خطیب‌زاده به آمریکا: بازگشت به برجام نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد

کدخبر: ۳۹۶۳۴۷
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا اگر می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد اول باید تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند، گفت: این مسیر نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد.
خطیب‌زاده به آمریکا: بازگشت به برجام نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) با بیان اینکه هیچ تغییری در سیاست ضد ایرانی امریکا مبنی بر فشار حداکثری، اتفاق نیفتاده است، گفت: آمریکا بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است و اروپایی‌ها هم همچنان ذیل نقض تعهدات برجامی‌شان به سر می‌برند.

پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا برای برپایی نشستی غیر رسمی به تهران رسیده بود، این پیشنهاد زمان خاصی نداشت و ما نظرمان را درخصوص این پیشنهاد قبلاً هم گفته بودیم و که مسیر، مسیر روشنی است و آمریکا اگر می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد باید تعهد خود را به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند و تحریم‌ها را بردارد. این مسیر نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد.

بنابر گزارش مهر، خطیب‌زاده گفت: دولت جدید آمریکا متاسفانه دنبال این است که مسیری که ترامپ طی ۴ سال نتوانست به جایی برساند، را با چندجانبه‌گرایی منفی به پیش ببرد.

وی افزود: ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم. اگر رفتار متفاوتی را از طرف مقابل ببینیم، پاسخ ما هم متناسب خواهد بود. شرکای اروپایی بخاطر داشته باشند که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد. زبان اتهام زنی و تهدید، زبانی نیست که درمقابل جمهوری اسلامی ایران کارگر باشد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص اتهام زنی‌های اخیر نخست وزیر اسرائیل علیه ایران، گفت: من این بیماری وسواس‌گونه ذهنی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد را چیز جدیدی نمی‌دانم. این‌ها همگی ناشی از آشفتگی بسیار عجیبی است که در سرزمین‌های اسغالی وجود دارد و همه آن حاصل رفتارهای ماجراجویانه آنهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی رژیمی است که عامل بسیاری از مشکلات غرب آسیا است. ایران سیاست‌های خود را براساس منافع و دکترین خودش پیگیری کرده و در دکترین ایران سلاح هسته‌ای جایگاهی نداشته است اما درمقابل این دنیای غرب و آمریکا است که چشم خود را بر صدها بمب اتمی که در سرزمین‌های اشغالی انبار شده، بسته است.

خطیب‌زاده درخصوص نشست شورای حکام آژانس و تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی، گفت: اینکه آمریکا در مسیر غلطی قرار دارد روشن است. دولت آقای بایدن آغاز ناامید کننده‌ای را در عمل به تعهداتشان داشتند.

وی با اشاره به همکاری ایران و آژانس گفت: مسیر همکاری ما با آژانس در چارچوب پادمان ادامه خواهد یافت. حسن نیت ایران برای تفاهم با آژانس را طرف‌های دیگر باید قدر بدانند و این را دریچه‌ای برای بازگشت به تعهدات خودشان قلمداد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به تهران گفت: یکی از محورهای مباحث ما با مقامات عراقی درخصوص برخی تحولات در عراق و حوزه امنیتی پیرامونی ماست. پرونده شهادت سردار سلیمانی و پیگیری آن نیز، همواره مورد بحث و تبادل نظر بوده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت مسلمانان چین در استان اویغور و واکنش وزارت امور خارجه، گفت: بدترین رویکرد در قبال اینگونه مسائل، سیاسی کردن این موضوعات است که توسط آمریکا و اروپا با اهدافی سیاسی پیگیری می‌شود.

وی افزود: اینکه برخی طرف‌ها تلاش کنند این مساله را تبدیل به یک ابزارسیاسی و چانه زنی برای خود بکار ببرند، از طرف جمهوری اسلامی مردود است. ما مسیر گفتگو با چین را در همه زمینه‌ها داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در دوران تحریم یکی از کشورهایی که روابط نزدیکی با ما داشته، چین بوده است. چین در طول یاغی‌گری آمریکا نفت ما را خریده و اعلام هم کرده است. مراودات بسیار نزدیکی در حوزه‌های مختلف با کشور چین داشتیم و داریم.

خطیب‌زاده تاکید کرد: مشارکت ایران و چین راهبردی است و در حوزه‌های مختلفی ادامه دارد که برخی از آنها را مردم می‌دانند و برخی هم در فرصت مقتضی می‌توان گفت. دیروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی را از طرف چین به ایران داشتیم. روابط ایران و چین رقبا و بدخواهانی دارد اما در پکن و تهران مدیریت درست روابط همواره در دستور کار بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت آقای روحانی از مذاکره با بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دیپلماسی طفره می‌رود؟ گفت: دیپلماسی یک مفهوم است نه یک واژه. شما با اسم دیپلماسی نمی‌توانید جنگ کنید، شما با اسم دیپلماسی نمی‌توانید سیاست فشار حداکثری دولت قبلی را علیه ملت ایران ادامه دهید، شما با اسم دیپلماسی نمی‌توانید نزدیک به ۲ ماه تمام مسیرهای غذا و دارو را همانند دولت قبلی مسدود کنید. شما با اسم دیپلماسی نمی‌توانید همان گردن‌کشی‌ها را در زرورق بپیچید و به کشوری اهدا کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما کشوری با تمدن و با محاسبه گری‌های دقیق هستیم. همان تیمی که در آن روزها مذاکرات برجام را انجام داد، همان تیم می‌گوید مسیر دیپلماسی روشن است، مذاکراتی انجام شده و این مذاکرات تبدیل به ۱۵۰ صفحه قرارداد شده و هیچ چیزی به آینده موکول نشده و امروز وقت عمل است. البته دیروز وقت عمل آمریکا بود.

خطیب زاده گفت: ما برای منافع ملت ایران نمی‌توانیم اجازه دهیم همان گروهی که برای برجام مذاکره کرده و فکت شیت دروغ منتشر کرد و گفت این بهترین قرارداد آمریکا بوده است. همان گروهی که به کنگره رفت و گفت ما سر همه را کلاه گذاشتیم.

وی افزود: امروز همان گروه آن دروغ‌ها را درباره برجام گفته ولی امروز نمی‌خواهد تغییری در مواضع خودش انجام دهد. برای حل مسائل همواره باید نگاه به داخل باشد نه به خارج. هرگاه نگاه به خارج بوده، مشکلات دوبرابر شده است. ایران نه تنها مسیر دیپلماسی را بازکرده بلکه مسیر آن روشن کرده است. ما سه قدم ساده برای آنها اعلام کردیم؛ اعلام برای اجرای تعهدات، برداشتن تحریم‌ها و سپس برگزاری جلسات.

خطیب‌زاده گفت: آنها نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را حفظ کنند و تحریم‌ها را داشته باشند و گردن‌کشی‌ها را ادامه دهند و سپس پشت میزی بنشینند. برای اینکه این مسیر، مسیر دیپلماسی باشد نه مسیر خدعه و نیرنگ، باید مسیر تغییر در دولت آمریکا باشد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا مسیر خود درقبال ایران را نه تنها اصلاح نکرده، بلکه در پی ایجاد مسیرهایی است که به زعم خود می‌تواند فشار را بر ایران افزایش دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص پیشنهاد جوزف بورل و اینکه آیا ممکن است به گفتگوی دوجانبه با آمریکا برسیم؟ گفت: ما هیچ گفتگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم و تا زمانی که آنها مسیر غلط خود را اصلاح نکنند، تغییری در سیاست ایران اتفاق نمی‌افتد.

خطیب‌زاده گفت: تا امروز که نزدیک به دو ماه از دولت آقای بایدن گذشته، حتی رسماً بازگشت خودشان به تعهدات را در کلام هم اعلام نکرده است. این یک شرم تاریخی برای دولت بایدن است. حرف‌های خوبی زده شده اما تا زمانی که ما عمل نبینیم، سیاست خودمان را با حرف‌ها تنظیم نمی‌کنیم. این تلخ است که برجام توسط ایالات متحده و همان تیمی که آن را مذاکره کرد، در محاق قرار گرفته است.

وی افزود: برای نشست کمیسیون مشترک برجام اتفاقی نیفتاده است و نشست ایران با ۱+۴ طبق مجاری خودش ادامه پیدا خواهد کرد. این آمریکا است که به عنوان کشور ناقض برجام باید تعهدات خودش را انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص خرید واکسن کرونا، گفت: وزارت بهداشت درباره این موضوع هردرخواستی از ما داشته، ما جلوتر عملی کردیم. مسیرهای بسیار متعددی درباره واکسن انجام و مبالغ پرداخت شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا بازگشت به تحریم‌ها از نظر ایران باید متناوب اتفاق بیافتد یا بطور کامل باید انجام بگیرد؟ گفت: قدم اول رسماً اعلام انجام تعهدات از سوی آمریکا است. همانطور که دولت قبلی آمریکا در ملاء عام فرمان اجرایی را امضا کرد و از برجام خارج شد. قدم بعدی باید رفع موثر تحریم‌ها باشد. اینکه رفع برخی تحریم‌ها زمان بر خواهد بود، ما هم اعلام کردیم اقدامات متناظر ما هم می‌تواند با فاصله انجام شود. این اقدامات باید توسط هماهنگ کننده اتحادیه اروپا شکل بگیرد و هماهنگ شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص امول بلوکه شده ایران در کره جنوبی، افزود: گفتگوهای ما با کره جنوبی هم در سطح کارشناسی، هم در سطح بانک مرکزی و هم در سطح دیپلماتیک پیگیری شده است. توافقاتی صورت گرفته و تحولاتی در جریان است و باید منتظر باشیم و ببینیم این تحولات به کجا می‌رسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای نتانیاهو مبنی براینکه انفجار کشتی اسرائیل کار ایران بوده است، گفت: رژیم صهیونیستی مبنای همه ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ها است و این فرافکنی‌ها کاملاً خط روشنی را دارد. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه نخواهیم داد که با این اظهارات هراس‌افکنی کنند. نتانیاهو درگیر یک بیماری وسواس‌گونه ذهنی در قبال ایران است.

خطیب‌زاده گفت: اسرائیل اقدامات مشکوک دیگری هم در منطقه ما آغاز کرده است و ما با دقت رصد می‌کنیم.

وی درخصوص رفع تحریم‌ها توسط دولت بایدن، گفت: هیچ تغییری تا امروز صورت نگرفته است. در حوزه صحبت و کلام تغییراتی انجام شده اما در حوزه عمل تغییری انجام نشده است. در حوزه عمل تفاوتی میان دولت ترامپ و بایدن وجود ندارد چه بسار در برخی حوزه‌ها، مسیری که دولت جدید آمریکا طی می‌کند بدتر از دولت قبلی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برداشت دولت بایدن از چندجانبه گرایی اشتباه است و فکر می‌کنند چندجانبه گرایی یعنی دورهم جمع شدن برای توطئه. تا زمانی که از این اشکال شناختی فاصله نگیرند، دچار اشکال محاسباتی می‌شوند.

خطیب‌زاده گفت: دولت ایران ثابت کرده در مسیر دفاع از منافع خودش کاملاً راه روشنی را می‌رود. ما تا مادامی که طرف مقابل به تعهدات خودش برنگرددف مسیر متفاوتی را انجام نخواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری درخصوص اتهامات جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران نسبت به انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس، گفت: این اتهام زنی توسط سارائیل انجام می‌گیرد و نشان می‌دهد که این اتهام زنی چقدر بی اعتبار است. ما نه تنها قویاً این اتهام را رد می‌کنیم بلکه احساس می‌کنیم اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در حوزه امنیتی پیرامونی ایران بسیار مشکوک است. ما این اقدامات را رصد می‌کنیم و پاسخ آن را در جای خودش خواهیم داد.

خطیب زاده در رابطه با آخرین وضعیت نفتکش توقیف شده کره‌ای تصریح کرد: خدمه نفتکش کره‌ای با کمک بسیار خوب قوه قضاییه آزاد شدند و امکان مسافرت را پیدا کردند. هر چند کاپیتان کشتی مخالف ترک آن بود اما دولت کره از وزارت خارجه و وزارت خارجه کره از ما کمک خواست و هر کمکی از غذا و هرآنچه کشتی لازم داشت به آن رسید. این موضوع مسیر حقوقی خود را طی می‌کند.

وی در رابطه با اتهام‌زنی اسرائیل درباره دست داشتن ایران در انفجار کشتی اسرائیلی در روز پنج‌شنبه گفت: اتهام زنی رژیم اشغالگر قدس مبتنی بر گزارش یکی دو رسانه است. اگر رسانه‌های سرزمین اشغالی را ببینید روزانه از این اتهام زنی‌ها بسیار زیاد است. از ترور شهید فخری زاده و هزاران موضوعات دیگر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: منشأ اتهام زنی، بی اعتبارترین منبع است و خودش نشان می‌دهد که چقدر این اتهام زنی بی‌اعتبار است. اگر رژیم اشغالگر قدس بخواهد این اتهام‌زنی را مبنای تنش آفرینی جدید قرار دهد، ما با دقت رصد می‌کنیم.

خطیب زاده در خصوص آزادسازی منابع ایران در عراق گفت: اینها منابع خود ما است که در عراق است و این گفتگوها برای دیروز و امروز هم نیست. بسیاری از این گفتگوها در مسیر همکاری‌های ایران و عراق انجام شده است و مسیرهای خود را طی می‌کند و اینها تعهدات دولت عراق به ما است و دولت عراق هیچ وقت از این موضوع استنکاف نکرده و برخی مسائل فنی وجود دارد که آنها در حال مرتفع شدن است.

وی در رابطه با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خاطرنشان کرد: برجام یک معاهده‌ای است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد به عنوان یک قعطنامه الزام‌آور ثبت شده است. یعنی از نظر حقوقی و الزام بین المللی قطعنامه قطعی است. این مهمترین نکته‌ای است که باید به یاد داشت که این قطعنامه تمامی مفاد مندرج در برجام را تصریح می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه که ایالات متحده انجام می‌دهد و انجام داده نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است. روابط ایران و آژانس روابط کاملاً فنی و حرفه‌ای است. ایران تنفسی با حسن‌نیت به طرف مقابل نشان داد که امیدوارم ارزش مسیر دیپلماسی و مسیر گفتگوها را بداند.

خطیب زاده درباره تمدید قرارداد روابط راهبردی ایران و روسیه ابراز داشت: هم دولت ایران و هم دولت ترکیه در خصوص اصل مقرر در روابط بین الملل که حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارزی کشورها از جمله عراق است، هیچ تفاوتی با هم ندارند.

وی در پایان ادامه داد: گفتگوی جدیدی میان وزاری خارجه دو کشور صورت نگرفته است و سال ۹۱ سند همکاری‌ها امضا شده و اگر نکته‌ای وجود نداشت تا پنج سال یعنی تا فروردین ۱۴۰۱ قابل تمدید و همچنان معتبر است. یکسری شرایط تغییر کرده است و گفتگوهای جدیدی آغاز شده و امیدواریم توافقات جدیدی را یا امضا کرده یا همان توافق قبلی را تا پنج سال دیگر تمدید کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید