در چه تخلفاتی پلیس فتا برای اقدام نیاز به شکایت فرد ندارد؟

کدخبر: ۱۶۱۵۰۰
معاون امور بین المللی و حقوقی پلیس فتای ناجا گفت اهداف مالی انگیزه‌ی ۸۰ درصد از جرایم فضای سایبری که در کشور صورت می‌گیرد، است.

به گزارش کلیک، سرهنگ حسین رمضانی درمورد جرائمی که در فضای سایبری کشور رخ می دهد بیان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد از این جرائم با انگیزه‌های مالی رخ می‌دهد، درصدی مربوط به مباحث اخلاقی و فقط ۲ الی ۳ درصد باقیمانده مربوط به جرایم امنیتی است.

معاون امور بین المللی و حقوقی پلیس فتای ناجا، عمده ترین اشکال فضای مجازی را محرز نبودن هویت کاربران دانست و ذکر کرد: هنگامی که کاربری وارد اینترنت می‌شود، معلوم وی چه کسی بوده، از کجا آمده و به چه علت از اینترنت استفاده می کند. باید مشخص شود کاربر نهایی چه فردی بوده، از کجا آمده و به قصد و نیتی از اینترنت استفاده می‌نماید. به همین دلیل نباید با استفاده از یک آی پی چندین نفر به اینترنت متصل شوند. تصور کنید که خودروهایی بدون پلاک در تهران حضور داشته باشند، در این صورت هر فرد می تواند هر تخلفی انجام دهد و شناسایی نشود.

رمضانی با رد این مسئله که پلیس فتا فقط در صورتی که شکایتی اعلام گردد، اقدام خواهد کرد، افزود: جرائم به چند نوع تقسیم می شوند. یکی از انواع جرم ها زمانی است که جرمی علیه شخصی صورت گیرد، بطور مثال نشر شایعه و اکاذیب یا باز کردن صفحه جعلی به نام یک شخص. این موارد برای بررسی نیاز به شکایت فرد می‌باشد.

رمضانی در ادامه گفت: در جرائمی مثل آموزش دادن نحوه ساخت مواد مخدر و یا استعمال آن و اقدام به فروش داروهای تقلبی و غیر مجاز در فضای مجازی، پلیس بدون شکایت مردم وارد عمل شده و برای برخورد با متخلفین، عملیات گسترده ای را انجام می‌دهد.

معاون امور بین المللی و حقوقی پلیس فتای ناجا درباره عدم احراز هویت کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: امنیت یک مبحث مطلق نبوده و هیچگاه به صورت مطلق چه برای ایران و چه برای دیگر کشورهای دنیا حاصل نخواهد شد. مسئله‌ی امنیت در فضای مجازی نیز از دغدغه‌ی همه‌ی کشورهاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید