اردوغان اعلام آمادگی کرد/ترکیه همچنان حاضر است میانجیگر جنگ اوکراین باشد

کدخبر: ۶۱۶۶۵۹
اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای ازسرگیری تلاش‌های میانجی‌گری برای حل و فصل مساله اوکراین خبر داد.
اردوغان اعلام آمادگی کرد/ترکیه همچنان حاضر است میانجیگر جنگ اوکراین باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در بوداپست به مناسبت صدمین سالگرد امضای توافقنامه دوستی دو کشور گفت که در جریان دیدارهای دوجانبه درباره مسائل جاری از جمله ترکیه، روابط اتحادیه اروپا، تحولات اوکراین و غزه گفت‌وگو کرده‌اند.

خبر مرتبط
هدیه متفاوت اوربان به اردوغان

اقتصادنیوز: در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به مجارستان، نخست‌وزیر مجارستان به رئیس‌جمهوری ترکیه یک اسب نر سیاه هدیه داد.

به گفته رئیس‌جمهوری ترکیه، بحران غزه و درگیری در اوکراین تنها از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز قابل‌حل است.

خبر مرتبط
تلاش‌های دیپلماتیک گسترده ترکیه برای آتش‌ بس‌فوری در غزه

اقتصادنیوز: رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه طی سخنانی در نشست مشترک خبری با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اظهار داشت: ما از روز اول تلاش‌های دیپلماتیک گسترده ای را برای برقراری آتش‌ بس فوری در غزه و جلوگیری از افزایش درگیری‌ها انجام داده‌ ایم.

او گفت: «ما با [اوربان] متحد هستیم که هیچ راه‌حل نظامی در فلسطین و اوکراین وجود ندارد. ما با دوستان مجارستانی خود موافقیم که خشونت راه‌حل نیست. در غزه، ما برای پایان دادن به وحشیگری اسرائیل تلاش می‌کنیم. از همان ابتدا اعلام کردیم که مساله اوکراین باید بر راه‌حل‌ دیپلماتیک‌محور استوار باشد و ما به‌عنوان نماینده ترکیه آماده احیای روند ناتمام استانبول در صورت وجود تقاضا از سوی طرفین هستیم.»

مذاکرات استانبول در مارس ۲۰۲۲ انجام شد، توافق‌هایی که هرگز محقق نشد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین افزود: «ما در غزه با تمام قوا کار می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر به وحشیگری اسرائیل پایان دهیم. ما به‌عنوان ترکیه از روز اول تلاش‌های دیپلماتیک شدیدی برای برقراری آتش‌بس اضطراری و جلوگیری از گسترش درگیری انجام داده‌ایم. یک بار دیگر شاهد بودیم که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با تمامیت ارضی در مرزهای ۱۹۶۷ اجتناب‌ناپذیر است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید