوب مصوبه مجلس است/ امتیازی به آمریکا ندادیم

کدخبر: ۳۹۴۶۷۹
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه بین ایران و آژانس انجام شده یک توافق فنی است و درچارچوب قانون[هسته‌ای] مجلس، همکاری خود با آژانس را ادامه می‌دهیم.
خطیب زاده: توافق با آژانس در چارچوب مصوبه مجلس است/ امتیازی به آمریکا ندادیم

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: دوشنبه ۲۷ بهمن سفر وزیر خارجه قطر به همراه هیئت همراه به تهران را داشتیم. وزیر خاجه قطر در این سفر گفتگوهایی با وزیر امور خارجه کشورمان داشت و البته ملاقات های جانبی هم با مقامات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

خطیب‌زاده گفت: در این هفته گفتگوی تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور سوئیس و صدراعظم آلمان و همچنین روز گذشته با همتای ترکیه‌ای آقای اردوغان را داشتیم.

بر اساس گزارش مهر، وی ادامه داد: همچنین روز یکشنبه سفر آقای گروسی به تهران را داشتیم که در این راستا ملاقات‌هایی با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در هفته گذشته دو تا سه نشست معاونین سیاسی ایران با افغانستان و کشورهای دیگر برگزار شد که مهمترین آن برگزاری سومین دور گفتگوهای سیاسی ایران و پرتغال بود. شنبه هفته جاری نیز، ۴ زندانی ایرانی از ایالت بنگلور هند آزاد شدند.

در سفر مدیرکل آژانس اتمی هیچ امتیازی به آمریکا داده نشده است

خطیب‌زاده درباره جزئیات سفر گروسی به کشورمان و مذاکرات میان دو طرف گفت: در این سفر مذاکرات بسیار خوبی انجام شد و دستاورد بسیار بزرگی برای سازمان انرژی اتمی است.

وی ادامه داد: در سفر آقای گروسی هیچ امتیازی به آمریکا داده نشده و همه توافقات انجام شده در چارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

مذاکرات با آژانس اتمی طبق قانون هسته‌ای مجلس است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این سفر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. مذاکرات فنی با سازمان انرژی اتمی انجام شد و دستاورد دیپلماتیک و قابل توجه فنی به دست آمد. اقای صالحی و همکارانشان زحمات زیادی کشیدند تا در چارچوب قانون مجلس، مذاکرات انجام  شود و همانطور که در بیانیه مشترک و آژانس آمده، این توافق بر وفق قانون مجلس است.

خطیب‌زاده ادامه داد: برخی توافقات برای راستی‌آزمایی‌ها براساس پادمان انجام شد مانند اینکه دوربین‌ها روشن بماند ولی فیلمی در اختیار آژانس قرار نگیرد. نه تنها اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد بلکه توافقات جدید هم براساس قانون مجلس است.

وی افزود: مسایل بسیار فنی و تخصصی است و در روزهای آینده سازمان انرژی اتمی ابعاد فنی آن را بیان می‌کند. آقای غریب‌آبادی هم در ایران و در مذاکرات بودند و برای ابعاد فنی این مسئله پاسخگو هستند.

فیلم دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافقات ایران و آژانس و اینکه آیا با قانون مجلس مغایرت دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: ما هیچ فرصتی به آمریکا در مذاکرات با آژانس ندادیم. آنچه انجام شده تماما در چارچوب مصوبه مجلس است. بر همین اساس اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و برخی نظارت‌های ضروری در سه ماهه آینده در چارچوب توافقات پادمانی حفظ خواهد شد. شاید مهمترین مسئله فنی، دوربین‌ها باشد که هیچ فیلمی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد.

خطیب‌زاده درباره ابراز علاقه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای گفتگو با ایران و طرح مسائل موشکی و منطقه‌ای از سوی او گفت: بایدن باید تصمیم بگیرد سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا را ادامه دهد یا خیر؟

وی ادامه داد: نتیجه این سیاست‌ها شکست حداکثری برای آمریکا خواهد بود و یا اینکه دولت جدید آمریکا از آن میراث شکست خورده فاصله بگیرد.

آمریکا تله‌های تحریمی را رفع کند تا وارد اتاق برجام شود

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه از این ساختمان خارج شده و در مسیر آن هم تله‌گذاری کرده است که نه کسی باقی بماند و نه کسی از مزایای آن استفاده کند. مسیر برگشت مشخص است، آنها  ابتدا باید تعهدات خود در برجام را اجرا کنند تا وارد این ساختمان شوند و بعد باید آن تله‌ها یعنی تحریم‌ها را بردارند تا بتوانند وارد اتاق برجام شوند.

خطیب‌زاده درباره حضور نیروهای بیگانه در منطقه، گفت: موضوع و ریشه بسیاری از تنش‌ها در منطقه غرب آسیا به حضور نیروهای خارجی برمی‌گردد. این مسیری است که آمریکا با تصحیح سیاست‌های و خروجش، می‌تواند بازگشت ثبات و آرامش را به منطقه تسهیل کند.

درباره امنیت ملی و توان دفاعی مذاکره نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال مذاکره درباره مسائل موشکی، گفت: ما درخصوص امنیت ملی و توان دفاعی کشور با کسی مذاکره و مصالحه نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند ساده به برجام برگردد؟ گفت: آمریکا یکجانبه خارج شد ولی بازگشت آن به خاطر اینکه این خروج متضمن بسیاری از ابعاد و مسئولیت‌های حقوقی است، به سادگی اتفاق نمی‌افتد. ما پیش شرطی برای رفع تحریم‌ها نداریم ولی رفع تحریم‌ها مسیر بازگشت آمریکا به برجام است.

خطیب‌زاده در ادامه درباره تلاش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست با حضور نماینده آمریکا به صورت مهمان، گفت: ما نیت خوب آقای بورل را می‌دانیم و این را در چارچوب تلاش‌های وی برای حفظ برجام می‌دانیم. در حال حاضر آمریکا عضو برجام نیست که در نشست برجامی شرکت کند.

پیشنهاد حضور آمریکا به صورت مهمان در نشست برجام را بررسی می‌کنیم

وی با بیان اینکه نشست ایران با اعضای فعلی برجام طبق روال خود انجام می‌شود، گفت: اینکه آمریکا بخواهد به عنوان مهمان شرکت کند را ایران بررسی خواهد کرد. موضع ایران همانی است که بارها اعلام کرده‌ایم، در هیچ مذاکره و گفتگویی پیش از تعهد به برجام و رفع موثر تحریم‌ها، حضور نخواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در حال بررسی پیشنهاد هستیم و به دوستان اروپایی و دوستانمان در مسکو و پکن که در حال رایزنی نزدیک با آنها هستیم به زودی نظر تهران را خواهیم گفت.

خطیب‌زاده درباره برخی مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس که دولت قانون مجلس را اجرایی نکرده است، گفت: قانون مجلس طبق الزامی که وجود دارد فردا انجام می‌شود و بهتر است دوستان قضاوت نکنند. از فردا سازمان انرژی اتمی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند.

وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا ناگوار است

وی درباره اظهارات جک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ارتباط با مذاکرات ایران و آمریکا درخصوص زندانیان، گفت: همواره وضعیت ایرانیان زندانی در آمریکا از اولویت‌های ایران بوده و بسیاری از زندانیان ما در وضعیت ناگواری در زندان‌های آمریکا قرار دارند و به صورت خاص مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: متأسفانه استاد ایرانی را به بهانه‌های واهی دستبند و پابند می‌زنند و بدون دلیل در زندان نگهداری می‌کنند، دولت ایران نمی‌تواند شاهد این ظلم آشکار در خصوص اتباع خودش باشد. اینها میراث شومی است که دولت قبلی برای دولت فعلی گذاشته و هنوز شاهد فاصله گرفتن از این میراث شوم نبودیم. البته پیام‌هایی از سوی سفارت سوئیس و برخی وزرای خارجه گفته شد که ما پاسخ خود را از همان طریق دادیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد قبلی آقای ظریف برای تبادل زندانی‌ها سر جای خود است، افزود: همان راهکار وجود دارد و  مسیر می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی تلاش‌های دولت جدید آمریکا را برای خروج از انزوا دانست و گفت: ما تلاش‌های مقامات آمریکا برای خروج از انزوا را درک می‌کنیم اما خروج آمریکا از انزوا راه‌حل آن اظهارات نیست. راه حل آن اقدام است و مسیر آن دست کشیدن از سرکشی است و این مسیر زودتر جواب می‌دهد.

کاهش محدودیت‌های دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا کافی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفع محدودیت‌های اعلام شده برای دیپلمات‌های ایرانی در نیوریوک، گفت: کاهش این محدودیت ها را اعلام کردند.

خطیب‌زاده گفت: در دولت قبلی وقتی آمریکا در نقض تعهدات خودش در خصوص تسهیل حضور دیپلمات‌ها در مقر سازمان ملل اقدام به محدودیت بی‌منطق و سرکشانه در قبال دیپلمات‌های ایرانی انجام داد، ایران در یادداشتی اخطار داد که به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهد کرد. ما این کاهش محدودیت را کافی نمی‌دانیم و البته در مسیر بازگشت آمریکا به برجام نباید تفسیر شود.

وی درباره آخرین وضعیت هواپیمای اوکراینی، گفت: ما منتظر اعلام نتیجه توسط دستگاهای مسئول هستیم و بعد از اینکه نظرات کشورها جمع‌بندی شد، سازمان هواپیمایی کشوری به صورت عمومی اعلام و در دسترس همه قرار خواهد داد.

دام‌افکنی در روابط ایران و عراق خیلی مشکوک است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به ایران، گفت: ما تمامی مساعی جمیله خود را به کار گرفتیم که بحران یمن و اتفاقات تراژیک انسانی پایان یابد. امیدواریم طرف‌های دیگر از جمله عربستان به این طرح‌ها بپیوندند و هرچه زودتر شاهد پایان کشتار زنان و کودکان باشیم.

خطیب‌زاده در باره اتهاماتی که برخی به ایران در پی حملات به نیروهای آمریکایی‌ در عراق می‌زنند، گفت: من همان زمان که بعضی این اتهامات را مطرح کردند، بلافاصله گفتیم و می‌گوییم که اینگونه دام‌افکنی در روابط ایران و عراق خیلی مشکوک است و ضمن اینکه صلح و ثبات را در عراق به خطر می‌اندازد، نشان از سناریوهایی است که برای ثبات منطقه خوب نیست.

وی بابیان اینکه برخی طرف‌های ثالث به این تله آفرینی‌ها دل بسته‌اند، گفت: از دولت عراق خواسته‌ایم فارغ از این شایعات مسیر کشف حقیقت را با جدیت پیگیری و عاملان و آمران آن را پیدا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دلیل این نا آرامی‌ها حضور نیروهای بیگانه در منطقه است. امروز شاهد افزایش حضور نیروهای خارجی در عراق هستیم که خودش عامل ناامنی است.

خطیب‌زاده درباره سفر رافائل گروسی به تهران و ارتباط این مسئله در دادن فرصت دوباره به آمریکا برای حفظ برجام هم ابراز داشت: آنچه میان سازمان انرژی اتمی و آژانس رخ داده، یک توافق فنی است تا روابط دوطرف، براساس مصوبه مجلس خدشه‌دار نشود. در بیانیه هم آمده کلیه توافقات وفق قانون مجلس رخ می‌دهد. اگر طرف‌های مقابل که نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند از این فرصت استفاده کنند، ایران از این مسئله استقبال خواهد کرد.

مذاکره با طالبان با اطلاع دولت افغانستان انجام شد

وی درباره رایزنی‌های طالبان در تهران و اینکه چرا آن گفت‌وگوها نتوانسته از میزان خشونت در افغانستان بکاهد، گفت: سفر هیئت طالبان به تهران از پیش تعیین شده و با اطلاع دولت افغانستان و با دستورکار مشخصی درباره پیشبرد مذاکرات صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی انجام شد. البته این گروه با کشورهای مختلفی در حال گفت‌وگو است. در برخی از کشورها دفاتر دارد. با آمریکا ماه‌ها گفت‌وگو کرده و به توافقاتی هم رسید. بهتر است این سوال را از کشورهایی که با این گروه مدت‌ها مذاکره و توافق کردند، پرسیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دعوت روسیه از ایران درباره حضور در مداکرات صلح افغانستان، گفت: این دعوت از قبل هم بوده است. با مسکو در ارتباط نزدیک هستیم. هنوز تصمیم مشخصی در این باره نگرفته‌ایم زیرا برای اینکه ساختار حاکمیتی افغانستان تضعیف نشود، پاسخ ما روشن بوده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: از پروسه‌های صلح حمایت می‌کنیم ولی فکر می‌کنیم در هر چیزی که موجب تضعیف دولت افغانستان می‌شود، شرکت نکنیم. در حال بررسی این دعوت هستیم و پس از جمع‌بندی، آن را اعلام می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر حامل پیامی از سوی آمریکا نبود

وی درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران و اینکه آیا وی حامل پیامی از سوی آمریکا برای ایران بوده است؟ گفت: سفر وزیر امور خارجه قطر هم در ادامه رایزنی‌های دو کشور بود و هیچ مطلبی از آمریکا در این سفر مطرح نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ایجاد روزنه‌ای در وضعیت آزاد شدن زندانیان ایرانی در آمریکا، گفت: درخصوص زندانیان تحول جدی رخ نداده است. ما پیام خود را از طریق سوئیس داده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تاریخ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نشستی که اتحادیه اروپا می‌خواهد با حضور آمریکا برگزار کند، ابراز داشت: نشست کمیسیون مشترک برجام در مسیر خود انجام می‌شود. دعوتی که صورت گرفته در حال بررسی هستیم که چگونه به آن پاسخ دهیم. کمیسیون برجام در مسیر خود انجام می‌شود.

اتفاقی در ارتباط با دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیفتاده است

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: تحولاتی در تماس کره‌ای‌ها با سفارت ایران و همچنین در تماس اخیر قائم مقام وزیر خارجه کره با عراقچی صورت گرفته، اما همچنان به صورت عملیاتی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: در مورد حق عضویت ایران در سازمان ملل پیشرفت‌هایی صورت گرفته اما هنوز مسیر به کندی طی می‌شود.

سخنگوی درباره سند همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان اظهار داشت: این سند تقریبا آماده است و اگر یکی دو مورد باقیمانده را دوستان افغانستان اعلام کنند، ما آماده امضای آن هستیم. هیئتی از ایران در افغانستان و همچنین هیئتی از افغانستان در تهران این موضوع را پیگیری کرده است. الان نمی‌توانم تاریخ مشخصی را برای امضای این سند بدهم.

خطیب‌زاده درباره وضعیت نشست سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه اظهار داشت: می‌خواهیم این نشست را به صورت حضوری برگزاری کنیم و در حال بررسی زمان آن هستیم.

وی درباره سواستفاده حقوق بشری از سوی برخی کشورها نیز گفت: استقلال از دستاوردهای بزرگ ایران بوده و هیچگاه اجازه ندادیم استقلال ایران خدشه‌دار شود. سابقه حقوق‌بشری بسیاری از آنها که درباره حقوق‌بشر در ایران صحبت می‌کنند، سابقه تاریک و تیره‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران همواره گفته بدترین روش برای پرداختن به امور حقوق‌بشر، سیاسی کردن آن است. ایران همواره سعی کرده در مسیر بهبود این موضوع حرکت کند. قطعنامه‌هایی که صادر می‌شود کمتر از یک سوم اعضا رای می‌دهند. این معنای خودش را برای دنیا دارد که تصمیم سیاسی است که گرفتند ولی پاسخ ما حقوقی بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید