علت فحاشی‌های رکیک در اعتراضات اخیر چه بود؟

کدخبر: ۵۵۳۸۰۸
در نشست «چیستی و چرایی برخی ناهنجاری ها در اعتراضات» بهاره آروین و سجاد صفار هرندی به بررسی ریشه های برخی از رکیک گویی ها در اعتراضات اخیر پرداختند و شکاف نسلی، فرهنگ توییتری و برخی از واکنش ها به اقدامات رسمی کشور را دلیل آن ارزیابی کردند.
علت فحاشی‌های رکیک در اعتراضات اخیر چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی اندیشکده حکمرانی شریف، کتابچه تنظیم گری اعتراضات که شامل چهار رویداد، دو خلاصه سیاستی و دو مصاحبه رسانه ای پژوهشگران و سیاست پژوهان در خصوص اعتراضات پاییز سال 1401 است منتشر شد.

در این کتابچه با بررسی ابعاد مختلف و زمینه های اعتراضات اخیر، راهکارهایی برای برای مواجهه با وقایع مشابه ارائه شده است.

در بخش «تنظیم گری اعتراضات از رویا تا واقعیت» نمایندگان مجلس از جمله علیرضا بیگی و محمود عباس زاده مشکینی به ضرورت استفاده از ظرفیت های قانون اساسی برای برگزاری اعتراضات قانونی و تخلیه هیجانات جامعه اشاره کردند.

قشقایی مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری تهران با اشاره به خلآ آیین نامه ای برای اعتراضات به عدم صدور مجوز برای اعتراضات در یک سال و نیم گذشته اشاره کرد. شمسا کارشناس مرکز پژوهش های مجلس نیز به سختگیرانه بودن آیین نامه های مرتبط با اصل 27 قانون اساسی اشاره کرد و آن را یکی از سختگیرانه ترین رویکرد ها برای پذیرش اعتراضات قانونی دانست.

راجی قائم مقام معاونت حقوقی ریاست جمهوری از آماده سازی پیش نویس لایحه برگزاری اعتراضات قانونی خبر داد.

در نشست «چیستی و چرایی برخی ناهنجاری ها در اعتراضات» بهاره آروین و سجاد صفار هرندی به بررسی ریشه های برخی از رکیک گویی ها در اعتراضات اخیر پرداختند و شکاف نسلی، فرهنگ توییتری و برخی از واکنش ها به اقدامات رسمی کشور را دلیل آن ارزیابی کردند. از سوی دیگر صفار هرندی یکی دیگر از علت های رکیک گویی ها را برون ریزی احساسات ناکامی معترضین نسبت به توقعات اولیه اش دانست.

امامیان عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر نیز با ارزیابی علمکرد دستگاه حکمرانی کشور در قبال مسأله حجاب، آن را ضعیف، غیر یکنواخت و ساده‌سازی شده ارزیابی کرد و احساس «بی آیندگی» جوانان را در شعله ور شدن اعتراضات موثر دانست. وی در یادداشتی دیگر به 9 الزام نهادی برای مواجهه با بحران های امنیتی – اجتماعی در دوران همه گیری شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

سعد مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با بررسی اعتراضات از جنبه هیجانات جمعی به شکل گیری توده های جدید در عصر شبکه های اجتماعی اشاره کرد که منجر به رشد بازار شایعات، خشونت عریان، هویت مجازی و احساس همبستگی میان جمعیت ناهمگون، کاهش تآثیر هنجارهای اجتماعی، تبدیل شدن اینفلوئنسرها به رهبران افکار عمومی شده است.

شما می توانید کتابچه تنظیم گری اعتراضات اندیشکده حکمرانی شریف را در اینجا بخوانید

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید