نگاهی به تصادفات مرگبار اتوبوس های مسافربری؛

جاده های مرگ در ایران /اتوبوس هایی که به مقصد نمی رسند!

کدخبر: ۴۲۱۷۶۶
چند روز پیش بود که جامعه رسانه ای کشور عزادار درگذشت 2 تن از خبرنگاران خود شد، دو خبرنگاری که حین انجام وظیفه کاری بخاطر واژگونی اتوبوس جان خود را از دست دادند.
جاده های مرگ در ایران /اتوبوس هایی که به مقصد نمی رسند!

به گزارش اقتصادنیوز ، جاده های ایران در این سالها در همراهی با وسایل حمل و نقل  فرسوده هر روز و هر ماه قربانی گرفته و خانواده ای را داغدار کرده است. فرقی نمی کند سرباز باشید یا دانش آموز و دانشجو، خبرنگار باشید یا زائر اربعین حسینی، مرگ در کمین مسافرت  شماست. 

سریالی تلخ و ناتمام که مقصر یا نقص فنی می شود یا بی احتیاطی راننده و مسئولانی که به خواب رفته اند و حاضر به قبول مسئولیت نیستند.

تاثیر  تحریم ها برصنعت حمل‌ونقل سنگین جاده‌ای 

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته ، مقرر شده بود تا برای ارتقا و جوان‌سازی ناوگان صنعت حمل‌ونقل سنگین جاده‌ای  و صرفه‌جویی سوخت با حمایت از صاحبان ناوگان سنگین، به خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای با تکنولوژی بالاتر و نو اقدام شود. براساس نوسازی ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین که از اسفند 1396 به تصویب شورای اقتصاد رسید، قرار بود 28 هزار دستگاه اتوبوس جایگزین شود اما در اردیبهشت 1397، با خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌های ثانویه، اجرای این مصوبه هنوز آغاز نشده با چالش‌های جدی در دو بخش مهم روبه‌رو شد؛ نخست، نقل‌وانتقال ارز و دوم، واردات قطعات منفصله تولید (CKD).

 در واقع پس از اجرائی‌شدن تحریم‌های ثانویه آمریکا در اردیبهشت 1397، همه برندها و شرکت‌های اروپایی صنعت خودروی کشور به خروج یکباره از بازار ایران اقدام کردند و در برخی از مواقع حتی با وجود عملیاتی‌بودن اعتبارات، برای ابطال و فسخ اعتبارات اسنادی اقدام کردند.

همچنین با گذشت چند ماه از اجرای تحریم‌های ثانویه، این بار شرکت‌ها و برندهای چینی فعال در صنعت خودروی کشور به خاطر نگرانی از آثار تحریم‌های آمریکا و برخلاف تحریم‌های سال 91-92، اقدام به توقف ارسال قطعات CKD و سپس خروج از بازار ایران کردند که همین موضوع شوک زیادی را به این صنعت که وابستگی آن به قطعات CKD وارداتی بیش از 80 درصد است، وارد کرد.

نگاهی به تاریخچه «اتوبوس های مرگ »

  در ادامه نگاهی اجمالی  داریم به برخی حوادث جاده ای و تصادفات مرتبط با اتوبوس های مسافربری از سال 91 تا به امروز که به خوبی نشان دهنده اهمیت پرداختن ریشه ای برای رفع این معضل است .

  ۲۸ مهر ۱۳۹۱:  واژگونی یک اتوبوس در مسیر اهواز - بروجن، ۲۶ کشته بر جا گذاشت.فرماندار بروجن گفت: ۲۶ دانش آموز دختر بروجنی در بازگشت از سفر کاروان راهیان نور از مناطق جنگی، در سانحه تصادف فوت کردند.

۲۸ مهر ۱۳۹۱:    در همین روز  در اثر واژگونی اتوبوس حامل ۴۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر، ۲۵ نفر به شدت مجروح شدند.

 ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵: واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل ۴۴ دانش‌آموز دختر هنرستان تربیت بدنی شهرکرد در محور تربت حیدریه به دولت‌آباد منجر به جان باختن دو نفر از آنان و مصدومیت ۴۲ نفر دیگر شد.

۲ تیر ۱۳۹۵: واژگونی دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان پادگان «صفر پنج» کرمان ۸۰ مجروح و ۱۹ کشته بر جا گذاشت.

 ۱۹ تیر ۱۳۹۵: بر اثر واژگونی اتوبوس در محور مرودشت - سعادت آباد دو نفر کشته و ۱۷ نفر مجروح شدند.

 ۲ مرداد ۱۳۹۵ : ساعت ۲ بامداد روز دوم مرداد ۹۵ در یک کیلومتری جنوبی تونل کندوان، واژگونی یک  دستگاه اتوبوس مسیر شمال به جنوب و برخورد با تیر سیمانی حاشیه راه منجر به فوت ۱۵ نفر ازسرنشینان این خودرو شد که ۱۳نفر مرد و بقیه زن بودند.

 ۳۱ شهریور ۱۳۹۵: سخنگوی سازمان امدادونجات از کشته شدن سه نفر و مجروح شدن ۳۰ نفر بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس  در جاده بجستان خبر داد.

 ۱۸ آبان ۱۳۹۵: اتوبوس حامل ۴۷ نفر  از زائران اربعین حسینی به مقصد کربلا در ۱۵ کیلومتری حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد در محور اقلید واژگون شد که ۲۴ نفر از مسافران این اتوبوس هنگام تصادف و چهار نفر از مصدومان این حادثه رانندگی نیز حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

 ۲۴ دی ۱۳۹۵: واژگونی یک‌دستگاه اتوبوس در جاده نیریز به سمت سیرجان، یک کشته و ۱۶ مجروح برجا گذاشت.

 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶: اتوبوس دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی مدرسه‌ای در رباط کریم در محدوده‌ بزرگراه یادگار امام واژگون شد و در پی این اتفاق، تعدادی از دانش‌آموزان به شدت مصدوم شدند.

  ۱۰شهریور ۱۳۹۶:   واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دبیرستانی  هرمزگانی که راهی اردوی فرزانگان در شیراز بودند، بار دیگر بختک سیاه مرگ را بر سر جاده های ایران افکند و بر اساس آمارهای متفاوت ۷ تا ۱۲ دانش آموز کشته و قطع عضو یا  نخاع شدند .

۲۰ تیر ۹۷ :  اتوبوس مسافربری سنندج- تهران هنگام خروج از ترمینال، با تانکر حامل نفت برخورد و دچار آتش سوزی شد که بر اساس اعلام استاندار کردستان ۱۱ کشته و ۵ مصدوم داشته است.

۴ دی ۱۳۹۷: واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران (سرویس داخلی)، منجر به کشته شدن ۱۰ نفر و ۲۸زخمی شد.

۱۹ مرداد ۹۹: رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از وقوع تصادف بین یک دستگاه اتوبوس اسکانیا و کامیون و جان باختن و مصدومیت ۴ نفر خبر داد.

۲ آذر ۹۹: سخنگوی اورژانس کشور از کشته و زخمی شدن ۲۱ نفر در حادثه واژگونی اتوبوس خبر داد.

۲ بهمن ۹۹:  سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جان‌باختن یک تن و مصدوم شدن ١۵ نفر در پی واژگون شدن اتوبوس کارگران صباباتری خبر داد.

۱۷فروردین ۱۴۰۰: حادثه برای اتوبوس تهران- مشهد در جاده سمنان  با گارد ریل  و ۲۰ نفر سرنشین که مجروحان همگی سرپایی هستند.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ : تصاف یک دستگاه اتوبوس مسافربری با یک دستگاه کامیون در جاده کوثر- سرچم در استان اردبیل روز دوشنبه موجب جان باختن یک نفر و مصدوم شدن 30 نفر دیگر شد.

۲ تیر ۱۴۰۰: واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده منجر به مرگ دو نفر و مصدومیت ۱۸ نفر شد.

۳تیر ۱۴۰۰:   بر اثر واژگونی اتوبوس حامل سرباز معلم‌ها در محور یزد ۵ سرباز جان باختند.

۵ تیر ۱۴۰۰:  سخنگوی اورژانس قم گفت: در برخورد یک دستگاه اتوبوس با یک دستگاه خودرو سواری پراید در ساعت ۴ و ۳۵ دقیقه صبح امروز ۲۵ نفر مصدوم شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید