گزارش «اقتصادنیوز» از آخرین تحولات بازار دلار و سکه؛

قیمت دلار از ریل خارج شد/ خریداران دلار و سکه نقره داغ شدند

کدخبر: ۶۰۳۲۹۵
اقتصادنیوز: قیمت‌دلار و سکه در چهارمین روز هفته برخلاف سه روز ابتدایی نزولی شد. فعالان اقتصادی می گفتند خریدارانی که‌در روزهای اخیر به صورت هیجانی دست به خرید زده بودند، روز سه شنبه نقره داغ شدند.
قیمت دلار از ریل خارج شد/ خریداران دلار و سکه نقره داغ  شدند

به گزارش اقتصادنیوز، سکه بازان که در سه روز ابتدای هفته جاری تحت تاثیر افزایش شارپ قیمت دلار دست به خریدهای هیجانی زده بودند، در چهارمین روز هفته نقره داغ شدند و بخشی از دارایی خود را از دست دادند.

قیمت سکه امامی که در روز دوشنبه تا سطح ۳۱ میلیون و ۸۰۰  هزار تومان بالا رفته بود امروز با ریزش قابل توجهی تا مرز ۲۹ میلیون تومان پایین آمد.

فعالان بازار می گفتند دلیل اصلی کاهش قیمت سکه به علت عقب نشینی قیمت دلار بود. بازار ارز تهران که چند روزی را شاهد یکه تازی قیمت دلار و درهم بود، امروز تغییر فاز داد و آرایش نزولی به خود گرفت.

اسکناس آمریکایی روز یکشنبه بر روی ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت و در روز دوشنبه تا ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت. اما در روز سه شنبه معامله گرانی که به صورت هیجانی دست به خرید زده بودند زیان کردند و دلار تمام مسیر صعودی دوشنبه را برگشت و تا ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آمد.

از نگاه معامله‌گران یکی از دلایل کاهش تقاضا دلار در تهران به عقب‌نشینی نرخ دلار فردایی در هرات باز می‌گردد. هرات چند روزی است که گرفتار زمین‌لرزه‌های پی‌درپی شده و همین امر بازار ارز هرات را به تعطیلی کشانده است. با این‌ حال دلار فردایی هرات با وجود نیمه‌ تعطیل بودن، رشد خوبی را تجربه کرد. هر برگ اسکناس آمریکایی در این بازار روز گذشته به ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ اما در معاملات امروز تا ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان پایین آمد.

از سوی دیگر، نرخ حواله درهم که در روزهای گذشته از مرز مقاومتی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرده بود، امروز از ریل صعود خارج شد و تا سطح ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آمده بود. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که با کاهش قیمت درهم؛ نرخ برابری آن به دلار هم دو کانال نزولی شده و تا ۵۲ هزارو ۸۹۰ تومان پایین آمده است. روز گذشته نرخ برابری درهم به دلار ۵۴ هزار و ۳۶۰ تومان محاسبه شده بود. از نگاه فعالان اقتصادی این اقتصادی این اتفاق نشان‌دهنده کاهش انتظارات صعودی در بازار دلار دارد.

معامله‌گران می‌گفتند به نظر می رسد نهاد مرکزی بازار بار دیگر با چوب جادویی خود یعنی عرضه سنگین‌ ارز توانست سد راه بازیگران‌افزایشی شود و بر سر تداوم صعود نرخ دلار مانع‌تراشی کند. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم از عرضه سنگین ارز در بازار و جمع‌آوری نقدینگی ریال خبر داده و اعلام کرده نشانه‌هایی از مداخله درهم از طریق یکی از بانک‌های عامل وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید