قدردانی نتانیاهو از تصمیم گواتمالا در خصوص انتقال سفارت این کشور به قدس

کدخبر: ۱۹۵۵۴۸
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم رئیس‌جمهور گواتمالا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی قدردانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی قدردانی کرد. این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارتش به قدس را اقدامی شرم آور خواند.

«جیمی مورالس»، رئیس جمهور گواتمالا، روز یکشنبه با انتشار پیامی در فیس بوک اعلام کرد پس از گفتگو با نتانیاهو تصمیم گرفته است دستور انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی را صادر کند.

نتانیاهو در سخنرانی هفتگی خود به تصمیم گواتمالا در خصوص انتقال سفارتش به قدس واکنش نشان داد و خطاب به رئیس جمهور این کشور گفت: «جیمی مورالس! دوست من! خدا خیرتان بدهد! خداوند به گواتمالا و اسرائیل برکت دهد!»

اوایل ماه دسامبر ترامپ در یک سخنرانی اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و سفارت آمریکا را به این شهر منتقل خواهد کرد. اقدام ترامپ در خصوص قدس با انتقادات فراوانی از سوی سایر کشورها و مجامع بین المللی رو به رو شد. مسلمانان سراسر جهان تصمیم نسنجیده ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» فلسطین اشغالی را به شدت محکوم کردند. تصمیم ترامپ تمامی سیاست های محتاطانه رؤسای جمهور پیشین آمریکا در قبال قدس را از بین برد و متحدان غربی و عربی واشنگتن را نیز ناامید کرد.

هفته گذشته نیز 128 کشور به پیش نویس قطعنامه سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ در خصوص قدس رأی موافق دادند. گواتمالا و هندوراس از معدود کشورهایی بودند که به قطعنامه مجمع عمومی رأی مخالف دادند و از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت کردند.

آمریکا یکی از منابع مهم کمک رسانی به گواتمالا و هندوراس است. پیشتر ترامپ کشورهایی را که از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه آمریکا حمایت کنند به قطع کمک های مالی تهدید کرده بود. این دو کشور آمریکای مرکزی نیز به دلیل وابستگی به کمک های مالی آمریکا مجبور شدند از تصمیم ترامپ حمایت کنند.

پیش از قطعنامه 1980 شورای امنیت سازمان ملل در خصوص قدس، سفارت کشورهایی نظیر گواتمالا، بولیوی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، هائیتی، پاناما، ونزوئلا و اروگوئه در این شهر واقع بود؛ اما پس از این قطعنامه این کشورها مجبور شدند سفارت خود را به تل آویو منتقل کنند.

سفیر رژیم صهیونیستی در گواتمالا اظهار کرد هیچ تاریخ دقیقی برای انتقال سفارت این کشور به قدس مشخص نشده است؛ اما این امر پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اتفاق خواهد افتاد. مقامات آمریکایی اعلام کردند انتقال سفارت آمریکا به قدس دست کم دو سال طول می کشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید