کاهش کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین چه تاثیری بر جنگ می‌گذارد؟

کدخبر: ۶۱۲۳۶۶
اقتصادنیوز: روزنامه تلگراف، تاثیر کاهش سرعت تولید مهمات توپخانه‌ای توسط متحدان اوکراین را بر عملکرد کی‌یف در میدان جنگ با روسیه بررسی کرد.
کاهش کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین چه تاثیری بر جنگ می‌گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،‌ رسانه انگلیسی مدعی شده در حالی که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین درباره کاهش موجودی مهمات ارتش هشدار می‌دهد، روسیه میلیون‌ها گلوله توپ از کره شمالی دریافت می‌کند. اوکراین با بدتر شدن وضعیت آب‌وهوا برای تامین میزان کافی مهمات توپخانه‌ای به منظور تغییر دادن این وضعیت، در مضیقه است.

بزرگترین حمله پهپادی روسیه به اوکراین/ حملات به کی‌یف ادامه دارد

روزنامه تلگراف در این باره نوشت: زلنسکی هشدار داده است که محموله‌های اصلی مهمات ۱۵۵ میلی‌متری پس از در گرفتن جنگ میان اسرائیل و حماس در ماه گذشته، با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است.

اعتراف سنگین مشاور سابق پنتاگون درباه جنگ اوکراین/ باختیم؛ از احمق‌ها می‌خواهم صلح کنند

هم اوکراین و هم روسیه، سخت در تلاش بوده‌اند ذخایر گلوله‌های توپ خود را پس از نزدیک به دو سال جنگ دوربرد در میدان‌های وسیع حفظ کنند اما به گفته سرویس اطلاعاتی کره شمالی، روسیه، اخیرا، یک میلیون گلوله توپ از کره شمالی، در ده محموله جداگانه، دریافت کرده است. این به روسیه کمک کرده نیروهایش را در تلاشی دوباره از سوی اوکراین برای تصرف آودیوکا و در هم کوبیدن پیاپی شهر دونتسک با آتش توپ‍خانه‌ای حفظ کند.

در عین حال، اتحادیه اروپا اذعان کرده است هدف بلندمدت یک‌ساله آن برای تحویل یک میلیون گلوله توپ به کی‌یف تا مارس سال میلادی بعدی، محقق نخواهد شد. این نهاد اروپایی از آغاز این برنامه در ۹ فوریه، در حدود ۳۰۰ هزار گلوله توپ به اوکراین عرضه کرده است که عمدتا از ذخایر کشوری آن‌ها بوده است. دیپلمات‌ها و وزرای اروپایی ضعف در توانمندی‌های اروپا در عرصه تولید و عملکرد ناموفق در افزایش قابل توجه سرعت آن را مقصر اجرای ضعیف این برنامه دانسته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق آمار سرویس‌های اطلاعاتی غربی، تخمین زده شده بود که اوکراین حدود ۶ هزار گلوله ۱۵۵ میلی‌متری در روز شلیک کند، در حالی که روسیه ۲۰ هزار گلوله در روز شلیک می‌کرد و این میزان برابر با تولیدات ماهانه اروپاست. این میزان، اغلب به شدت نبردها و تامین مهمات از سوی کشورهای خارجی بستگی داشت و متغیر بود.

عرضه مهمات متعارف ارتقایافته با قابلیت دوگانه، از جمله گلوله‌های خوشه‌ای توسط آمریکا برخی مشکلات را برطرف کرد، چراکه ذخایر قابل توجهی از این گلوله‌ها وجود داشت.

«جاستین کرامپ» مدیرعامل شرکت اطلاعات راهبردی «Sibylline» در این باره گفت «این موضوع، به ویژه، به توجه به درگیری‌های جنگی در اسراییل، نگرانی‌ها درباره کمبود مهمات را کاهش داد.»

مهمات توپخانه‌ای یکی از درخواست‌های اصلی اوکراین در مذاکرات آن با غرب برای درخواست حمایت از آن در جنگ است. آلمان، اخیرا، به کی‌یف قول داد که تعداد بیشتری از گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری را به آن عرضه کند که در چارچوب بسته حمایتی نظامی ۱.۴ میلیارد دلاری انجام خواهد شد.

در این میان، آمریکا در تلاش است برای جبران کمبود ذخایر مهمات در پی جنگ اوکراین و جنگ اسرائیل با حماس، سرعت تولیدات گلوله‌های توپ خود را بالا ببرد. اخیرا، ارتش آمریکا از کنگره خواست بودجه ۳.۱ میلیارد دلاری را برای خریداری گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلی‌متری و توسعه تولیدات تایید کند.

«داگ بوش» دستیار وزیر دفاع آمریکا در زمینه خرید تجهیزات ارتش این کشور گفت که حدود نیمی از این بودجه تخصیص‌یافته ۳.۱ میلیارد دلاری به گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری صرف ارتقای ظرفیت صنعتی کشور شده و بقیه آن صرف خریداری گلوله‌ خواهد شد. آمریکا برنامه دارد سرعت تولید گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری خود را به ۱۰۰ هزار در ماه برساند اما انتظار نمی‌رود که این هدف تا سال ۲۰۲۵ عملی شود.

سرعت کم متحدان اوکراین در تولید مهمات توپخانه‌ای به معنای این است که کی‎یف، احتمالا، نخواهد توانست در میدان تعادل برقرار کند. کرامپ در این باره می‌گوید «مطمئنا، تعداد بیشتری به کار اوکراین می‌آید اما در حال حاضر، هر دو طرف از منابع کافی برای دوام آوردن در نبردها برخوردارند، اگرچه، در شرایط فعلی، برای داشتن دستاوردی در میدان کافی نیست.»

دولت‌های غربی در پاسخ به درخواست‌های متعدد کی‌یف استدلال کرده‌اند که قصد دارند با سامانه‌های تسلیحاتی باکیفیت‌تر و دوربرد نظامیان اوکراین را تجهیز کنند.

طبق ادعای تلگراف، موشک کروز «سایه طوفان» اهدا شده به اوکراین توسط انگلیس و فرانسه و موشک‌های «اتکمز» آمریکا به طور قابل توجهی به غلبه بر توانمندی‌های روسیه در میدان کمک کردند.

در ادامه این مطلب ادعا شده است: برتری کرملین در زمینه مهمات، با از دست دادن ۶۰۰ سلاح و سکوی پرتاب، به تدریج در مدت ۲۰ ماه جنگ کاهش یافت. گفته می‌شود خسارات توپخانه‌ای مسکو در ضدحملات جنوب، چهار برابر کی‌یف است. با این وجود، اوکراین بدون گلوله‌های توپ نخواهد توانست در برابر پیشروی‌های روسیه دوام بیاورد یا خود در آینده پیشروی کند.

به گفته کرامپ، نگرانی‌ها درباره وضعیت، با توجه به بسته شدن کارخانه‌های تولید مهمات باقی‌مانده از دوران جنگ سرد، رو به افزایش است.

زلنسکی روز جمعه، در کنفرانسی خبری در کی‌یف به سه «پیروزی» اشاره کرده بود که کشورش باید در عرصه بین‌المللی به آن دست پیدا کند. او گفت «ما به سه پیروزی نیاز داریم. اولی پیروزی در برابر کنگره آمریکاست. این موضوع یک چالش است، آسان نیست اما اوکراین تمام تلاش خود را می‌کند.»

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره خواسته است مبالغ بیشتری را برای کمک به اوکراین تایید کند اما بودجه کی‌یف در یک لایحه بودجه موقت به تصویب‌رسیده در هفته گذشته حذف شد.

زلنسکی در ادامه گفت «دومین پیروزی دریافت کمک اتحادیه اروپا در زمینه بسته ۵۰ میلیارد یورویی است. سومی هم آغاز مذاکرات درباره عضویتمان (در اتحادیه اروپا) است.»

اشاره زلنسکی به بسته حمایتی اعلام شده‌ اخیر اتحادیه اروپا برای اوکراین است که تا کنون به دلیل مخالفت مجارستان تایید نشده است.

اوکراین امیدوار است که اعضای اتحادیه اروپا در نشستی که ۱۴ تا ۱۵ دسامبر برگزار خواهد شد، با آغاز روند مذاکراتی عضویت کی‌یف در این نهاد اروپایی موافقت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید