پیشگیری از کبد چرب با این روش!

کدخبر: ۱۸۴۰۱۴
در سال‌های اخیر، بروز کبد چرب غیرالکلی در ایران سیر صعودی داشته و آمارها نشان داده است که 30 درصد ایرانی‌های بالای 40 سال به کبد چرب مبتلا هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، در سال‌های اخیر، بروز کبد چرب غیرالکلی در ایران سیر صعودی داشته و آمارها نشان داده است که 30 درصد ایرانی‌های بالای 40 سال به کبد چرب مبتلا هستند. این در حالی است که متاسفانه این بیماری می‌تواند منجر به فیبروز، سیروز و حتی سرطان کبد شود.

از این رو، درمان آن را باید جدی گرفت. افزایش سن، مونث بودن، تاریخچه خانوادگی، چاقی، مبتلا بودن به نشانگان متابولیک، نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک، تری‌گلیسرید بالا، دیابت نوع2، کمبودهای آنتی‌اکسیدانی، کلسترول بالا و کم‌کاری تیروئید از عوامل خطر بروز کبد چرب محسوب می‌شوند. با در نظر گرفتن این نکته که چاقی خود خطر بروز دیابت نوع2 و نشانگان متابولیک را افزایش می‌دهد، ‌می‌توان چنین مطرح کرد که چاقی از طریق مکانیسم‌های مختلفی (مانند افزایش التهاب، مقاومت انسولینی، استرس اکسیداتیو و..) نقش بسیار مهم و کلیدی در ابتلا به کبد چرب ایفا می‌کند.

چاقی بیش از 80 درصد از بیماران مبتلا به کبد چرب نیز موید این موضوع است. با تغذیه درست و اصلاح شیوه زندگی می‌توان از این بیماری پیشگیری و آن را درمان کرد. کاهش وزن تدریجی حدود 10 درصد وزن بدن در طول 6 ماه و دریافت یک رژیم کم‌کالری با توجه به شرایط فردی، روش درمانی مناسبی است و در عوض، کاهش وزن سریع باعث وخیم‌تر شدن بیماری می‌شود بنابراین باید کاهش وزن به‌صورت تدریجی و طبق برنامه غذایی تجویزشده از سوی متخصص تغذیه انجام شود.

نکته مهم دیگر اینکه ترکیب درشت‌مغذی‌های رژیم غذایی مهم است و به کاهش چربی کبدی و التهاب کمک می‌کند. براساس تازه‌ترین مطالعات، در مورد بیماران کبد چرب مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت، رژیم غذایی با کربوهیدرات و چربی اشباع کمتر و چربی تک‌غیر‌اشباع بیشتر همراه منابع غذایی امگا3 مفید است. البته کاهش دریافت شیرین‌کننده‌های پرکالری و کنار آن، انجام ورزش‌های هوازی به‌عنوان اقدام‌های کلیدی توصیه می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید