وقتی بدن جوش می‌آورد

کدخبر: ۱۷۵۰۱۸
هوا کم‌کم روز به روز گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود و همین گرم شدن هوا، حسابی می‌تواند دردسر به وجود بیاورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، تشنگی شدیدی که با خوردن مقدار زیادی آب برطرف نمی‌شود، عرق کردنی که برای آن پایانی نیست و حسابی لباس آدم را کثیف می‌کند، قرمز شدن پوست و احساس بی‌حالی و... همه‌ دردسرهای گرم شدن هواست. گاهی دردسرها به همین‌جا ختم نمی‌شود و گرمازدگی سراغ ما می‌آید. شاید گرمازدگی در نگاه اول یک مساله بسیار ساده باشد ولی گاهی همین گرمازدگی به ظاهر ساده، می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد. با دانستن چند نکته ساده می‌توانید به فردی که دچار گرمازدگی شده است، کمک کنید.

این گرما تمامی ندارد

تنظیم درجه حرارت بدن، در قسمتی از مغز قرار گرفته است، زمانی که بدن برای طولانی مدت در معرض گرما قرار بگیرد، این تنظیم‌کننده درجه حرارت بدن، دچار اختلال خواهد شد. دمای بدن، در چنین شرایطی بالا می‌رود که این افزایش دما، می‌تواند خطرناک باشد. با بالا رفتن دمای بدن، تعریق نیز افزایش پیدا می‌کند تا دمای بدن به این شکل پایین بیاید، اما گاهی حتی با تعریق نیز دمای بدن کاهش پیدا نمی‌کند و در چنین شرایطی گرمازدگی ایجاد می‌شود.

چند نکته مهم را به خاطر بسپار

اگر دوباره دمای بدن فرد بالا برود، باید خنک‌کردن بدن را تکرار کرد. فردی که دچار گرمازدگی شدید شده است، می‌تواند بیهوش شود در چنین شرایطی باید راه هوایی او را باز نگه داشت و در صورت نیاز ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی نیز انجام داد. البته انجام چنین کارهایی باید توسط افرادی که به کمک‌های اولیه آشنایی دارند، صورت گیرد. زمانی که اطمینان از گرمازدگی فرد حاصل شد، ضمن اقدامات گفته شده، باید با نیروهای امدادی تماس گرفت حتی در شرایطی که فرد احساس کند حالش بهبود پیدا کرده است، باید توسط پزشک معاینه شود تا مشکلات جدی برای او به وجود نیاید.

سرما را دریاب

فردی که دچار گرمازدگی می‌شود، می‌تواند در عرض چند دقیقه پس از احساس بی‌حالی، بیهوش شود. به همین دلیل برای پیشگیری از این منظور باید سریعا مصدوم را به مکان خنکی برد و تا جای ممکن لباس‌های او را کم کرد. بعد از این کار، باید ملحفه‌ای خنک و مرطوب را دور بدن مصدوم انداخت و آن را مرطوب نگه داشت. این کار را باید تا زمانی انجام داد که دماسنج، کاهش دمای بدن را نشان بدهد. چنانچه برای خنک کردن مصدوم، ملحفه در دسترس نباشد، باید او را باد زد و با کمک یک ابر خیس یا پارچه خیس، بدن او را خنک کرد. بعد از اطمینان از پایین آمدن دمای بدن، باید رطوبت (ملحفه خیس، پارچه یا ابر) را از مصدوم دور کرد و بدن او را با پارچه یا ملحفه خشک پوشاند.

حال بدن خوش نیست

گرمازدگی می‌تواند با علائمی همراه باشد برای مثال، سردرد، خواب آلودگی و احساس ناراحتی از علائم گرمازدگی هستند.

علاوه بر این گیجی و بی‌قراری، پوست داغ، قرمز و خشک، از دست دادن سریع هوشیاری، نبض قوی و بالا بودن دمای بدن بیش از 40 درجه سانتی‌گراد، از علائم گرمازدگی محسوب می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید