سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

نگرانی هسته ای آژانس درباره ایران /افشاگری درباره ساخت واکسن فایزر

کدخبر: ۴۴۰۴۷۴
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در نشست شورای حکام ادعا کرده که با توجه به نحوه پاسخگویی ایران به پرسش‌های این سازمان در دو سال گذشته و عدم اجازه دسترسی کامل به تجهیزات نظارتی بر تأسیسات هسته‌ای ایران، نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان پابرجا است.
نگرانی هسته ای آژانس درباره ایران /افشاگری درباره ساخت واکسن فایزر

به گزارش اقتصادنیوز،«نگرانی آژانس از پاسخ‌گویی ایران و منتفی شدن قطعنامه علیه ایران»، «فاصله یک ماهه دسترسی به مواد مورد نیاز بمب»، «دفاع دوباره بلینکن از خروج از افغانستان و هشدار به پاکستان»، «بازبینی سازماندهی نظامی آمریکا در جهان»، «دیدار اعلام‌نشده اسد از روسیه»، «هشدار بانک جهانی نسبت به مهاجرت میلیون‌ها نفر در اثر تغییرات اقلیمی» و «رد پیشنهاد اولیه ساخت واکسن کرونا از سوی فایزر» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

نگرانی آژانس از پاسخ‌گویی ایران؛ منتفی شدن قطعنامه علیه ایران

به گزارش رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در نشست شورای حکام ادعا کرده که با توجه به نحوه پاسخگویی ایران به پرسش‌های این سازمان در دو سال گذشته و عدم اجازه دسترسی کامل به تجهیزات نظارتی بر تأسیسات هسته‌ای ایران، نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان پابرجا است. او خطاب به شورای حکام گفت: «من همچنان به‌شدت نگرانم که مواد هسته‌ای در تأسیسات از پیش اعلام نشده وجود داشته و آژانس از مکان نگهداری این مواد باخبر نیست». رافائل گروسی تأکید کرد یکی از مواردی که به نگرانی فزاینده او دامن می‌زند این است که «پس از دو سال همچنان موضوع پادمانی در ارتباط به چهار مکان در ایران که از پیش اعلام نشده، حل نشده است».

6

این سخنان در حالی ایراد شده که در پی سفر یک روزه رافائل گروسی به تهران و توافق بر سر حفظ دوربین‌های نظارتی و تعویض کارت‌های حافظه، در نخستین واکنش، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، بحث صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را منتفی اعلام کرده‌اند و هدف خود از این کار را این مسئله اعلام کرده اند که از سرگیری مذاکرات احیای برجام دستخوش تشدید تنش با تهران نشود.

فاصله یک ماهه دسترسی به مواد مورد نیاز بمب

نیویورک تایمز مدعی شده بررسی داده‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد با توجه به میزان سوخت هسته‌ای که ایران در ماه‌های اخیر تولید کرده، جمهوری اسلامی می‌تواند تا حدود یک ماه دیگر به مقدار سوخت لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای دست‌ یابد.  موسسه علم و امنیت بین‌المللی پس از تحلیل گزارش اخیر آژانس در گزارشی نتیجه‌گیری کرد که پس از آنکه ایران در تلاشی فشرده طی تابستان ذخیره‌ای از اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد غنی‌سازی کرد، جمهوری اسلامی در موقعیتی قرار گرفته که برای تولید سوخت یک کلاهک هسته‌ای نزدیک تقریبا یک ماه زمان نیاز دارد.

7

این گزارش ادعا کرده جمهوری اسلامی می‌تواند سوخت لازم برای سلاح هسته‌ای را در کمتر از سه ماه و برای سلاح هسته‌ای سوم در کمتر از پنج ماه تولید کند. در همین حال، نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشینگتن پیش‌بینی می‌کند دولت ابراهیم رئیسی و تیم او در دور جدید مذاکرات هسته‌ای تقاضای رفع تحریم‌های بیشتری را داشته باشند. این گزارش خاطرنشان کرد که صرف‌نظر از دسترسی به سوخت هسته‌ای کافی، ساخت یک کلاهک هسته‌ای واقعی به زمان بیشتری لازم دارد. طبق این گزارش، در عین حال از آنجا که غنی‌سازی با غلظت ۶۰ درصد زمان طولانی‌تری لازم دارد، ولی از آن مرحله به بعد، غنی‌سازی با غلظت ۹۰ درصد می‌تواند رد بازه‌ای سریع صورت گیرد، چنین وضعیتی می‌تواند هشدار دهنده باشد.

دفاع دوباره بلینکن از خروج از افغانستان 

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ضمن دفاع دوباره از تصمیم دولت ایالات متحده در خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، بر ادامه حمایت از مردم افغانستان تاکید کرد و از طالبان خواست به حقوق بشر احترام بگذارد. بلینکن در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد «زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا» فرا رسیده بود و این اقدام آمریکا را «فوق‌العاده» توصیف کرد.

3

او افزود که اگر دولت بایدن به تعهدات به جا مانده از دولت ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عمل نکرده بود، «حمله‌ها به نیروهای ایالات‌متحده و متحدانش افزایش می‌یافت و حمله سراسری طالبان به شهرهای اصلی افغانستان آغاز می شد.» آنتونی بلینکن در نشست با اعضای مجلس نمایندگان گفت که با توجه به اقدامات پاکستان طی ۲۰ سال گذشته، ایالات متحده قصد دارد طی چند هفته آینده روابط خود با پاکستان و نیز انتظار خود از نقش آینده این کشور در همکاری‌های بین‌المللی و مبارزه با تروریسم را مورد بررسی قرار دهد. وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که حتی «بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها» هم پیش‌بینی نمی‌کرد در حالی که نیروهای آمریکا در افغانستان حضور داشتند، دولت این کشور به این سرعت سقوط کند.

بلینکن با اشاره به اینکه دولت ترامپ «به جای برنامه، یک مهلت به‌جا گذاشته بود»، گفت: دولت ترامپ هیچ هماهنگی با طالبان برای چگونگی اجرای توافق انجام نداد و سال گذشته پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرد که برخی از آنها فرماندهان ارشدی بودند که در سلطه اخیر بر افغانستان نقش داشتند.

هم‌چنین آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، طی یک سخنرانی اعلام کرده که در حال حاضر از نظر تهدید تروریست‌ها علیه امنیت داخلی آمریکا، افغانستان در صدر فهرست اولویت‌ها نیست، بلکه «خطر داعش در یمن، سومالی، سوریه و عراق بزرگ‌ترین تهدید به شمار می‌آید.»

بازبینی سازماندهی نظامی آمریکا در جهان

به گزارش سی‌ان‌ان، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده با وجود تمام نگرانی‌های جهانیان، بررسی چیدمان نظامی آمریکا در جهان همچنان در جریان است و بزودی به اتمام می‌رسد. به گفته او: پس از تکمیل بررسی‌های چیدمان حضور نظامی آمریکا در جهان، درباره آرایش بین المللی نیروهای خود و تغییر آن تصمیم‌گیری خواهد شد.  به گفته سخنگوی پنتاگون، نتیجه گیری در مورد این بررسی‌ها هنوز زود است اما ممکن است در پایگاه‌های محل استقرار سربازان آمریکایی، کشتی‌ها و هواپیماها، تغییراتی ایجاد شود. سخنگوی پنتاگون در مورد افغانستان هم گفته هنوز زود است که ما در مورد تاثیر تسلط طالبان بر وضع تروریسم در افغانستان یا منافع مبارزه با تروریسم در آفریقا اظهار نظر کنیم. اما آمریکا با دقت نظاره‌گر تحولات در افغانستان خواهد بود.

8

در حال حاضر ارتش آمریکا در حال تشکیل یگان نظامی در سطح تیپ با توانایی عملیات در مناطق قطبی به عنوان افزایش تمرکز بر بخش‌های شمالی کره زمین است. این مناطق به عنوان نقطه درگیری احتمالی در رقابت قدرت‌های بزرگ برای دسترسی به منابع طبیعی شناخته می‌شود که با کاهش یافتن لایه‌ها و کوه‌های یخی، قابل دسترسی‌تر می‌شود. همچنین نیروی هوایی ایالات متحده برای نخستین بار، هواپیمای بمب افکن دورپرواز ب- ۱ را به نروژ، هم‌پیمان ناتو و همسایه روسیه فرستاده است.

سفر اعلام‌نشده اسد ب روسیه

به گزارش بی‌بی سی، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سفری از پیش اعلام نشده به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه دیدار کرد. بنابر این گزارش رهبران دو کشور در مورد حمایت نظامی روسیه از دولت اسد در شش سال گذشته و همچنین چگونگی به دست گرفتن کنترل مناطق تحت تصرف شورشیان صحبت کردند. بنابر اعلام روسیه دیدار روز دوشنبه انجام شده است.

2

ولادیمیر پوتین در این دیدار، نیروهای خارجی که بدون تصمیم سازمان ملل متحد در سوریه مستقر شده‌اند را مانعی برای ایجاد ثبات دانست و از حضور آنها انتقاد کرد. در این دیدار پوتین ضمن تبریک پیروزی بشار اسد در انتخابات گفته «نتایج انتخابات نشان می‌دهد که مردم به شما اعتماد دارند و با وجود همه سختی‌های سال‌های گذشته و مصیبت‌های آن، مردم سوریه روند بهبود و بازگشت به یک زندگی عادی مدیون شما می‌دانند». بشار اسد هم در این دیدار از رهبر روسیه برای توقف آنچه او «گسترش تروریسم در سوریه» دانست، تشکر کرد.

حضور بنت در شرم الشیخ

به گزارش العربیه، پس از یک دهه برای نخستین بار رهبران مصر و رژیم صهیونیستی با هم دیدار کردند. دیدار ژنرال عبدالفتاح السیسی با نفتالی بنت در بندر شرم‌الشیخ در سواحل دریای سرخ و در برابر دوربین‌ها صورت گرفت، و رویدادی کم‌سابقه در مناسبات ۴۲ ساله آن‌ها به شمار می‌رود. تا پیش از این، گزارش معدود ملاقات‌های سران و یا حتی دیدار وزیران دو کشور، معمولا در پایان سفر، و عمدتا از جانب اسرائیل، علنی می‌شد. آخرین بار بنیامین نتانیاهو در ژانویه ۲۰۱۱ در شرم‌الشیخ مصر با حسنی مبارک، رهبر وقت مصر، دیدار کرد؛ آن دیدار تنها چند روز پیش از پایان دوران رهبری آقای مبارک و سقوط حکومت او انجام شد.

5

بر اساس این گزارش، نفتالی بنت با یک فروند هواپیمای ویژه که مجهز به موشک‌های ضد موشک است، وارد حریم هوایی شرم‌الشیخ شد؛ زیرا نیروهای شاخه مصری القاعده در این منطقه فعالیت دارند. سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد که بحث پیرامون مناسبات اسرائیل و فلسطینیان در صدر مذاکره دو رهبر بوده است. مصر در تمامی بحران‌های میان اسرائیل و فلسطینیان، از جمله در عملیات جنگی ارتش اسرائیل در غزه، نقش میانجی داشته و با تماس با سران سازمان‌های فلسطینی، باعث فروکش کردن تنش‌ها شده است. تلاش گسترده رئیس سازمان اطلاعات مصر در میانه بهار امسال، به جنگ ۱۲ روزه ارتش اسرائیل در غزه پایان داده بود. پیشتر اعلام شده بود که دیدار سیسی با نفتالی بنت پس از آن نهایی شد که اسرائیل درخواست مصر برای کاهش سختگیری‌ها علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه، از جمله ماهیگیران این باریکه، را پذیرفت.

هشدار بانک جهانی نسبت به مهاجرت میلیون‌ها نفر در اثر تغییرات اقلیمی

به گزارش بلومبرگ، نتایج پژوهش بانک جهانی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای و شکاف در زمینه توسعه بین کشورهای ثروتمند و فقیر کاهش نیابد تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۰۰ میلیون نفر مهاجرت خواهند کرد.

9

این پژوهش سه سناریو گوناگون متناسب با شدت تغییرات اقلیمی در سه دهه آینده را در نظر گرفته است. در بدبینانه‌ترین حالت که محصول افزایش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای و توسعه ناعادلانه کشورهای جهان است حدود ۲۱۶ میلیون نفر در خاک کشورهای خود مهاجرت خواهند کرد. بخش اعظم این پدیده در آمریکای لاتین، سراسر آفریقا، اروپای شرقی، آسیای میانه ، جنوب آسیا و شرق آسیا و اقیانوسیه روی خواهد داد. در خوشبینانه‌ترین سناریو که نتیجه کاهش چشمگیر گازهای گلخانه‌ای و روند عادلانه و فراگیر توسعه در سطح جهان است، رقم مهاجرت تقریبا به یک پنجم که حدود ۴۴ میلیون نفر است کاهش خواهد یافت.

در این پژوهش پیامدهای کوتاه مدت و موردی تغییرات اقلیمی از جمله پدیده‌های جوی شدید بررسی نشده است. این پژوهش نشان می دهد که بالاترین رقم مهاجرت داخلی در نیمه جنوبی قاره آمریکا روی خواهد داد که بیش از سایر نقاط جهان از تخریب جنگل‌ها، آسیب‌پذیری نواحی ساحلی و وابستگی معیشت مردم به کشاورزی محلی آسیب خواهد دید. در بدبینانه‌ترین سناریو تعداد مهاجران در این بخش از جهان ممکن است به ۸۶ میلیون نفر برسد.

البته اگر درصد مهاجران به نسبت جمعیت هر بخش از جهان را در نظر بگیریم بالاترین ضریب مهاجرت بر اثر تغییرات اقلیمی در شمال آفریقا و کشورهایی نظیر تونس، الجزایر و مراکش روی خواهد داد و ممکن است به حدود ۹ درصد جمعیت برسد. این پژوهش پیش‌بینی می‌کند که در جنوب آسیا، بنگلادش به دلیل آسیب دیدن از سیلاب و کاهش بهره‌وری اراضی کشاورزی با حدود ۱۹ میلیون مهاجرت بیش از هر کشور دیگری آسیب خواهد دید. کارشناسان بانک جهانی تاکید کردند که اگر اقدامات لازم برای کنترل تغییرات اقلیمی از جمله کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به خصوص در دهه آینده انجام نشود وقوع سناریوی بدبینانه کاملا محتمل است.

رد پیشنهاد اولیه ساخت واکسن کرونا از سوی فایزر

به گزارش آسوشیتدپرس،  اوگور شاهین و همسرش اوزلم تورجی، بنیانگذاران شرکت آلمانی «بیو‌ان‌تک» آلمان، در کتابی که به زودی روانه بازار خواهد شد فاش کرده‌اند که شرکت فایزر ابتدا پیشنهاد ساخت واکسن کرونا توسط آنها را رد کرد، چرا که مدیران آن شرکت تصور می‌کردند ویروس به سرعت مهار خواهد شد. فن‌آوری به کار رفته در این واکسن که بر پایه «پیام‌رسان ام ار ان ای» است در آن زمان هنوز آزمایشی تلقی می‌شد.

4

شاهین می‌گوید درست مانند سرطان که در آغاز خود را نشان نمی‌دهد می‌توانست تصور کند این ویروس چگونه توسط ناقلان بی‌علامت در حال پخش شدن در گوشه و کنار جهان است. این زوج ترک‌تبار، تصمیم گرفتند وارد این قمار شوند و نیرو و منابع شرکت «بیو‌ان‌تک» را وقف تولید واکسنی برای مقابله با کووید-۱۹ کنند. این شرکت در حال حاضر، ۸۵ میلیارد دلار می‌ارزد. شاهین می‌گوید به رغم آن که می‌توانست تصور کند همه‌گیری کرونا چطور پیش خواهد رفت اما ارزیابی فایزر را «کاملا منطقی» دانست و تصمیم گرفت چند هفته بعد دوباره شانس خود را امتحان کند. یک ماه بعد، قرارداد بین دو این شرکت اعلام شد. تاکنون، حدود ۱.۴ میلیارد دز از واکسن ساخت این دو شرکت به بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارسال شده است و تنها واکسن چینی سینوفارم است که بیشتر از فایزر در دنیا توزیع شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید