همه چیز درباره خرما!

کدخبر: ۱۷۸۹۴۳
یک کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: تحقیقات درباره خرما نشان داده که این میوه می تواند پیشگیری از بسیاری از سرطان ها همچون کولون، معده وغیره را در پی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، مهندس حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: خرما میوه ای است بهشتی و بسیار مقوی،که مواد معدنی بسیاری چون آهن، پتاسیم، روی، منگنز و ویتامین هایA-B-E را داراست. تحقیقات درباره ی خرما نشان داده که این میوه میتواند پیشگیری از بسیاری از سرطانها مانند کولون، معده وغیره را در پی داشته باشد.

وی افزود: از خواص خرما می توان به ملین بودن آن و خنثی کردن اسید اضافی معده اشاره کرد. می توان از این میوه در درمان زیادی اسید معده و ترش کردن و دل درد نیز بهره گرفت.

عبدالعزیزی در زمینه فراورده های صنعتی خرما اظهار کرد: این فراورده ها شامل :

شیره خرما:

این کارشناس بهداشت افزود: یکی از فراورده های مهم خرما شیره آن میباشد.این محصول از تغلیظ عصاره خرما در سطح آزمایشی و فشار اتمسفری و در سطح صنعتی توسط دیگ پخت تحت خلاء تولید می شود.شیره دارای همان مشخصات عصاره است با این تفاوت که غلظت بیشتری دارد،متداولترین بریکس شیره خرما 75 می باشد.

قند مایع:

مهندس عبدالعزیزی بیان کرد: از آنجا که بخش عمده ای از قند خرما گلوکز و فروکتز می باشد، در صورت فراگیری فن آوری تولید قند مایع و با توجه به تمایل روز افزون در استفاده از قند مایع در محصولات قنادی می توان از خرما استفاده اقتصادی کرد.

خمیر خرما:

وی ادامه داد: یکی از ساده ترین و پر مصرف ترین فراورده های خرما خمیر آن می باشد ،این محصول پس از کنترل در صد رطوبت(26-20 درصد) خرما و چرخ نمودن آن تهیه می گردد وبه صورت خمیر نگه داری می شود.خمیرخرما در کشورهای عربی دارای مصارف متعدد از جمله استفاده از آن در انواع شکلاتها، صنایع شیرینی پزی و مخلوط های خرما و خشکبار می باشد.

مارمالاد و مربای خرما:

عبدالعزیزی گفت: از دیگر فراورده صنعتی خرما می توان از مربا و مارمالاد خرما نام برد. مربای خرما دارای طعم کارامل و اسیدیته مناسبی است و گاهی مصرف شکر را تا 40 درصد کاهش می دهد.

ترشی خرما:

وی در ادامه افزود: تولید این فراورده خرما در کشورهای عراق، عربستان و مصر از مراحل اولیه رشد خرما صورت می پذیرد و روش مناسبی برای کاهش ضایعات ارقام غیر صادراتی گزارش شده است.

کاربرد در بیوتکنولوژی:

عبدالعزیزی در پایان خاطرنشان کرد: خرما به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی قند و انواع مواد مغذی دیگر به عنوان سوبسترای مهم در تولید سرکه،انواع اسیدهای آلی ،الکل و پروتئین تک یاخته ای محسوب می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید