کارشناسان به اقتصادنیوز پاسخ دادند:

صدور پروانه دومرحله‌ای بر بازار مسکن چه تاثیری دارد؟

کدخبر: ۱۱۷۳۰۳
اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر دو مرحله‎ای شدن صدور پروانه مسکن اعلام شد و حال برخی بر این باورند این کار باعث رکود ساخت‌وساز مسکن خواهد شد و برخی دیگر این نقد را قبول ندارند.
صدور پروانه دومرحله‌ای بر بازار مسکن چه تاثیری دارد؟
نگار میرکریمی:

طرح دومرحله‌ای شدن ساخت‌وسازها از نگاه مسئولان می‎خواهد از ساخت‌و سازهای بی‌رویه جلوگیری کند، اما برخی می‎گویند شهرداری بخشی از مسولیت خود را در بخش ساخت‌وساز سبک کرده و بار سنگین این بخش را بر دوش دیگر بخش‎های دخیل انداخته است.

 هفته گذشته رئیس کمسیون شهرسازی شورای شهر تهران از بررسی مدل دو مرحله‌ای صدور پروانه برای ساخت‌وساز در تهران در جلسه این کمیسیون خبر داده و گفته بود: این کار باعث می‎شود تا دیگر شاهد ساخت‌وسازهای نیمه کاره در شهرها نباشیم و شاید این کار الگوی مناسبی برای سایر شهرها باشد.

حالا برخی می‎گویند این دو مرحله‌ای شدن اندکی کار ساخت‌وساز را کندتر می‎کند و برخی دیگر می‎گویند‎ در صورت اجرای این طرح و به دلیل تاثیرگذاری آن بر متراژهای بالا تاثیری در بازار مسکن و بازار ساخت‌وساز نخواهد داشت.

محمد سالاری گفته بود: قرار است پروانه‌های صادر شده در دو مرحله انجام شود، به گونه‌ای که در مرحله اول در فرایند صدور پروانه اولیه کارگزاری تعریف شده که می‌تواند مهندسین ذی‌صلاح حقیقی یا حقوقی باشد و مرحله دوم زمانی صادر ‌می‎شود که مالک و کارفرمای ملک تمامی بررسی‌های لازم را در جهت جدی بودن در احداث ساختمان انجام داده‌اند.

حالا برخی بر این باورند که اگر این ساخت‌وسازها با روال قانونی‎تر و جدی‎تر پیگیری شود، از ساخت‌وسازهای نیمه کاره جلوگیری می‎شود.

به گزارش اقتصادنیوز، برخی کارشناسان و صاحبنظران بر این باورند که دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساخت بر بازار مسکن تاثیری ندارد، جز اینکه ساخت‌وسازهای با متراژ بالا با مدیریت بیشتری ساخته شده و از سوء استفاده در این بخش جلوگیری می‎شود. دراین باره نیز برخی اعضای سازمان نظام مهندسی بران باورند که شاید این سختگیری در ساخت‌وساز و پس از آن رها شدن‎ ساختمان‌سازی به حال خود باعث رکود مازاد بر بازار مسکن شود که در ادامه نظرات برخی کارشناسان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز آمده است.

 سعید غفرانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران :
به نظر می‎رسد با اجرای این طرح از ساخت‌وسازهای بی‌رویه جلوگیری ‎شود . این طرح تاثیرگذار است و اندازه تاثیرگذاری آن باید در اجرا سنجیده شود. در بازار خرید و فروش تاثیر چندانی ندارد بلکه ساخت‌وسازها را مهندسی‎تر می‎کند و کار مهندسی به معنی کاهش میزان ساخت‌وسازها نیست . ممکن است در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد و پس از آن دیگر سازنده و مردم می‎پذیرند که باید ساخت و ساز براساس اصول انجام شود. بنابراین  تاثیر مستقیمی بر بازار ندارد اما به مرور باعث کاهش حجم ساخت‌وسازها می شود . اگر این طرح عملیاتی شود برای کلیه متراژها خواهد بود. در حال حاضر حضور سازنده ذی‎صلاح نیاز است و برای همه متراژها حضور مهندس ناظر اجباری است. باید حضور چهارمهندس برای ساخت‌وساز الزامی شود.

 احمدرضا سرحدی –کارشناس مسکن و عضو اسبق سازمان نظام مهندسی استان تهران: هنوز این طرح به نتیجه نرسیده و فقط در حد یک طرح است ، اما ابعاد جزئی بر گرفته از این طرح این است که مقدار زیادی نگران کننده به نظر می‌رسد، به این دلیل که رعایت مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی مشخص نیست و اینگونه است که شهرداری کار خود را آغاز کرده و به دیگران هم توجهی نکرده و گفته است که پول و عوارض از مالک گرفته می‎شود . حال اگر مالک به همین جواز اولیه کار را کلید زد ، تکلیف چیست؟ کدام مهندس می‎خواهد از اینکار جلوگیری کند و به جز مخدوش کردن اوضاع و نابه‌سامانی اوضاع کاری دیگر نخواهد داشت . حال هنوز این طرح به تصویب نرسیده و ممکن است برای بخش ساخت‌وساز با ضرر همراه شود و این امر می‎تواند بر اساس توافق مالک باشد و به کارهای مهندسی و طراحی که برسد مشکلی نداشته باشد اما اینکه مجوزی به مالک داده شود و بگویند هر وقت خواست بسازد و کسی هم نباشد که نظارت کند، ممکن است این امر موجب مشکلاتی بزرگ تر شود . تا اینجای کار که من مشاهده می‎کنم چندان به این بخش توجه نشده و دچار اشکالات عدیده‌ای است و باید تکامل این طرح را پیگیری کرد . این طرح هنوز در حال بررسی است ‎و وقتی مالک پروانه را می‎گیرد مهلتی برای ساخت دارد و حالا در این طرح این گونه است که شهرداری از خود رفع مشکل می‎کند اما مشکل دیگری به مردم و جامعه تحمیل می‎شود و این گونه است که فرد مجوز می‎گیرد اما هر زمان که دلش بخواهد می‎سازد و دیگر پروانه‌اش باطل نمی‎شود .حالا در این میان ساخت و ساز غیر اصولی یک مشکل و مدت زمان ساخت هم مشکل دیگر می‎شود و این می‎تواند باعث رکود ساخت‌وساز شود. با این مثال که فرد اختیار زمینش را دارد، این طرح نیز باعث می‎شود تا مالک هر زمانی که بخواهد این ساخت‌وساز را انجام دهد و این رکود هم در معاملات و هم ساخت‌وساز تشدید می‎شود .

اخبار مرتبط:
پروسه ساخت‌وساز در تهران چه تغییری کرده است؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید