آنچه باید درباره بازارها 26 اردیبهشت 1400 بدانید

قیمت دلار به دنبال عبور از مرز/ بورس امیدوار شد

کدخبر: ۴۱۲۵۷۸
اقتصادنیوز: بازارها از روزهای آینده تا یک ماه آینده با تعیین تکلیف تحولات احیای برجام، تعیین رئیس جمهور آینده و مذاکرات منطقه، به صورت تدریجی میتوانند دورنمای روشن‌تری پیش روی خود داشته باشند.
قیمت دلار به دنبال عبور از مرز/ بورس امیدوار شد

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها بعد از تعطیلات عید فطر، در روز نخست هفته (هفته آخر اردیبهشت) نوسان زیادی را شاهد نبود. در بازار ارز، قیمت دلار نتوانست در کانال 23 هزار تومان قرار گیرد و شیب قیمت ها منفی بود. اگرچه نوسان بازار در همان کانال 22 هزار تومان در رفت و برگشت بود. البته قیمت صرافی ملی و قیمت حواله های ارز نیمایی دوباره به قیمت بازار نزدیک شدند و شکاف بودجود آمده را کم کردند.

از دید تحلیلگران اگر قیمت دلار نتواند کانال 23 هزار تومان را دوباره فتح کند، به سختی میتواند در روزهای آینده حداقل در یک بازه زمانی کوتاه مدت (تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری) دوباره رشدهای مستمر را پشت سر بگذارد و حتی احتمال عکس این قضیه صادق است. البته فعلا بیشتر بازارهای ارز در کشورهای عربی همچون امارات یا بازار هرات تعطیل هستند و باید در انتظار بازگشایی بازارها از فردا و از دوشنبه بود، چرا که در این روزها میتواند شاهد تغییراتی در بازار ارز بود که سیگنال جدیدی برای بازیگران تعیین می کند.

در بازار سهام نیز در روز نخست بورس با خوش بینی روز خود را آغاز کرد اما با فشار عرضه ها، وسعت خوش بینی ها کمتر شد، به طوریکه نزدیک نیمی از رشد شاخص در پایان بازار پَرید. با تمام این اوصاف چهره بازار، کوچکترهای بازار در صف فروش قفل‌اند و تعدادی از بزرگان هم درصدد روند بهبود بازار برمی آیند. ورود نقدینگی به بورس در روزهای آینده همسو با رُخدادهای بنیادی بازارها همچون برگزاری مجامع و گزارش عملکرد شرکت‌ها میتواند به کمک بورس بشتابد.

با این وصف ترس از رفتار سیاست‌گذار و بی اعتمادی همچنان در رفتار هیجانی بورس بازان و بی تفاوتی آنان به تحولات پیرامونی موج میزند. در یک ماه پیش رو تا زمان انتخابات بورس از منظر روانی و هیجانی، نیم نگاهی هم به انتخابات خواهد داشت، هر چند که اثرگذاری انتخابات از جنس سیاست‌گذاری تعیین کننده نخواهد بود و تنها میتواند در مختصات برآوردی بورس بازان نقشی کلی ایفا کند.

ارز یک

در سایر بازارها، نوسان نرخ ارز توانسته تغییراتی را در بازارها ایجاد کند. در بازار خودور با آغاز پیش فروش ایران خودرو و سایپا، شیب قیمت ها جهت پایین دارد و در دیگر بازارها همچون بازار لب تاب یا موبایل مشتریان به وطر خوش بینانه همچنان منتظر ادامه ریزش ها و ثبات بازار در کانال های پایین تر هستند. در کنار همه این اتفاقات، رُخدادهای دو سه روز گذشته تردیدها را بر سر توافق نزدیک احتمالی بر سر احیای برجام بیشتر کرده است. حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد و گردان القسام و حماس هم از پاسخ به حملات اسراییل با حملات مشوکی و راکتی به سرزمین های اشغالی خبر داده اند.

در اکوایران ببینید:افت شاخص در روز خوب خودروسازان

در عین حال لابی‌ها در امریکا برخی از جمهوری خواهان را بر آن داشته که از بایدن درخواست کنند مذاکرات وین را به دلیل آنچه آنان مدعی دخالت ایران در حمله فلسطین به اسراییل می‌دانند، متوقف کند، اما انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا تاکید کرده این مذاکرات ادامه دارد. حتی نماینده روسیه امشب در توییتی گفته بود که در طول هفته تا آخر هفته مذاکرات رسمی و غیررسمی ادامه دارد و البته طرفین در مرحله پیش نویس نیز هستند.

روز شنبه متاثر از تحولات مربوط به حمله اسراییل به فلسطین، سفر محمدجواد ظریف به وین لغو شد. رئیس کمیسیون سیاست خارجه مجلس هم البته از نامه به ظریف برای اخذ تضمین های لازم از امریکا برای احیای برجام خبر داده است. در این هفته خبرهای جدیدی ممکن است به گوش برسد که یا توافق نهایی میشود یا احتمالا تفاهم ایران و آژانس برای تداوم مسیر گفت‌وگوهای احیای برجام نهایی میشود.

در کنار رخدادهای مربوط به برجام و منطقه، حالا وزارت نیرو هم در خبر مهمی از هشدار به صنایع مهم در خصوص احتمال خاموشی به دلیل کمبود بارش باران و افزایش سطح گرما همزمان با افزایش ضریب پیک مصرف در روزهای آخر بهار و تابستان امسال خبر داده است. موضوعی که میتواند خط تولید بسیاری از صنایع همچون فولادی ها، پتروشیمی ها را تحت تاثیر قرار دهد.

روز یکشنبه بورس متاثر از گزارش های مالی، ادامه رخدادهای روانی بازار و احتمال ورود تدریجی نقدینگی سپری خواهد کرد. بازار ارز منتظر بازگشایی کامل بازارهای عربی و بازار هرات است. بازار خودرو که از تب و تاب و هیجان افتاده، منتظر تعیین تکلیف وضعیت بازار ارز و تصمیم احتمالی دولت درباره آزادسازی قیمت ها در برخی از محصولات خودرویی خودروسازان است. در هر صورت بازار میتواند واکنش معناداری به این اهرم های تعیین کننده نشان دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید