سفر ترامپ و آینده روابط آمریکا و چین

کدخبر: ۱۸۹۶۳۵
سفر پرسروصدای رئیس جمهوری آمریکا به شرق آسیا با ورود ترامپ به چین که بزرگترین رقیب اقتصادی این کشور محسوب می شود، به نقطه حساس خود رسید و حالا صاحب نظران سیاسی معتقدند این سفر می تواند آینده روابط دو کشور را به شکل متفاوتی رقم بزند.
سفر ترامپ و آینده روابط آمریکا و چین

به گزارش ایرنا، دستور کار بسیار گسترده ای برای دیدار رهبران دو کشور در پکن در نظر گرفته شده است که بخش هایی از آن رسما اعلام شده است و زمینه هایی نیز غیرعلنی است.
ترامپ که با هدف تحت فشار قراردادن چین در بخش های تجاری و کره شمالی به پکن سفر می کند، باید با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین دیدار کند که حالا دبیر کل حزب حاکم برای دوره پنج ساله دوم نیز شده است و می گوید عصر نوینی برای چین با ویژگی های سوسیالستی شروع شده است.
از سوی دیگر، مساله هسته ای شبه جزیره کره و کسری تجاری فراوان آمریکا از هم اکنون بر این ملاقات سایه افکنده است و در شرایطی که آمریکا می گوید همه گزینه ها از جمله توسل به قوه قهریه علیه کره شمالی روی میز است، چین می گوید نبرد با کره شمالی در شبه جزیره کره یک خط قرمز است و پکن به واشنگتن اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
اما برآیند شرایط این است که دو کشور قصد دارند در باره تجارت، همکاری های اقتصادی آینده دو کشور، مساله هسته ای شبه جزیره کره، فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان و دریای جنوبی بحث و تبادل نظر کنند.
وزارت خارجه چین تصریح کرده است در کنار دیدارهای رسمی انتظار می رود رییسان جمهور دو کشور ملاقات های غیر رسمی هم داشته باشند که برای آینده روابط دو کشور بسیار با اهمیت است.
دولت چین تاکید کرده است که بر خلاف آمریکا نمی خواهد در مساله هسته ای کره شمالی کسی به زور متوسل شود و پیشنهاد این کشور همچنان گفت و گوهای صلح آمیز است.
چین به بحث تجارت نیز اشاره کرده و آورده است زمانی این کشور در سال 1979 میلادی با آمریکا فقط دو میلیارد و 500 میلیون دلار حجم تبادلات تجاری داشت اما حالا از مرز 500 میلیارد دلار فراتر رفته است.
چین بر این باور است که روابط بزرگترین کشور در حال رشد دنیا با توسعه یافته ترین کشور دنیا یعنی آمریکا یکی از حساسترین و مهم ترین مناسبات در سراسر دنیا به حساب می آید و واشنگتن باید نگاهی راهبردی به این روابط داشته باشد.
دولت چین همچنین راه حل کسری تجاری آمریکا را سرمایه گذاری های متقابل و آزاد کردن مسیر صادرات کالاهای دارای فن آوری پیشرفته به چین می داند.
ارتباطات مردمی، حاکمیت قانون، مسایل امنیتی، سرمایه گذاری، انرژی، نفت و گاز و اجرای طرح های زیربنایی از دیگر عرصه های مورد گفت و گوی رهبران چین با ترامپ در جریان دیدار این هفته وی از پکن خواهد بود سفری که چین می گوید با بهترین برنامه ریزی از آن استقبال خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید