تکانه های زودهنگام وعده گشایش اقتصادی در بازار ارز

دلار فرو می‌ ریزد؟

کدخبر: ۳۵۴۶۵۹
اتاق های معاملاتی بازیگران دلار از بعدازظهر آخرین روز هفته گذشته با افزایش فعالیت فروشندگان مواجه شد.
دلار فرو می‌ ریزد؟

به گزارش اقتصادنیوز، از ابتدای روز پنج شنبه 16 مرداد، روند بازار صعودی بود و اسکناس آمریکایی حتی در مقطعی به بالای محدوده 23 هزار و 700 تومانی رفت. با این حال، زمانی که بازار خرید و فروش فیزیکی بسته شد، در پشت خط ها، فروش ها بالا گرفت.

بیشتر بخوانید؛

>>وعده روحانی به مردم درباره گشایش اقتصادی طی هفته آینده

>>>۵ سناریو درباره وعده گشایش اقتصادی

خریدوفروش دلار در اتاق های معاملاتی فضای مجازی

اکثر این دسته از خرید و فروش های دلار، در اتاق های معاملاتی صورت می‌گیرد که در فضای مجازی ایجاد شده اند و به شکل گروه در حال فعالیت هستند. 

تا پایان روز پنج شنبه گفته می شد که دلار تا ابتدای کانال 23 هزار تومانی عقب نشینی کرده است.

کاهش قیمت دلار /نمودار

وعده گشایش اقتصادی، پشت پرده ریزش دلار است؟

روز جمعه شدت ریزش بیشتر شد و این ارز تا میانه کانال 22 هزار تومانی کاهش یافت. بیشتر فعالان عنوان می کردند سقوط کانالی دلار، تحت تاثیر جوسازی کاهشی ایجاد شده در کانال های اطلاع رسانی، پیرامون گشایش اقتصادی بود که رییس جمهور برای هفته جاری وعده داد.

بازار در ابتدا زیاد این وعده را جدی نگرفته بود، ولی با صحبت های سایر مقام های مسئول، حسی در بازار شکل گرفت که قرار است اتفاق مهمی در هفته جاری رخ دهد. البته برخی هم باور دارند، نوسان گیران می خواهند با استفاده از این اخبار، زمینه خرید ارزان در هفته جاری را برای خود فراهم کنند. 

کاهش قیمت دلار/نمودار

با این حال، یک اتفاق دیگر موجب شد که احتمال افت دلار در روز یک شنبه بیشتر شود و آن هم پخش مصاحبه رییس کل بانک مرکزی از صدا و سیما بود که با صراحت بیشتری وعده افت دلار را داد. 

کاهش قیمت در انتظار دلار

 پس از پخش مصاحبه رییس کل بانک مرکزی، قیمت دلار تا محدوده 22 هزار و 300 تومان عقب نشینی کرد. روز شنبه این روند کاهشی تا حدی متوقف و خریدها بیشتر شد. تا ساعت 5 بعدازظهر خبری از برگشت دلار به کانال 23 هزار تومان نبود.

کاهش قیمت دلار /نمودار

آیا این مساله می تواند نشان گر شروع بازار در روز یک شنبه با گپ کاهشی بالای هزار تومان نسبت به روز پنج شنبه باشد؟ بیشتر فعالان اعتقاد داشتند، بازار می تواند هفته جاری را با کاهش شدید قیمت آغاز کند ولی به نظر می رسد اگر فعالان تصور کنند، گشایش اقتصادی وعده داده شده توسط رییس جمهور چندان دندان گیر نیست، نمی توان انتظار پایداری افت قیمت را داشت. 

کاهش قیمت دلار متوقف می شود؟

در این بین، مسلما رفتار بازارساز نیز برای معامله گران از اهمیت زیادی برخوردار است؛‌ آیا عرضه خود را در صورت برگشت قیمت افزایش خواهد داد؟ این مساله ای است که به دقت توسط نوسان گیران رصد خواهد شد و موقعیت خود را بر اساس آن تنظیم خواهند کرد.

البته از زمانی که این شائبه شکل گرفت که خبر رییس جمهور احتمالا مربوط به «فروش نفت به مردم به صورت اوراق است»، کم کم در معاملات پشت خطی هم قیمت از کاهش بازایستاد و در راه افزایشی قرار گرفت. 

بازار روز یک شنبه با هر قیمتی آغاز به کار کند، هیجانات زیادی را در معاملات پشت خطی پشت سر گذاشته است؛ هیجاناتی که می توانست اساسا با انتشار صحیح اخبار و مدیریت آن شکل نگیرد. ریزش های پردامنه ثبات بازار را برهم می زند و اگر افتی قرار است صورت بگیرد، بهتر است که تحت مدیریت بازارساز و به آرامی انجام شود. ثبات درازمدت مهم تر از کاهش های موقت است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید