کابینه دوازدهم / موافقان و مخالفان وزیر راه و شهرسازی چه گفتند؟ /روایت آخوندی از بازار دستکاری شده مسکن

کدخبر: ۱۸۰۰۵۲
در جلسه علنی امروز مجلس در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مخالفان آخوندی معتقد بودند دولت برای حل مشکل مسکن نگاه مشخصی ندارد و در بافت‌های فرسوده خوب عمل نکرده‌ است و موافقان وزیر رشد بخش ریلی و فرودگاهی را نقطه مثبت در کارنامه وی عنوان کردند.
کابینه دوازدهم / موافقان و مخالفان وزیر راه و شهرسازی چه گفتند؟ /روایت آخوندی از بازار دستکاری شده مسکن

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم که از روز سه‌شنبه (24 مردادماه 96) در صحن علنی مجلس آغاز و طی دو روز متوالی در دو نوبت صبح و عصر به طول انجامیده بود در روز پنج شنبه با بررسی صلاحیت آخوندی نیمه کاره مانده بود و امروز بحث ادامه یافت.

امروز نیز همچون روزهای گذشته، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نظرات خود را به عنوان موافق و مخالف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

*الماسی:دولت یازدهم برای حل مشکل مسکن نگاه مدون و مشخصی ندارد

سکینه الماسی نماینده مردم عسلویه در مجلس در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آنچه سبب نگرانی مردم شده این است که احساس می‌شود دولت یازدهم برای حل مشکل مسکن نگاه مدون و مشخص ندارد و صداهای مختلفی از دولت به گوش می‌رسد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که ضرورت دارد اولا نسبت به ساخت جاده‌ها متناسب با نیازسنجی‌ها و ثانیا اصلاح نقاط حادثه‌خیز، اقدام شود. گرچه در سال‌های گذشته شاهد تلفات جاده‌ای بوده‌ایم اما آیا در کاهش سهم جاده در بروز حوادث نیز توفیقی داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه صنعت ساختمان نیز در سال‌های آخر دولت دهم به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی با رکود بی‌سابقه‌ای مواجه شدیم. متاسفانه جثه سهمگین رکود بر این بخش بسیار مهم اقتصادی همچنان سایه افکنده و سیاست‌گذاری‌های دولت یازدهم گره فروبسته را نگشوده است.

نماینده مردم عسلویه گفت:‌ اگرچه رونق و رکود این صنعت تابع متغیرهای دیگر نیز هست اما پرسش اساسی این است که در این شرایط دوران گذار آیا باید به جامعه نظام مهندسی کشور آن هم با جمعیت 490 هزار نفری متخصص و اهل فن این حوزه تکیه کرد یا بالعکس به تصمیماتی مثل تدوین و تصویب آئین‌نامه اجرایی کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت که با وجود 2 سال مخالفت‌های پی در پی سازمان نظام مهندسی نه تنها به بدنه کارشناسی لطمه جدی وارد کرد بلکه به طور قطع با اصل 44 قانون اساسی، قانون شهرداری‌ها و قوانین سازمان مهندسی و کنترل ساختمان در تضاد است.

الماسی خاطرنشان کرد: شاید در جواب بگویید که ما توافق کرده‌ایم اما به توافق خود هم پایبند نبوده‌اید. دغدغه جدی مردم به ویژه در حوزه رفع مشکل مسکن جوانان به گونه‌ای است که حق برخورداری از مسکن که در قانون اساسی ما آمده، به خوبی ادا نشده است، این به معنای الزام حضور مستقیم دولت در ساخت و تحویل مسکن نیست و به نظر می‌رسد نقش دولت می‌تواند سیاست‌گذاری و نظارت باشد. 

نماینده مردم عسلویه در مجلس اظهار داشت: آنچه موجب دل نگرانی مردم شده، آن است که احساس می‌شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده و بعضا صداهای مختلفی از دولت به گوش می‌رسد.

الماسی اضافه کرد: از سخنان چند روز گذشته رئیس‌جمهور اینگونه استنباط شد که در دولت اختلاف نظرهای جدی در این مورد وجود دارد. به طور مشخص بفرمایید سیاست شما در دولت دوازدهم چگونه است؟ جوانان ما منتظرند تا تاثیر همین سیاست‌ها و اجرای آنها را به صورت کاملا ملموس حفظ کنند.

مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: آیا برای خسارت‌های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی وجود دارد، معتقدیم که در بازسازی بافت‌های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌اید و بسیاری از شهرهای ما در صورت بروز زلزله به صورت جدی آسیب خواهند دید. نیازمند هماهنگی‌ها و همراهی‌های فرابخشی است اما اگر به چنین چیزی دست نیافته‌ایم، دلیل آن چیست؟ دلیل آن خلا قانونی است یا عدم عمل به قانون.

نماینده مردم عسلویه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای وزیر برنامه شما در توسعه زیرساخت‌های بزرگ جاده‌ای، ریلی و بندری چیست. کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران با احداث ده‌ها بندر بزرگ و توسعه یافته، شبکه‌های وسیع و پیشرفته ریلی با جدیت مدعی افزایش سهم حمل و نقل خود در دنیا و منطقه هستند.

الماسی در پایان گفت: جناب آقای آخوندی اگر به باور مجموعه دوستان شما دو بار استیضاح‌تان دلایل سیاسی هم داشته باشد اما یقینا بخش مهمی از این دلایل ضعف‌های بزرگ مدیریتی است که تاکنون مرتفع نشده است.

*بختیار : انتظار می‌رفت آخوندی در سانحه ریلی قطار مشهد-تبریز استعفا دهد

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به عنوان مخالف عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: امیدوارم ابراز مخالفت بنده در رای نمایندگان تاثیرگذار باشد. از موارد رانت و فساد که موضوعات مختلفی در آن وجود دارد برای اینکه طبق اصل 36 قانون اساسی اجرایش باید از طریق دادگاه صالحه باشد، عبور می‌کنم و بیشتر به موارد عملکردی می‌پردازد.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده جامعه نظام مهندسی عرض می‌کنم که آئین‌نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی فرایند ساخت و ساز و کاهش حجم سرمایه‌گذاری، تزریق رکود بیشتر در صنعت ساختمان و کاهش ایمنی ساختمان منجر می‌شود. ضمن اینکه این آئین‌نامه خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نیست. 

بختیار تصریح کرد: نکته دیگر سوانح جاده‌ای است که همچنان بیش از اندازه استاندارد است. ما سوانح جاده‌ایمان بیش از 22 هزار نفر در سال است که در قیاس با استانداردهای جهانی که 6 هزار است فاصله زیادی داریم و در این دوره سوانح ریلی هم اضافه شد. در سانحه ریلی قطار مشهد، تبریز واقعا انتظار می‌رفت خود آقای وزیر به خاطر شرایطی که پیش آمده برای التیام مردمی که در این سانحه جان باختند استعفا می‌دادند. در کشورهای توسعه یافته رسم است زمانی که سانحه بزرگ و اینطوری اتفاق می‌افتد خود مسئول استعفا می‌دهد.

مخالف وزیر پیشنهادی راه و ساختمان گفت: باید پاسخگوی مردم باشیم. مثل عدم پرداخت حقوق راهداران و ما در حوزه‌های انتخابیه باید پاسخ مدیریت‌ها را بدهیم.

وی در مورد تاخیرات پروازی خاطرنشان کرد: این تاخیرات بیش از اندازه وجود دارد و ما به عنوان نمایندگان ملت نمی‌توانیم پاسخ دهیم. 

بختیار در مورد عدم توجه به توسعه متوازن بیان داشت: آقای وزیر می‌دانید یکی از مؤلفه‌های اساسی‌ توسعه شهرها و روستاها «راه و جاده» است که متاسفانه در این زمینه موضوع توازن در نظر گرفته نشده است، یکی از مهمترین موضوعات این است که در حوزه ریل صرفا 2 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی می‌توانیم بیاوریم و باید 130 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری خارجی بیاوریم که این مکانیزمی که باید ایجاد کنیم برای جذب 130 هزار میلیارد تومان مهیا نیست.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس اظهار داشت: در بحث مسکن مهر دیگر نمایندگان نمی‌توانند پاسخ دهند و وضعیت مسکن مهر وضعیت نامناسبی است.امروز هم به دلیل اینکه مسکن اجتماعی که آقای وزیر پیشنهاد داده بودند و با بالا رفتن قیمت میلگرد متاسفانه دچار یک تورمی در بخش مسکن شده و احتمالا در نیمه دوم سال اگر نتوانیم آن را مدیریت کنیم به این مسئله منجر می‌شود.

*محبی نیا نماینده میاندوآب:آخوندی حبس شبکه ریلی را شکست

جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب در مجلس در نشست علنی صبح امروز (شنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما وزیری می‌خواهیم که شجاعت داشته باشد، گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حبس شبکه ریلی را شکست و این یکی از اقدامات اساسی و استراتژیک وی است.

وی اظهار داشت: متأسفانه ما به دنبال توسعه نیستیم بلکه توسعه طلبیم این گونه نیست که وقتی می‌گوییم هدف ما گسترش بخش ریلی کشور است، همه مسئولان متوجه این هدف باشند و در راستای این هدف اقدام کنند.

وی افزود: ما وزیری می‌خواهیم که شجاعت داشته باشد، سطح تصمیم‌گیری ما هنوز در هیجان و احساس متوقف است و شیپور به خاطر خدا نواخته نمی‌شوند.

نماینده میاندوآب در مجلس، تصریح کرد: اگر فراکسیون امید به خاطر اصلاح‌طلبی به یک وزیر رأی دهد، شیپور به خاطر خدا نواخته نشده و ما هم اگر در فراکسیون ولایی به وزیری که به درد کشور می‌خورد، رأی ندهیم باید پاسخگو باشیم.

محبی‌نیا تأکید کرد: جدای از حمل‌ونقل، آقای آخوندی برای تصمیماتی که در هیأت دولت گرفته می‌شود نیز از خودش کارایی دارد، یکی از اقدامات اساسی و استراتژیک آقای آخوندی، شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده، آقای آخوندی نمی‌خواهد شبکه ریلی کشور فقط در مرزها محفوظ شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال 84 میزان تلفات جاده‌ای 27 هزار نفر بود اما این رقم در سال 95 به 15 هزار و 900 نفر کاهش یافته است. 

*علوی:آخوندی اقدامات اساسی در بخش ریلی و فرودگاهی انجام داد/ مسکن مهر قصه پرغصه‌ای شده است

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس در نشست علنی صبح امروز (شنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر تبدیل به قصه پرغصه‌ای در کشور شده است، گفت: آخوندی در بخش ریلی، فرودگاهی و نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای گام‌های اساسی برداشته است.

 نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی،اظهار داشت: وقتی بررسی می‌کنم، می‌بینم معدل عملکرد وزیر راه طی 4 سال گذشته بالا بوده و در سطح ملی در کشور موفق عمل کرده است. 

موافق وزیر راه و شهرسازی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل‌ونقل آسیاست ولی سالهاست در انتظار کمترین تخصیص اعتبارات بنشینیم.

علوی تصریح کرد: آقای آخوندی توانسته در بخش ریلی، فرودگاهی، نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای اقدامات اساسی انجام دهد و گام‌های اساسی بردارد. 

وی با بیان اینکه بخش مسکن مهر تبدیل به قصه پر غصه‌ای در کشور شده است، گفت: 110 هزار واحد مسکن مهر هم اکنون بدون متقاضی است و 36 هزار واحد تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان مسکن مهر است.

علوی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون 18 هزار بافت تاریخی و 39 هزار بافت فرسوده در حال طراحی هستند.

* طیار: ایران به پل ارتباطی منطقه تبدیل می‌شود‌

قرجه طیار نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان کوتاهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: 32.4 درصد صادرات غیرنفتی از بنادر کشور در چهار سال اخیر رشد داشته است، همچنین شاهد رشد 1.4 درصدی پروازهای کشور بوده‌ایم. 

وی افزود:تجهیز بیش از 16 کیلومتر راه‌های روستایی و بهره‌برداری از بزرگترین پایانه کشور، تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه و همچنین بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه ارتقاء مسکن در کشور از جمله اقدامات وزیر راه طی چهار سال اخیر بوده است. 

موافق وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تجهیز و ساخت مسکن روستایی و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از جمله اقدامات وزارت راه در دولت یازدهم بوده است. 

طیار در پایان افزود: شاخص‌ترین و مهم‌ترین برنامه آقای آخوندی در چهارچوب برنامه ششم توسعه است، همچنین طبق برنامه اعلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قرار است ایران به پل ارتباطی منطقه تبدیل شود. افزایش ظرفیت بنادر تجاری 46 میلیون تن و رشد ترانزیت ملی از دیگر اقدامات آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است. 

*زارع نماینده مردم آباده : وزارت راه تنها 20 درصد در تولید ساختمان نقش دارد

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: نقش وزارت راه در سیاستگذاری تولید مسکن، بیشتر تصمیم‌گیری است، اما در اجرا تنها 5 درصد نقش دارد. 

وی افزود: مجموعه عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا مسکن در کشور ساخته شود، اما زمانی که نگاه سیستمی نداشته باشیم، مشکلات در کشور ایجاد می‌شود، نظام بانکی در کشور ما دیگر رمقی ندارد و ارزش پول به یکباره یک‌سوم شده است، به همین دلیل تولید مسکن مهر در کشور کاهش یافت. 

زارع تصریح کرد: در همه کشورهای توسعه‌یافته، تسهیلات بانکی به میزان 80 درصد قیمت مسکن پرداخت می‌شود، وزارت راه تنها 20 درصد در تولید ساختمان نقش دارد.

موافق وزیر راه و شهرسازی افزود: طی چهار ساله آقای آخوندی، 30 هزار میلیارد تومان به عنوان راهداری برای ساخت زیرساخت‌ها اختصاص داده شده است.

وی گفت: امروز وزارت راه 163 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها نیاز دارد که 8 هزار میلیارد تومان آن را داده‌اند؛ یعنی یک‌بیستم، بنابراین اگر می‌خواهید آمارها را مقایسه کنید، باید این اعتبارات را هم درنظر بگیرید.

*دفاع آخوندی؛ ارزش خانه‌‌های خالی ۴ برابر بورس است/ روایت بازار دستکاری شده مسکن

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم با بیان اینکه وضع مسکن قطعا خوب نیست، گفت: حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است.

وی اظهار داشت: از 132 نماینده ای که برای دفاع از اینجانب ثبت‌نام کردند و دوستانی که دفاع کردند سپاسگزارم  و همچنین از منتقدانی که رنج نقد را بر خود هموار کردند نیز تشکر دارم.

وی در ادامه افزود: برنامه عمل وزرا همان برنامه 5 ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزرا باید تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه در این فرصت کوتاه که چند موضوع اساسی خواهم پرداخت و این به معانی بی توجهی به سایر موارد نیست، تصریح کرد: بنده در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال خودرو محوری به ریل‌پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره خواهم کرد.

آخوندی با اشاره به موضوع بخش مسکن اظهار داشت: بخش مسکن دستکاری‌تر شده در این بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است، تعداد خانوارهای موجود در کشور 24 میلیون و 190 هزار خانوار است و از سوی دیگر تعداد خانه در ایران حدود 25 میلیون و 400 هزار است. به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه در کشور داریم یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد. ولی آیا واقعا اینگونه است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.

وی اضافه کرد: همچنین براساس آمار سال 95 نشان می‌دهد که 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم در حالی که این تعداد در سال 90 حدود 630 هزار بوده یعنی ظرف 5 سال حدود 2 میلیون خانه خالی به ایران اضافه شده است.

آخوندی بیان کرد: حدود 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در کشور داریم و جمع این دو یعنی خانه خالی و خانه دوم حدود 4 میلیون و 700 هزار خانه می‌شود،مفهوم این موضوع باین است که اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم یعنی چیزی حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است، آیا می‌دانید این رقم به چه معناست، یعنی بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران، این وضعیت بازار دستکاری شده مسکن در ایران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید