هشدار جدی یک ژنرال آمریکایی به اسرائیل درباره جنگ غزه

کدخبر: ۶۰۸۱۲۵
اقتصادنیوز: ژنرال بازنشست هکه فرماندهی ارتش آمریکا را در جنگ‌های آن با القاعده و داعش را بر عهده داشت گفت: اسرائیل باید از تجربیات تلخ آمریکا در جنگ‌های نام‌برده واشنگتن در منطقه درس بگیرد.
هشدار جدی یک ژنرال آمریکایی به اسرائیل درباره جنگ غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ژنرال بازنشسته «دیوید پترائوس»، که فرماندهی ارتش آمریکا را در جنگ‌های آن با القاعده و داعش را بر عهده داشت، می‌گوید، ارتش اسرائیل با بدتر شدن چالش‌های پیش رویش در میدان جنگ غزه، باید از تجربیات تلخ آمریکا در جنگ‌های نام‌برده واشنگتن در منطقه درس بگیرد.

حمله موشکی اسرائیل جان 3 کودک در لبنان را گرفت

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی در این باره نوشت: درک اشتباهات فاحش نظامی اسرائیل که منجر به غافلگیری کامل آن توسط حماس در حمله ۷ اکتبر شد، برای پترائوس سخت بوده است که مهم‌ترین فرمانده ارتش آمریکا در قرن ۲۱ خوانده می‌شود. او ابراز ناامیدی و دل‌سردی کرد که رهبران اسرائیل برنامه مشخصی برای فردای جنگ ندارند و این تا حد زیادی شبیه عملکرد آمریکاست که هیچ راهبرد خروج جامعی پس از سرنگونی صدام در دو دهه پیش نداشت.

اعلام زمان سخنرانی بعدی سید حسن نصرالله؟

پترائوس، در گفت‌وگویی تلفنی به هاآرتص گفت که «برای پیروزی در جنگ، سران غیرنظامی و نظامی باید چهار وظیفه را به درستی انجام دهند. اولین تکلیف این است که ایده‌های بزرگ (راهبرد) به درستی انجام شوند. دومی این است که این ایده‌های بزرگ به نظامیان و تمامی کسانی که سهمی در نتیجه جنگ دارند منتقل شود. سومی، نظارت بر اجرای این ایده‌های بزرگ است. چهارمی نیز این است که با پیش رفتن اوضاع در میدان جنگ، باید معلوم شود که چطور این ایده‌ها باید اصلاح شوند تا این چهار وظیفه مدام قابل اجرا باشند.»

با این معیارهایی که پترائوس اقدامات اسرائیل در چهار دهه گذشته را می‌سنجد، اولین تکلیف انجام شده است. او می‌گوید «در این زمینه، نخست‌وزیر و کابینه او بزرگ‌ترین ایده را اعلام کرده‌اند که از بین بردن عناصر نظامی و سیاسی حماس است»؛ بنابراین، این ماموریت نیروهای نظامی اسرائیل است. اما دیگر اهداف چه می‌شود؟ پترائوس در اینجا تذکری می‌دهد: «اگرچه ارتش اسرائیل راهبرد مشخصی برای انجام دادن ماموریت بسیار مهم خود دارد، باید آن را در محیطی شهری به سرانجام برساند که اوضاع را سخت‌تر نکند.»

پترائوس، که متولد ۱۹۵۲ و ساکن نیویورک است، حدود چهار دهه در ارتش آمریکا خدمت کرد و از ژانویه ۲۰۰۷ تا سپتامبر ۲۰۰۸، فرمانده کل نیروهای چندملیتی در عراق بود که آن موقع به فرماندهی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) منصوب شد؛ در ژوئن ۲۰۱۰، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانتسان شد. سپس، مدت کوتاهی نیز ریاست سازمان سیا را بر عهده داشت.

پترائوس، ژنرال چهارستاره آمریکایی با توجه به تجربیاتش در نبردهایی علیه القاعده در افغانستان و داعش در عراق است که می‌گوید ماموریت ارتش اسرائیل دشوار خواهد بود.

او می‌گوید «ما در شهرهای بزرگی نبردهای سخت متعددی علیه القاعده، دیگر نیروهای افراطی، شورشیان و شبه‌نظامیان داشتیم. هیچ یک از این نبردها به اندازه آنچه در غزه پیش رو قرار دارد، چالش‌برانگیز نیست.»

به گفته پترائوس، ارتش اسرائیل هیچ گزینه‌ای نخواهد داشت جز این که «تمامی ساختمان‌ها، طبقات، اتاق‌ها، زیرزمین‌ها و تونل‌ها را پاکسازی کند» اما این کار نیز به خودی خود کافی نخواهد بود. او می‌گوید پس از پاکسازی سیستماتیک و «در دست گرفتن کنترل تمامی ساختمان‌ها، بلوک‌ها و محله‌ها لازم خواهد بود که سربازان آنجا بمانند تا دشمن نتواند دوباره به آن ساختمان‌ها و مناطق نفوذ کند.»

این ژنرال آمریکایی، با ادعایی علیه نیروهای جنبش مقاومت فلسطین می‌گوید: «آنچه شرایط را وخیم‌تر می‌کند این است که ارتش اسرائیل «برای نابود کردن دشمنی خواهد جنگید که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند». علاوه بر این، او مدعیست که «حماس از عوامل انتحاری، بمب‌های کنارجاده‌ای و شبکه گسترده‌ تونل‌هایش استفاده خواهد کرد» و «گروگان‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد تا عملیات‌های تاکتیکی را سخت کند، از تله‌های انفجاری استفاده و از معلوماتش درباره محیط شهری استفاده خواهد کرد.»

هاآرتص در ادامه نوشت: پترائوس با اشاره به چالش‌ها و تبعات عملیات زمینی اسرائیل در غزه می‌گوید «به نظرمن این ماموریت ضروری است اما فکر می‌کنم از نظر تلفات و خسارات اسرائیلی، تلفات غیرنظامیان، آسیب دیدن و تخریب زیرساخت‌ها، بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. با این وجود، گزینه دیگری نمی‌بینم.»

با این حال، او تاکید کرد که با وجود قابل توجیه‌ بودن ایده «نابودی حماس»، این ایده ناکافی است. پترائوس در این باره بیان کرد «واضح است که باید راهبردهای دیگری هم وجود داشته باشد؛ راهبردهایی که باید چگونگی کنار رفتن مردم غزه (از میان جنگ) و رفتنشان به سمت جنوب  و چگونگی زندگی مردم فلسطین در غزه پس از نابودی حماس را متصور شود. همچنین باید تصوری درباره این وجود داشته باشد که چه کسی پس از کنار رفتن جناح سیاسی حماس از قدرت، غزه را اداره خواهد کرد، چه کسی بر ازسرگیری خدمات اولیه نظارت خواهد داشت، چه کسی بر توزیع کمک‌های بشردوستانه، بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده و ویران‌شده، بازگشایی درمانگاه‌ها، بازارها، مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر جاها نظارت خواهد داشت؟»

پترائوس، معتقد است که اسرائیل باید ایده‌های بزرگ‌تری را نیز برای اداره غزه داشته باشد؛ از جمله وجود یک «نهاد فلسطینی لایق، توانمند و مورد حمایت بین‌المللی» که بتواند این منطقه را اداره کند، خدمات اجتماعی لازم را ارائه دهد و اطمینان بیابد که بقایای حماس نتوانند دوباره به هم بپیوندند و تلاش کنند کنترل غزه را در دست بگیرند. به گفته او، باید امیدوار بود که چنین نهادی مورد حمایت بیشتر کشورهای عربی، آمریکا و اتحادیه اروپا و بقیه نیز قرار بگیرد.

این ژنرال آمریکایی، همچنین می‌گوید که باید راهکاری هم برای کرانه باختری در نظر داشت و متصور شد که چطور دولت اسرائیل خواهد توانست برای رسیدن به راهکار دو دولتی، قادر به تعامل با تشکیلات خودگردان فلسطین باشد، با توجه به این که طبق ادعای او، راهکار یک‌ دولتی نقص‌های زیادی خواهد داشت.

این گزارش اشاره می‌کند که پترائوس در تاکید بر ضرورت وجود برنامه‌ای برای چگونگی اداره غزه در آینده، از تجربیات خود در جنگ‌های آمریکا بهره می‌گیرد که فرماندهی آن را بر عهده داشت. او مستقیما، شکست نیروهای مسلح آمریکا برای در نظر گرفتن راهکار جایگزین و برنامه‌ای راهبردی برای روز پس از سرنگون کردن صدام حسین در ۲۰۰۳ در عراق را تجربه کرده است. او در این باره، به عنوان یک فرمانده تعریف می‌کند که وقتی لشکر ۱۰۱ هوابرد آمریکا شهر نجف عراق را پاکسازی کرد، با مقام بالادستی خود تماس گرفته و گفته بود که «هم خبر خوب و هم خبر بد» دارد. او می‌گوید، خبر خوب این بود که آمریکا کنترل نجف را به دست گرفته بود. وقتی از او پرسیده شد که خبر بد چه بود، سوالی را که از مافوق خود پرسیده بود تکرار کرده و گفت «چه برنامه‌ای برایش داریم؟»

به بیان دیگر، هرچه جنگ غزه طولانی‌تر شود، نگرانی‌های پترائوس، درباره این گرفتار شدن ارتش اسرائیل در وضعیت ارتش آمریکا در ۲۰ سال پیش افزایش می‌باید. او در این باره گفت «آمریکا در عراق و پس از سرنگون کردن صدام درس‌های سختی گرفت؛ این که برنامه پیش از جنگ ما کافی و مناسب نبود. بعد ما وضعیت را با برخی راهبردهای پرنقد بدتر کردیم.»

او به مواردی از این راهبردها اشاره کرده و گفت در حالی که به کارکنان ارتش و ماموران دولتی برای کشور نیاز بود، کل اعضای ارتش و ده‌ها هزار کارمندان دولت را به دلایلی از جمله عضویتشان در حزب بعث اخراج کردند، بدون این که به آن‌ها بگویند چه امکانی برای تامین معاش خانواده‌هایشان فراهم خواهد بود و بدون این که بر سر روندی برای بازگشت به خدمت آن‌ها توافق شده باشد.

به گفته پترائوس، درسی که اسرائیل باید از تمامی این‌ها بگیرد، این است که باید «برنامه‌ای برای مرحله پس از جنگ وجود داشته باشد، نه تنها برای رسیدگی به مردم فلسطین، جبران آسیب‌های وارد شده و احیای خدمات‌رسانی، بلکه برای اطمیان یافتن از این که حماس و جهاد اسلامی دیگر نتوانند کنترل این منطقه را در دست بگیرند.»

این ژنرال آمریکایی، عواملی همچون «ارتقای امنیت عملیاتی» حماس، از جمله از طریق بهبود شیوه‌های ارتباطی آن‌ها، استفاده از اطلاعات ساختگی برای فریب دادن شین‌ بت، افزایش خلاقیت در حملات حماس از جمله از بین بردن دید سامانه‌های جاسوسی اسرائیل و شکست شین‌بت در شناسایی و جلوگیری از خشونت در کرانه باختری در ماه‌های پیش از عملیات گسترده و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» را دلیل شکست نظامی و سیاسی اسرائیل در قبال جنبش مقاومت فلسطین تلقی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید