بایدن و ترامپ دو روی یک سکه!

تاثیر انتخاب ترامپ بر تحولات اوکراین، چین و خاورمیانه/ آیا جهان در یک قدمی جنگ تمام عیار قرار دارد؟

کدخبر: ۶۲۴۱۷۹
اقتصادنیوز: فارغ از چرخش غیرقابل پیش‌بینی وقایع، انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده رقابتی دوباره بین جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق خواهد بود. اگرچه اکثر آمریکایی‌ها چندان حامی این دو چهره نیستند، اما این کارزار به عنوان یک رویداد مهم در نظر گرفته می شود که تأثیرات گسترده ای بر دموکراسی آمریکا و رویکرد این کشور در ارتباط با سایر نقاط جهان خواهد گذاشت.
تاثیر انتخاب ترامپ بر تحولات اوکراین، چین و خاورمیانه/ آیا جهان در یک قدمی جنگ تمام عیار قرار دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، فارغ از چرخش غیرقابل پیش‌بینی وقایع، انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده رقابتی دوباره بین جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق خواهد بود. اگرچه اکثر آمریکایی‌ها چندان حامی این دو چهره نیستند، اما این کارزار به عنوان یک رویداد مهم در نظر گرفته می شود که تأثیرات گسترده ای بر دموکراسی آمریکا و رویکرد این کشور در ارتباط با سایر نقاط جهان خواهد گذاشت. پیامدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در داخل روشن است. ترامپ در دوره قبلی خود به عنوان رئیس جمهور متهم به ارتکاب جرایمی متعدد است. او به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون تعهدی ندارد و نشانه حاکی از آن است که او و حزب جمهوری خواه قصد دارند از اهرم پیروی شان برای مجازات مخالفان سیاسی استفاده کنند و ایالات متحده را به سمت خودکامگی عملی سوق دهند. طبیعتا حقوق زنان محدودتر می‌شود، تلاش‌ها برای متوقف کردن تغییرات آب‌وهوایی کنار گذاشته شده، و آمریکایی‌های ثروتمند و شرکت‌ها آزاد خواهند بود تا با توجه اندک به پیامدهای اجتماعی و سیاسی فعالیت هایشان، به دنبال منافع خودخواهانه شان باشند.

کیف در نهایت قربانی است!

 در عرصه سیاست خارجی اختلافات چندان فاحش نیست. آنگونه که استفان والت در فارین پالسی نوشته، اگرچه بسیاری از مردم اکنون می ترسند که دوره دوم ترامپ تأثیرات شگرفی بر سیاست خارجی ایالات متحده بگذارد، پس بعید است تفاوتی میان سیاست های ترامپ و بایدن وجود داشته باشد. ترامپ مانند دوره اول ریاست جمهوری خود، به شکلی نامنظم از رویکردی خصمانه پیروی می کند - به ویژه در قبال متحدان آمریکا در ناتو. اما از جهات دیگر، بعید است سیاست های این دو متفاوت باشد.

دولت بایدن علیرغم مخالفت برخی از اعضای جمهوری‌خواه و بدبینی فزاینده نسبت به توانایی کیف برای پیروزی در جنگ یا بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته‌اش، از زمان شروع جنگ، در اوکراین مشارکتی جدی داشته است. اوکراینی‌ها و حامیان غربی اش نگران هستند که ترامپ مانع از حمایت های ایالات متحده شده و اوکراین را وابسته به اروپا رها کند. ترامپ ب به خود می بالید که می تواند جنگ را «در یک روز» متوقف کند اما وقتی از او پرسیده شد که آیا می خواهد اوکراین پیروز شود یا خیر، غافلگیر شد. بر این اساس، ممکن است فکر کنید انتخاب ترامپ تغییری اساسی در سیاست ایالات متحده ایجاد می کند.

2621966-1178628894

نکته اینجاست: بایدن در صورت پیروزی در دوره ای دیگر، احتمالاً مسیر مشابهی را دنبال خواهد کرد. جزر و مد جنگ علیه اوکراین در سال 2023 چرخش کرد، و اگرچه حامیان کیف طرح‌های خوش‌بینانه‌ای را برای برگرداندن ثروت این کشور و آزادسازی سرزمین‌هایش، ارائه می‌کنند، امیدها تقریباً واهی است و وزارت دفاع احتمالاً این را می‌داند.با این حال، اگر بایدن به قدرت بازگردد، احتمالاً کیف را برای اتخاذ اهداف واقعی‌تر و حرکت به سمت توافق تحت فشار قرار خواهند داد.هرچند رویکرد بایدن سنجیده است و ترامپ به مهارت های دیپلماتیک آماتوری اش اش متوسل خواهد شد.

LARDY-AND-HUANG-1

چین دشمن می ماند

ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری خود قاطعانه از سیاست های قبلی ایالات متحده برای تعامل اقتصادی با چین کنار کشید و جنگ تجاری با طراحی ضعیفی کلید خورد که به اقتصاد ایالات متحده آسیب زد و تأثیر کمی بر کسری تجاری دوجانبه گذاشت. بایدن این رویکرد را تغییر داد و کنترل‌های صادراتی سخت‌گیرانه‌تری را اعمال کرد تا تلاش‌های چین برای تسلط بر چندین حوزه کلیدی فناوری پیشرفته را متوقف کند. با رد حمایت گرایی آشکار، مقامات دولتی از این رویکرد به عنوان تمرکز محدود بر نگرانی های امنیت ملی دفاع کردند. با این حال امروز رویکرد تقابل‌آمیزتر نسبت به چین یکی از معدود موضوعاتی است که از اجماع دو حزبی قوی برخوردار است.

به همین دلیل، سیاست ایالات متحده در قبال چین بدون توجه به نتیجه نوامبر تغییر چندانی نخواهد کرد. بیانیه‌های رسمی دولت بایدن و دولت ترامپ، چین را به عنوان اصلی‌ترین تهدید برای برتری جهانی ایالات متحده معرفی کردند. ترامپ ممکن است نگرش تقابل‌آمیزتری را در قبال متحدان آسیایی آمریکا اتخاذ کند اما اگر در مورد ایستادگی در برابر پکن جدی باشد، نمی‌تواند متحدان ایالات متحده را رها کند.در این میان با توجه به شکست سیاست خاورمیانه ای ایالات متحده، ممکن است تصور کنید که بایدن و ترامپ هر دو مشتاق تغییر مسیر در سال 2025 هستند. در واقع، آنچه بیش از همه قابل توجه است این است که این دو رئیس جمهور بسیار متفاوت در برخورد با این منطقه ناآرام تا چه اندازه مشابه عمل کرده اند.

2

بایدن به سان ترامپ و برخلاف وعده های انتخاباتی اش بر عربستان متمرکز شده؛ سیاست خاورمیانه ای این کشور تحت هدایت برت مک گورک، که حضورش در دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات، او را شاید به تاثیرگذارترین معمار سیاست ایالات متحده در سال‌های اخیر تبدیل کرده ، صرف تلاش برای به سرانجام رساندن توافقی میان عربستان و اسرائیل شد.این محاسبه غلط که زمان ریاست ترامپ کلید خورد و توسط بایدن ادامه یافت نتیجه معکوس داد و عملیات هفت اکتبر را کلید زد.از همین رو فارغ از اینکه چه کسی پیروزه می شود، دلیلی وجود ندارد که انتظار رخداد متفاوتی را داشته باشیم. انتخابات آتی تأثیر بسیار بیشتری بر سیاست داخلی ایالات متحده خواهد داشت تا بر موضوعات کلیدی سیاست خارجی. همانطور که در ابتدا اشاره کردم، مخاطرات در خانه به اندازه کافی بزرگ و واضح است - و به اندازه کافی نگران کننده.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید