ادعای فرانسه درباره رفع تحریم های آمریکا علیه ایران

کدخبر: ۴۱۰۵۰۲
وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد آمریکا موضع‌گیری‌های لازم را برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انجام داده و لازم است ایران با «موضع‌گیری‌های متناسب» آن را پاسخ دهد.
ادعای فرانسه درباره رفع تحریم های آمریکا علیه ایران

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این ادعا که آمریکا برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آمادگی نشان داده از ایران خواست این موضع آمریکا را با مواضع متناسب پاسخ دهد.

لودریان در مصاحبه با روزنامه گاردین با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «لازم است ما فوراً به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم چون ایران پس از عدول از تعهداتش هیچ‌گاه تا این حد به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده اما بر حق خود برای برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز تأکید کرده است.

با آنکه دولت آمریکا تا کنون هیچ اقدامی برای تغییر دادن سیاست «فشار حداکثری» دولت سابق این کشور انجام نداده لودریان در ادامه اظهاراتش از مواضع دولت فعلی آمریکا دفاع کرده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «آمریکا بسیار مصمم است به پیشرفت دست پیدا کند- آنها موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌شان جهت رفع تحریم‌ها انجام داده‌اند.»

وی در ادامه ادعا کرد: «در حال حاضر ایران، موضع‌گیری‌های متناسب را درباره عدول از تعهداتش در برجام از سال ۲۰۱۹ انجام نداده است. در مقطع زمانی حساسی قرار داریم چون الان این ایرانی‌ها هستند که باید موضع‌گیری‌های لازم را انجام دهند.»

این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش در یک تماس تلفنی با خبرنگاران، حصول توافق در خصوص برجام را به اتخاذ «تصمیم‌های سیاسی» از سوی تهران مشروط کرده بود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده در تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: «آیا احتمال دارد که شاهد بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام یا تفاهم دوجانبه در این خصوص طی چند هفته آتی باشیم؟ بله، ممکن است. آیا محتمل است؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد کرد چون همان‌طور که گفتیم این مسئله کاملاً به تصمیم‌های سیاسی که لازم است در ایران گرفته شود بستگی دارد.»

 این مقام آمریکایی در حالی حصول توافق را به انجام اقدام از سوی تهران مشروط کرده که دولت آمریکا توافق هسته‌ای برجام را نقض کرده و از آن خارج شده است. 

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته قصد دارد کشورش را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند، اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این راستا خودداری کرده است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید