رجل سیاسی در مورد کدام نامزدها احراز نشد؟

کدخبر: ۱۶۵۸۷۶
با ثبت‌نام ١٦٣٤ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری که رکورد آمار ثبت‌نام‌کنندگان را هم شکست، دور از ذهن به نظر نمی‌رسید از این میان پرونده تعداد کمی از آنان که تقریبا در جرگه رجل سیاسی صاحب‌نام به حساب می‌آیند مورد بررسی قرار بگیرد.

 

اعتماد نوشت؛ افرادی که شاید تعداد آنها به زحمت به ٣٠  ‌نفر می‌رسید، کار را برای اعضای شورای نگهبان تا حدودی راحت کرد تا بدون صرف وقت، همه مدت ٥ روزه قانونی را به بررسی پرونده چهره‌های مطرح سیاسی اختصاص دهند چرا که مهم‌ترین معیاری که برای تایید صلاحیت کاندیداها باید مورد توجه اعضای شورای نگهبان قرار بگیرد، رجل سیاسی است؛ موضوعی که در اصل ١١٥ قانون اساسی به آن توجه شده و در آن تاکید شده است: رییس‌جمهور باید از میان «رجال مذهبی و سیاسی» که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: «ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». با توجه به همین اصلی که در ابتدای آن رجال مذهبی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است، می‌توان ‌عدم احراز صلاحیت بسیاری از کاندیداهای ثبت‌نام‌کننده در انتخابات را پذیرفت. حال آنچه باقی می‌ماند همان حدود ٣٠ ‌نفر از افرادی هستند که با وجود سابقه مدیریتی و اجرایی در عرصه سیاسی کشور از حضور در رقابت‌ها بازماندند. در این میان اما، افرادی با همین ترکیبی که تایید شده‌اند از حضور در رقابت‌ها باز مانده‌اند. با نگاه به لیست نفراتی که خود را واجد شرایط ریاست‌جمهوری می‌دانستند، اطرافیان دولت گذشته بیش از همه خودنمایی می‌کنند. در صدر این اسامی، می‌توان از حمیدرضا بقایی یاد کرد. مردی که در معیت دولتمرد گذشته می‌خواست وارد رقابت‌ها شود اما صلاحیت وی نیز همچون محمود احمدی‌نژاد محرز نشد تا او فعلا داعیه ریاست‌جمهوری را به فراموشی بسپارد. مسعود زریبافان، مهدی کلهر، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، صادق خلیلیان و حمیدرضا حاجی بابایی از دیگر ثبت‌نامی‌های نزدیک به دولت گذشته بودند که از نهاد نظارتی انتخابات مهر تایید صلاحیت را دریافت نکرده‌اند. اگرچه این اسامی سابقه وزارت، معاونت، مشاوره و حتی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را داشته‌اند، اما این امر دلیلی بر این نیست که بتوانند با این سوابق شرط رجل سیاسی و حتی سایر شرایط لازم برای رییس‌جمهور مصرح در قانون اساسی را دارا باشند. چرا که شرایط وزارت، معاونت، مشاوره و نمایندگی مجلس شورای اسلامی، کاملا با شرایط ریاست‌جمهوری تفاوت دارد و جایی برای اعتراض به نظر شورای نگهبان باقی نمی‌گذارد. اما با این حال از میان این اسامی، مهدی کلهر که زمانی مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد بود، به نظر نهایی شورای نگهبان ایراد گرفت و اعتراض به عدم احراز صلاحیت خود را تقدیم شورای نگهبان کرد. اما این عدم احراز صلاحیت‌ها تنها مختص به نزدیکان رییس دولت گذشته نبود. در سوی دیگر میدان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی هم بودند که صلاحیت‌شان از سوی نهاد نظارتی انتخابات محرز نشد. مصطفی کواکبیان، محمد هاشمی، عبدالحسین مقتدایی و محسن رهامی از چهره‌های اصلاح‌طلبی بودند که با وجود اینکه نمایندگی مجلس، ریاست صدا و سیما و استانداری را در کارنامه داشتند اما حایز شرایط ریاست‌جمهوری نشده‌اند. در میان چهره‌های معروف اصولگرایان هم نام‌هایی همچون، محمدعلی پورمختار، موسی‌الرضا ثروتی، حسن سبحانی، حسن نوروزی، محسن غرویان، حسن بیادی و عوض حیدرپور دیده می‌شوند که اکثریت آنها در دوره‌ای نمایندگی مجلس را برعهده داشته‌اند.

زنان باز هم جایی در لیست کاندیداها ندارند

 از رد صلاحیت دو کاندیدای مستقل همچون محمد غرضی و هاشم بطحایی هم که بگذریم از رد صلاحیت یک نفر نباید غافل شد و آن اعظم طالقانی است؛ سیاستمدار زنی که همچنان در آرزوی تفسیر رجل سیاسی در قانون اساسی است و برای دومین دوره راهی ستاد انتخابات وزارت کشور می‌شود تا به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند، داستان عدم احراز صلاحیتش با سایر افراد متفاوت است. او اگرچه یک سیاستمدار است اما در ترسیم دایره رجل سیاسی، آن‌گونه که در همه این دوره‌ها انجام شد، نمی‌گنجد تا باز هم زنان ایرانی از شانس حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی باز بمانند، حتی اگر شایستگی‌هایی بیشتر از مردان سیاستمدار داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید