کارشناس سیاسی: اعمال تحریم علیه کره شمالی عملاً تاثیر کمی دارد

کدخبر: ۱۹۵۷۶۰
آمریکا روز گذشته از تحریم دو تن از مقامات کره شمالی خبر داد که در برنامه توسعه موشکی بالستیک این کشور نقش دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، آمریکا از تحریم دو تن از مقامات کره شمالی خبر داد که در برنامه توسعه موشکی بالستیک این کشور نقش دارند. وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کیم جونگ سیک و ری پیونگ چول را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «وزارت خزانه داری آمریکا در چارچوب برنامه اعمال فشار حداکثری و تحقق هدف خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره، برنامه های موشکی بالستیک کره شمالی را هدف قرار داده است.»

گفته می شود ری پیونگ چول یکی از مقامات بلندپایه دخیل در برنامه موشکی بالستیک کره شمالی است. همچنین گفته می شود کیم جونگ سیک در برنامه تبدیل سوخت مایع به جامد برای موشک های کره شمالی که فرایندی دشوار و خطرناک محسوب می شود نقش دارد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد نیز جمعه گذشته در واکنش به آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای پیونگ یانگ در ماه نوامبر، تحریم هایی را علیه کره شمالی وضع کرد.

بالبینا هوآنگ، استاد دانشگاه جرج تاون درباره تأثیر این تحریم ها بر کره شمالی گفت: «باید به خاطر داشته باشیم که شورای امنیت نیز تحریم هایی را اعمال کرده است. همچنین یک سری تحریم های یکجانبه علیه کره شمالی اعمال شده است و جدیدترین تحریم هایی که دولت آمریکا اعمال کرده است برخی افراد را هدف قرار می دهد. بنابراین باید گفت این یک اقدام نمادین است. این تحریم ها بخشی بسیار مهم از تلاش های رئیس جمهور ترامپ برای اعمال فشار حداکثری بر کره شمالی را تشکیل می دهند. اما در واقع این تحریم ها عملا تأثیرات کمی دارند زیرا این تحریم ها در چارچوب حوزه قضایی آمریکا اعمال شده اند و بسیار بعید به نظر می رسد این دو مقام کره شمالی دارایی یا اموالی در آمریکا داشته باشند.»

او همچنین درباره حمایت چین و روسیه از پیونگ یانگ گفت: «مطمئنا آنها از کره شمالی حمایت خواهند کرد. اما در عین حال باید گفت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد مهم هستند زیرا سبب ارسال یک پیام واحد قدرتمند می شود اما بازی که روسیه و چین بازی می کنند یک بازی چند لایه است. باید این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که در خود سازمان ملل نیز همصدایی وجود ندارد و آمریکا در ارتباط با شمار زیادی از دیگر موضوعات بین المللی منزوی شده است.»

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره قرار گرفتن ژاپن و آمریکا در یک جبهه و چین و روسیه و کره جنوبی به همراه کره شمالی در جبهه ای دیگر و تأثیر این روند بر پویایی تحولات در شبه جزیره کره گفت: «فکر می کنم به طور رسمی، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در یک جبهه قرار دارند. رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد که قاطعانه از این تحریم ها حمایت می کند و همچنین خواهان افزایش فشارها بر کره شمالی است. در همین حال، او درباره یافتن یک راه حل سیاسی صحبت می کند و خود دولت ترامپ نیز بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده است.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید