عامل افزایش تقاضای شهروندان برای خرید حبوبات اعلام شد

کدخبر: ۲۶۷۲۳۸
اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: به دنبال افزایش قیمت برخی مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، تقاضا برای حبوبات افزایش یافت.

به گزارش اقتصادنیوزز«محمد آقاطاهر»  در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش قیمت انواع مواد غذایی در کشور ناشی از نوسان قیمت ارز، در دو تا سه سال اخیر مصرف حبوبات افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: با وجود این که حبوبات به عنوان کالای اساسی از ارز رسمی 4200 تومانی برخوردار است، اما بازار حبوبات نیز در سالهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا و هزینه های تمام شده تولید روند افزایش قیمت به خود گرفته است.

وی با بیان این که بخشی از پروتئین مورد نیاز بدن انسان می تواند از محل مصرف سویا و عدس تامین شود، اظهارداشت: جایگزینی حبوبات به جای گوشت برای تامین پروتئین برای کشورهای فقیر مطلوب است اما کشور ما دارای منابع زیاد محصولات کشاورزی و مواد غذایی است؛ بنابراین به نظر می رسد دولت باید به گونه ای عمل کند که با افزایش قدرت توان خرید مردم بتواند گوشت قرمز را به سفره خانوار ایرانی بازگرداند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: ایران نیز همانند برخی کشورهای دیگر با وجود واردات برخی انواع حبوبات، صادرات این محصول را برعهده دارد تا در مبادلات تجاری حضور داشته باشد.

به گفته آقاطاهر، برخی سودجویان حبوبات را با ارز رسمی وارد و با ارز آزاد به شکل قاچاق یا از طریق صادرات از کشور خارج می کنند؛ به طور مثال پاکستان خواستار نخود و عراق به دنبال انواع حبوبات از ایران است که این فرایند به ضرر منافع ملی کشور به شمار می رود.

وی قیمت انواع حبوبات را به دلیل وضعیت آب و هوایی و میزان تولید متغیر دانست و گفت: به طور مثال امسال نرخ عدس اندکی کاهش و در مقابل قیمت لوبیا چیتی با افزایش مواجه شده است.

وی افزود: همچنین به دلیل بالا بودن قیمت حبوبات در فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی های سطح شهرها، مردم بیشتر از عمده فروشی ها خرید می کنند.

وی گفت: خرده فروشی ها می توانند قیمت انواع حبوبات را براساس نرخ فاکتور با 12 درصد سود به دست مصرف کنندگان برسانند در صورتی که بیش از سود مذکور را اعمال کنند اجحاف به مصرف کنندگان خواهد بود.

وی با وجود گرانی ها در مواد غذایی، بازار حبوبات را آرام توصیف کرد و افزود: حبوبات مورد نیاز کشور در سطح عمده فروشی ها و خرده فروشی های کشور تامین شده است و کمبودی در این زمینه برای شب عید و سال آینده نداریم.

این مقام صنفی تصریح کرد: افزایش قیمت اکثر مواد غذایی ناشی از تورم، رکود و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا این کالاها از سبد خانوار به تدریج خارج شود که می تواند آسیبی جدی برای سلامت جامعه باشد؛ بنابراین انتظار می رود دولت به جای حذف صفر از پول ملی با افزایش ارزش آن بتواند این مشکل را هرچه سریعتر حل کند تا مردم قدرت خریدشان برای کالاهای مورد نیاز خوراکی و مصرفی افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، دهم فوریه به عنوان روز جهانی حبوبات برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی در تقویم سازمان ملل ثبت شده است؛ روزی برای ترویج مصرف دانه‌هایی که علاوه بر ارزش غذایی، تاثیر مطلوب بر محیط زیست دارند. 

محیط زیست نیز از کشت حبوبات منتفع می‌شود؛ زیرا این گیاهان قابلیت عجیبی در تثبیت نیتروژن اتمسفر در خاک دارند. 

مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به آثار مطلوب منابع پروتئین گیاهی از جمله برای محیط زیست، مصرف این دانه‌های خوراکی را به عنوان یک منبع جایگزین پروتئین حیوانی تشویق می‌کند. 

این مجمع در تلاش برای جهانی کردن اقداماتی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان سال بین‌المللی حبوبات انجام گرفت، روز جهانی حبوبات را تعیین کرده است. 

حبوبات متشکل از دانه‌های خوراکی خانواده «بنشن» از جمله انواع عدس، لوبیا، نخود و لپه هستند که همه این دانه‌ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند و باید در یک رژیم غذایی گیاهی مصرف شوند تا پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین کنند. 

همچنین این دانه‌ها منبعی غنی از فیبر، منیزیم، پتاسیم، فسفر، اسیدهای آمینه، آهن و روی محسوب می‌شوند که مقادیر زیاد آهن در این دانه‌های خوراکی اثر مطلوبی بر سلامت زنان در دوران باروری دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید