در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد:

بازار سهام پس از اجرای برجام چگونه بر مدار رونق بازمی‌گردد؟

کدخبر: ۱۳۱۶۲۰
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: انتظار نداریم در ماه‌های پایانی سال اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ دهد چراکه اثرات مثبت اجرایی شدن برجام، از سال آینده خود را نشان خواهد داد.

علی اسلامی بیدگلی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز پیرامون وضعیت بازار سهام، اظهار کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی در حالت انتظار به سر می‌برد و به نظر نمی‌رسد در این شرایط رکودی، اقتصاد کشور با رشد مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر در پایان این ماه برجام اجرایی شود می‌توان امیدوار بود با ورود سرمایه‌های جدید در ماه‌های آینده، اقتصاد ایران با تحرک مواجه شود که در این صورت اثر مثبت خود را بر بازار سرمایه نشان خواهد داد.

او افزود: با این وجود انتظار نداریم در این ماههای پایانی سال اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ دهد چراکه اثرات مثبت اجرایی شدن برجام از سال آینده خود را نشان خواهد داد.

این فعال بازارسهام معتقد است: نقش سیاست‌های دولت هم در این زمینه اثر گذار است و اگر نرخ بهره با توجه به نزولی بودن تورم کاهش چشم گیری پیدا کند قطعا شاهد رونق اقتصادی و به دنبال آن بهبود وضعیت بازار سرمایه خواهیم بود.

اسلامی بیدگلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بررسی آثار سیاست‌های بسته ضد رکود در بازارسرمایه پرداخت و گفت: برخی از تصمیماتی که دولت در اقتصاد کشور اتخاذ می‌کند در روند سودآوری بنگاه‌های اقتصادی اثرات کوتاه‌مدت دارد. به طورمثال، تصمیمی که دولت در بسته ضد رکود درباره تامین مالی صنعت خودرو گرفت از دسته تصمیماتی است که اثر مقطعی و کوتاه‌مدت بر این بازار می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اما باتوجه به عمده مشکلاتی که در این صنعت به چشم‌ می‌خورد و از جمله مشکلات مالی، خودروسازان نمی‌توانند برای خروج از رکود در بلندمدت به اینگونه تصمیمات تکیه کنند.

او ادامه داد: به رغم اینکه این تصمیمات اثر مقطعی دارند اما گاهی اینگونه تصمیمات در جهت تحریک تقاضا در شرایط رکودی می تواند اثر مثبتی داشته باشد اما نباید از اثرات فرهنگی اینگونه تصمیمات غافل شد.

این فعال بازارسهام معتقد است: ممکن است ارائه این تسهیلات تشویقی باعث شود تا مردم خرید خود را به تعویق بیندازند تا شاید دولت بازهم تصمیم بگیرد تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خودروسازان قرار دهد.

او افزود: بدیهی است وقفه در خرید خودرو به امید دریافت تسهیلات ارزان قیمت بازهم به رکود این صنعت دامن بزند و مشکلات را دوچندان کند. لذا باید به پیامدهای جانبی و فرهنگی تصمیم‌گیری‌ها کلان اقتصادی هم توجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باید توجه داشت که صنعت خودرو در کشور دچار چالش‌های بسیاری شده است و باید تحریک تقاضا انجام می شد تا در اثر بروز شوک حداقل بخشی از مشکلات خود را حل کنند.

اسلامی‌بیدگلی در خصوص اثرات افزایش نرخ ارز در بازار سرمایه دارد هم گفت: اثر ارز در بازار سرمایه مانند تیغ دولبه می‌ماند. چراکه صنایع ارز آور از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شوند اما در مقابل صنایع ارز بر متضرر خواهند شد.

این فعال بازار سهام خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه سهم صنایع ارز آور در بازارسرمایه بیشتر است همواره بازارسهام ما از افزایش نرخ ارز سود برده است. اما به طور کلی برای فعالان اقتصادی ثبات در بازار ارز از اهمیت بیشتری برخودار است. چراکه بر مبنای آن می توانند برنامه ریزی انجام دهند و بدانند در آینده چه میزان سود و زیان می‌برند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید