گِرایی از قم به انگلیس!

کدخبر: ۲۰۴۱۰۷
روزنامه قانون: مدتی بود که طرفداران یکی از روحانیون شیعه به نام سیدصادق‌شیرازی به دستگیر شدن فرزند این فرد به نام سید حسین شیرازی انتقاد داشتند و اعتراض می‌کردند. اولین بار اخبار مربوط به ماجرای مذکور غیر از رسانه‌های طرفدار شیرازی‌ها در سایت‌های محافظه‌کار منتشر شد. در همین راستا یکی از رسانه‌های نزدیک به جریان پایداری در مطلبی باعنوان«جنجال بر سر جلب یک روحانی مرتبط با سرویس‌های خارجی» نوشت که به دنبال بازداشت سید حسین شیرازی یکی از روحانیون اصلی جریان تشیع‌انگلیسی، شبکه رسانه ای مرتبط با وی از صبح امروز(چند روز قبل از حمله به سفارت) جنجال گسترده ای را در این باره به‌راه انداخته است.
گِرایی از قم به انگلیس!

 این رسانه در ادامه به نقل از یک منبع آگاه بی‌هویت نوشت: به دنبال بی اعتنایی چند باره سید حسین شیرازی به احضار قانونی مراجع قضایی، این مراجع امروز(15 اسفند) اقدام به جلب وی در خیابان چهارمردان قم کردند.این در حالی است که بر خلاف اخبار منتشر شده توسط جریان شیرازی، در جریان جلب وی هیچگونه تعرض و اهانتی به سید حسین شیرازی و پدرش صورت نگرفته این جلب به‌صورت قانونی و در چارچوب موازین تعریف شده مراجع قضایی انجام گرفته است. از جریانی که مدعی مرجعیت تشیع است انتظار نمی‌رود که با انتشار اخبار دروغ سعی در پیش برد اهداف خود داشته باشد.این رسانه در ادامه ادعاهای خود نوشت:«سید حسین شیرازی در حالی که از حداقل صلاحیت‌های لازم برخوردار است، با استفاده از امکانات تهیه شده توسط انگلیس و سعودی ها، به دنبال مرجعیت موروثی است به نحوی که این هدف به رقابت وی با سید مرتضی شیرازی بر سر مرجعیت آینده در این خاندان منجر شده تا جایی که در بین طرفداران این دو نفر در کشور کویت که پایگاه سنتی جریان شیرازی محسوب می شود، درگیری هایی به وجود آمده است. بر اساس برخی مستندات موجود، پس از بروز آشوب‎های دی 96 و همچنین آشوب جریان دراویش، بعضی از سرویس‌های خارجی ضمن ارتباط گیری با بیت سید صادق شیرازی، فرزند وی را به اقدامات و مواضع تند و خصمانه تحریک کرده‌اند ، به نحوی که این جریان در مقطع آشوب های دی96، اقدام به توزیع گسترده سخنرانی موهنی از سید حسین شیرازی کرد که در آذر 96 ایراد شده بود.

سید حسین شیرازی در این سخنرانی که با تاخیر یک‌ماهه و درست در ایام آشوب‎های دی 96 منتشر شد، به دفاع مقدس، ولایت فقیه و سایر ارکان انقلاب اسلامی، توهین و هجمه کرده بود».

آغاز آشوب

در همان روز خبرگزاری آناتولی ترکیه در خبری اعلام کرد که گروهی در اعتراض به دستگیری سید حسین شیرازی، فرزند سید صادق شیرازی از مراجع تقلید شیعیان در ایران مقابل کنسولگری این کشور در کربلا تجمع کردند. این خبرگزاری ادامه داد که معترضان با حمل پلاکاردهایی در محکومیت این اقدام مقامات تهران، شعارهایی مبنی بر اینکه مسئولیت امنیت و وضعیت سلامتی حسین شیرازی بر عهده سازمان اطلاعات ایران خواهد بود، سر دادند. حسین الاسدی یکی از معترضان در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی ضمن تاکید بر اینکه دستگیری یکی از اعضای خانواده مرجع تقلید «غیرقابل قبول» است، اعلام کرده بود که مراجع مذهبی خط قرمز هستند و سازمان اطلاعات ایران نیز باید این موضوع را درک کند. معترضان همچنین خواستار اقدام دولت عراق برای آزادی حسین شیرازی شدند. در همان زمان برخی اخبار پراکنده و ثابت نشده نیز از بروز اعتراضاتی در کویت توسط هواداران شیرازی به گوش می‌رسید.

خودسرهای فرامنطقه‌ای

اعتراض‌ها ادامه داشت تا اینکه ناگهان شامگاه جمعه 18 اسفند خبر حمله طرفداران سید حسین شیرازی به سفارت ایران در انگلیس برای چند ساعت التهابی در کشورمان ایجاد کرد. ماجرا از این قرار بود که این افراد که تصاویر سید صادق شیرازی و سید حسین شیرازی را در دست داشتند و وابسته به گروهی با عنوان هیات «خدام المهدی» بودند از دیوار سفارت بالا رفتند و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را تخریب و پرچم خود را نصب کردند. شبکه ماهواره ای فدک که گفته می شود وابسته یاسر حبیب (کویتی الاصل) است و ارتباط خاص با هیات خدام المهدی دارد پوشش پر رنگی به این ماجرا داد. به گفته برخی رسانه‌ها شبکه ماهواره ای فدک دیدگاه های تندی راجع به ایران دارد و بر دیدگاه های اختلافی بین تشیع و اهل سنت تاکید و اصرار می ورزند. البته قاسم فهد، نماینده امور رسانه‌ای شیرازی در لندن، به بی‌بی‌سی گفته بود این افراد دوستداران شیرازی هستند که به صورت مستقل این کار را کرده‌اند.

تشریح یک انحراف

حمیدبعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس از همان زمان ابتدایی حمله اخبار متعددی را در این زمینه منتشر کرد و روز گذشته نیز در توضیح کامل این ماجرا نوشت:« گروه، فرقه و جریان عقیدتی یا سیاسی هویت خود را به هر حال در یک مقطعی از فعالیت خود بدون روتوش به نمایش عمومی می‌گذارد و آنجاست که همگان می‌توانند در یک قاب تصویر، برداشتی واضح از اعماق تاریک آن جریان یا فرقه پیدا کنند. فرقه شیرازی که یک جریان عقیدتی انحرافی بوده است، به یک باره این نمایش را در دیروز در لندن جلوی چشم همگان به اجرا گذاشت .نخست آن‌ها با حمله ناگهانی در شهری مثل لندن، به سفارت ایران، به نقض فاحش حقوق بین‌الملل دست زدند، در حالی که می‌توانستند با برگزاری تظاهراتی مسالمت آمیز نظر خود را اعلام کنند. دوم آنکه در تمام طول تعرض به سفارت، چهار نفر نماینده فکری این فرقه که عرب زبان بودند ضمن شعار‌ها علیه مقامات عالی کشورمان، با فریاد‌های مستمر در جلوی دوربین شبکه‌های تلویزیونی شعار‌های بسیار توهین آمیزی علیه عایشه همسر پیامبر اسلام (ص) و خلفای سه گانه اهل سنت یعنی ابوبکر، عمر و عثمان دادند. این فرقه بدین صورت به صورتی فشرده ایدئولوژی انحرافی خود را که سال‌هاست از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای خصوصی اجاره‌ای تعقیب می‌کند معرفی کردند که مبتنی بر اهانت‌های آشکار علیه همسر پیامبر اسلام و خلفای سه‌گانه و ترغیب شیعیان به قمه زنی حتی در اروپاست. این فرقه که دهه‌هاست در خلوت و محافل خود میراث سترگ امام خمینی (س) در ضرورت وحدت شیعه و سنی را با بدترین وجوه به تمسخر می‌گرفتند، امروز نتوانستند خود را کنترل کنند و عقاید خود را آن هم در اروپا و شهر لندن در جلوی تمام رسانه‌های دنیا عمومی اعلام سراسری کردند. اما سوال اینجاست که آیا در دنیایی که مسلمانان از شیعه و اهل سنت با بزرگ‌ترین تهدیدات و مخاطرات مواجه هستند، این شعار‌ها سازنده و مبین شیعه اصیل ائمه‌ اهل بیت است؟ آیا محدود ساختن رسالت شیعه در عصر امروز به اهانت به رهبران اهل سنت و اصرار بر قمه زدن در مراسم عزای اهل بیت را می‌توان به چیزی جز انحراف و مشوه ساختن معارف بلند اهل بیت تعبیر کرد؟ مقدر بود که این فرقه انحرافی با حمله به سفارت ایران در لندن به یکباره خود را به جهانیان معرفی کند. از دیروز هزاران شبکه و رسانه که تا به حال اسمی از این فرقه نشنیده بودند، حالا در مسیر آشنایی از این فرقه به شناخت بیشتری از انحرافات عقیدتی این جریان افراطی در میان شیعیان پی می‌برند. آن‌ها سعی کردند با اهانت به پرچم مقدس ایران و بزرگ قلمداد کردن اقدام سخیف خود تحت نام «اشغال سفارت ایران» برای خود مشروعیت درست کنند که با دخالت پلیس تعرض آن‌ها بسیار محدود و کوتاه شد و همچنین تمام برنامه برای آنان نتیجه‌ای برعکس داد».

لجستیک یک گروهان

در میان انتشار چشم‌گیر اخبار مربوط به این افراد و اقداماتی که انجام دادند، یکی از رسانه‌های محافظه‌کار در مطلبی با عنوان« با شهرک شبه‌نظامی شیعیان لندنی آشنا شوید» به تبیین اقدامات و روحیات جریانی پرداخت که به سفارت ایران حمله‌کرده بودند. این رسانه نوشت:«شهرک فدک الصغری، منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز در شهر لندن است که توسط شیخ یاسر الحبیب داماد سید مجتبی شیرازی، برادر سید صادق شیرازی در لندن خریداری شده است. این شهرک پس از آماده سازی و ساخت یک مسجد در داخل آن درسال 1391 افتتاح شد و پرچم گروه یاسر الحبیب یعنی « هیات خدام المهدی » در یکی از تپه های آن و طی مراسمی که اعضای این گروه یونیفورم های سبز نظامی بر تن کرده بودند برافراشته شد. نمازهای عمومی این گروه در این شهرک برگزار می شود. یک حوزه علمیه و مدرسه نیز در آن ساخته شده است. به گفته یاسر الحبیب قرار است این شهرک پس از خرید زمین های اطراف به یک دهکده اسلامی شیعی تبدیل شود و ساکنان انگلیسی نیز به تشیع هدایت شوند. یاسر الحبیب در مراسم افتتاح این شهرک هدف از تاسیس آن را اینگونه بیان کرده است: هدف ما از فعالیت در این زمین، مقدمه چینی برای فتح سرزمین اسلامی به خصوص مکه و مدینه و سرزمین فدک است. پوشیدن یونیفورم های نظامی، تاسیس یک شهرک و برگزاری رژه در مناسبت های مذهبی، و بیان اینکه هدف از ساخت چنین دهکده ای، فتح یک کشور خارجی (عربستان) است و توسعه روزافزون آن در شهر لندن، جالب توجه است».

اعتراض مسئولان ایرانی

در همان ساعات ابتدایی حاشیه‌سازی افراد منتسب به جریان شیرازی، مسئولان جمهوری اسلامی ایران واکنش‌های فراوانی نشان دادند و در ابتدای ماجرا نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی با اعلام پیگیری این حمله در کمیسیون متبوعش به اتفاق رخ داده انتقاد تندی کرد. فردای آن روز محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت نسبت به تعرض عده‌ای به سفارت کشورمان در لندن واکنش نشان داد و تاکید کرد این موضوع واکنش قاطع جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت.در ادامه وزارت امور خارجه ایران در پی حمله یک گروهک به سفارت این کشور در لندن به شدت واکنش نشان داد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: در حال بررسی موضوع از طریق سفارت ایران در لندن و سفارت انگلستان در تهران هستیم. قاسمی با بیان اینکه با لندن در تماس هستیم، تصریح کرد: دولت انگلستان موظف است به طور جدی و قاطع وظایف خودش را در حفظ و حراست از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و متجاوزان به حریم دیپلماتیک را سریعا دستگیر و مورد پیگیرد قرار دهد. قاسمی تاکید کرد که برخلاف اخبار منتشر شده سفارت ایران در لندن اشغال نشده و تنها عناصر تفرقه افکنان که تعداد اندکی بوده‌اند به بالکن سفارت وارد شده‌ و پرچم ایران را پایین کشیده و پرچم خود را برافراشته‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بلافاصله پس از وصول این خبر آقای سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن، و برخورد فوری پلیس با مهاجمان شد. قاسمی افزود: سفیر انگلیس در تهران نیز ضمن ابلاغ عذرخواهی رسمی دولت انگلیس گفت: پلیس ضدشورش انگلیس در محل حضور یافته و اوضاع را تحت کنترل دارد. وی گفت تمامی اقدامات لازم برای محافظت از جان دیپلمات های ایران و جلوگیری از ورود مهاجمان به داخل سفارت به عمل آمده است.

قبول عذرانگلیسی

بعد از انتقادها به اقدامات غیردیپلماتیک پلیس لندن، نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از عذرخواهی بریتانیا به‌خاطر حمله صورت گرفته به سفارت ایران در لندن خبر داد و گفت: موضوع حمله به سفارت کشورمان در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی خواهد شد. سیدحسین نقوی حسینی، گفت: طبق گزارش اولیه دریافت شده، افرادی که به سفارت کشورمان حمله کرده اند متعلق به جریان شیعه لندنی و به عبارتی افراد گروه صادق شیرازی هستند. نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چهار نفر از افرادی که به سفارتخانه ایران حمله کردند توسط پلیس لندن دستگیر شده و موضوع در حال پیگیری است. وی ادامه داد: موضوع حمله صورت گرفته به سفارت ایران در لندن در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بررسی و پیگیری خواهد شد و از دستگاه دیپلماسی نیز گزارش های لازم دریافت می شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که وزارت امورخارجه کشورمان به دولت انگلستان تذکر داده و اعتراض کرده است؛ بر این اساس آن‌ها نیز به‌ خاطر این اتفاق عذرخواهی کرده اند زیرا مسئولیت حفظ و حراست از سفارتخانه مستقیم بر عهده دولت انگلستان است.

فرقه شیرازی در مسائل امنیتی عددی نیست

اما روز گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز به موضوع ورود کردند. در همین حال علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی در خصوص حمله متعرضان به سفارت ایران در لندن، اظهار داشت: همه مسئولیت امنیت سفارت ایران در انگلیس یا هر نقطه دیگر، بر اساس کنوانسیون مربوطه برعهده دولت محل است؛ بنابراین دولت انگلیس باید همه مسئولیت‌های این تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد و به مسئولیت‌های خود نیز عمل کند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حفاظت سفارتخانه‌ها به طور ویژه توسط نیروهای امنیتی و پلیس انجام می شود، بیان کرد: ورود این افراد به بالکن سفارت و تعرض به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن نمی‌تواند بدون موافقت یا چشم پوشی نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس صورت گرفته باشد.وی افزود: دولت انگلیس باید مسئولیت این ناهنجاری امنیتی علیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن را برعهده گیرد و در این زمینه پاسخگو باشد. بروجردی در تشریح علت وقوع چنین حادثه‌ای، ادامه داد: بر اساس آنچه اعلام شده این افراد از گروه شیرازی هستند، ولی آن‌ها در واقع عددی در مسائل امنیتی نیستند؛ بنابراین اقدام آن‌ها یک نمایش تبلیغاتی برای عرض اندام در افکار عمومی و تبلیغات است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارتخارجه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد و سفیر انگلیس را باید احضار کرده باشد و مطالبات لازم را در این زمینه مطرح کند، گفت: هرگونه خسارت وارده به سفارت ایران بر عهده دولت انگلستان خواهد بود.

انتقاد به کم‌کاری پلیس لندن 

کمال دهقانی فیروزآبادی در خصوص حمله متعرضان به سفارت ایران در لندن، گفت: اشغال و حمله به سفارت ایران در لندن قابل بررسی است، در واقع اینکه چه کسانی و با چه انگیزه‌ای سفارت ایران را اشغال کردند، دارای اهمیت است. از سوی دیگر مسئولیت دولت انگلیس در جریان این حادثه قابل تامل است. نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری حمله به سفارت ایران توسط تعدادی از طرفداران فرقه شیرازی، تصریح کرد: فرقه شیرازی نماد شیعه انگلیسی هستند که عامل تفرقه بین مسلمانان است. در جریان این اقدام نیز شعارهایی تفرقه انداز بین مسلمانان چون لعن عایشه و خلفای راشدی را سر دادند. وی با بیان اینکه فرقه شیرازی تفاوتی با وهابیت ندارند، افزود: وهابیت تیشه به ریشه اسلام می‌زند، شیعه انگلیسی هم همین اقدامات را انجام می‌دهد که در نهایت سبب افزایش اختلاف و خون و خونریزی بین مسلمانان می‌شود. این گروه‌ برای اسلام خطرناک هستند ضمن آنکه عاملی در دست انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و رژیم اشغالگر قدس هستند. وی یادآور شد: از سوی دیگر اینکه دولت انگلیس اجازه اشغال سفارت ایران را به چنین شکلی داده یعنی به کنوانسیون وین اعتقادی ندارند و حالت بدبینانه‌تر اینکه به نظر می‌رسد با این گروه‌ها همکاری کردند. در حالی که کنوانسیون وین اجازه ورود به سفارت دیگر کشورها بدین شکل را نمی‌دهد. نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید محکم در برابر این اقدام بایستد، بنابراین بریتانیا باید پاسخگو باشد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز بدون شک به این مساله ورود خواهند کرد و اطلاعات مفصلی را از مسئولان مربوطه دریافت خواهیم کرد.

پیشنهادهای نمایندگان

محمدابراهیم رضایی از اعضای کمیسیون امنیت ملی که از این اقدامات انگلیسی ها مانند همه مردم ایران ناراحت شده بود، بیان داشت: حمله به سفارتخانه ایران در لندن سناریویی برنامه ریزی شده است که طرح اولیه آن، توسط انگلیسی‌ها تهیه شده بود. عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌‎خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به دلیل حضور ولیعهد عربستان سعودی در انگلیس، برای جلب رضایت وی و دوشیدن حکومت سعودی با چپاول دلارهای نفتی، انگلیسی‌ها این طرح را توسط عناصر منحرف اجرا کردند. وی افزود: نوع رفتار انگلیسی‌ها مشخص است که خود آن‌ها طراحی و مدیریت و در نهایت نیز به نحوی موضوع را جمع کردند. دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌‎خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است که سفیر فراخوانده شود زیرا رویه‌ای که انگلیس در قبال ایران در پیش گرفته دشمنی است، گفت: انگلیس باید متجاوزان را به سفارت جمهوری اسلامی ایران تحویل بدهد، در غیر این‌صورت وزارت‌خارجه باید با فراخوانی سفیر، روابط خود را با انگلیس قطع کند و سطح روابط را تا حد کاردار کاهش دهد. وی با اشاره به ادعای متعرضان به سفارت ایران در لندن، افزود: آن‌ها ادعا می‌کنند که پسر شیرازی را در قم دستگیر کرده‌اند، در حالی‌که این موضوع ربطی به چنین حرکتی در انگلیس ندارد.

محمد جواد جمالی نوبندگانی نیز در همین راستا اظهاراتی را بیان کرد و گفت: اقداماتی که در لندن صورت گرفت بی‌شک هماهنگ با اقدامات ترامپ، تماس‌های چند روز گذشته اسراییلی ها، جلسه چهارجانبه اعراب و همزمانی آن با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلستان است. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از اقدامات و تحرکاتی در منطقه و سطح بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به صورت هماهنگ صورت می‌گیرد، اظهارکرد: برای مثال انگلستان برای پول محمد بن سلمان سنگ تمام گذاشت و بر این اساس ترزا می و بوریس جانسون صحبت هایی علیه ایران بیان کردند و نشان دادند که چشمان‌شان را بر مظلومیت، جنایات و البته در نسل کشی سعودی‌ها بسته اند. وی ضمن تاکید بر اینکه بی‌شک دستگاه‌های امنیتی انگلستان چنین اقداماتی را از قبل متوجه می شوند و حمله صورت گرفته کاملا هماهنگ بوده است، ادامه داد: انگلستان با توجه به سابقه طولانی استعماری در کشورمان و کینه توزی که نسبت به انقلاب اسلامی ایران دارد چنین اقداماتی را انجام می‌دهد و متاسفانه درک صحیحی از جمهوری اسلامی ندارد و مداوم هماهنگ با آمریکا حرکت می‌کند. این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سفارت ایران جزیی از خاک کشورمان تلقی می شود و در این راستا پلیس لندن موظف به حفاظت از سفارتخانه بوده بنابراین بی‌شک اقدامات قضایی، کنسولی و بین المللی توسط جمهوری اسلامی انجام می‌شود. جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه مسئولیت این اتفاق به عهده انگلستان است، تصریح کرد: تصور می‌کنم با توجه به رویه ای که انگلستان در پیش گرفته یکی از اقداماتی که می‌توان در مقابل این کشور متصور شد در رابطه با کاهش سطح روابط است؛ به عبارتی اگر انگلیسی‌ها مسئولیت این اتفاق را نپذیرند، عذرخواهی نکنند و خسارت ناشی را جبران نکنند کاهش سطح ارتباطات می‌تواند یکی از اقدامات متقابل باشد. عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرقه شیرازی در حمایت اقتصادی و تبلیغاتی مانند فضای مجازی و ماهواره ای انگلیس است، خاطرنشان کرد: در سال 59 نیز چنین اقدامی با هماهنگی انگلیس و سازمان منافقین علیه سفارتخانه کشورمان صورت گرفت.

مجتبی ذوالنوری نیز، در خصوص حمله مهاجمان ناشناس به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، گفت: اقدامی که در لندن رخ داد به دور از تدابیر پلیس انگلیس نبوده و بی‌شک سرویس امنیتی این کشور پشت پرده این موضوع است و علائم و سرنخ هایی مبنی بر این موضوع قابل توجه وجود دارد. نماینده‌ مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت تامین امنیت سفارتخانه و کارکنان کشورمان در این مجموعه با انگلیس است، اظهار کرد: بنابراین دستگاه دیپلماسی کشورمان باید اعتراض شدید و جدی در این رابطه داشته باشد. وی ادامه داد: اگر قرار باشد سفارتخانه ایران در لندن و سایر مکان ها ناامن باشد، افراد دیگری هستند که خشم بیشتری از دولت انگلیس و سایر کشورها دارند بنابراین آن وقت شاید این جریان قابل کنترل نباشد.این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بریتانیا باید نسبت به تعرض رخ داده پاسخگو باشد و تضمین های لازم نیز باید فراهم شود که در آینده شاهد بروز حوادث مشابه نباشیم، تصریح کرد: این موضوع در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسئولان دستگاه دیپلماسی به بحث گذاشته و تدابیر لازم اندیشیده خواهد‌شد. عضو‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه وحدت فرق مسلمان امروزه به عنوان مهم‌ترین رمز دوام و موفقیت اسلام تلقی می شود، اظهار کرد: نظام سلطه به‌خصوص انگلیسی‌ها از گذشته سیاست ثابت تفرقه بینداز و حکومت کن را در این خصوص در پیش گرفته‌اند. ذوالنوری گفت: بنابراین تلاش دارند با ایجاد درگیری و جنگ درون تمدنی وحدت مسلمانان را از بین ببرند؛ بر این اساس مشاهده می‌شود که شیعه انگلیسی علیه اهل سنت و سنی آمریکایی علیه شیعه فعالیت می کند تا شعله جنگ و اختلاف در بین مسلمانان روشن بماند.

شهروز برزگر کلشانی نیز، در واکنش به حمله متعرضان به سفارت ایران در لندن، گفت: جای تاسف دارد که انگلیسی ها اجازه نمی دهند مردم کشورمان شیطنت ها و دشمنی‌های‌شان علیه ایران اسلامی را فراموش کنند و می‌خواهند به عنوان روباه مکار و استعمارگر پیر در اذهان عمومی باقی بمانند. نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید اذعان کرد که مقصر اصلی حمله چند دشمن قسم خورده علیه ایران و منافق به سفارت کشورمان در لندن، دولت انگلستان و پلیس لندن است که نتوانسته جلوی چنین رخدادی را بگیرد؛ متاسفانه این اتفاق یا از طریق چراغ سبز انگلستان بوده یا به‌دلیل ضعف پلیس لندن است که در این صورت نیز در خصوص تامین امنیت سفارتخانه های کشورهای مختلف در انگلیس جای سوال وجود دارد. وی با اشاره به اینکه طبق قوانین بین المللی سفارتخانه ها بخشی از خاک همان کشور تلقی می شوند لذا حمله به سفارت و توهین به پرچم کشورمان توسط حمله کنندگان و عملکرد ضعیف پلیس لندن غیرقابل گذشت است، ادامه داد: بر این اساس سفیر بریتانیا در کشورمان باید احضار شود و نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه باید یادآور شد که حمله به سفارت ایران در انگلستان مسبوق به سابقه است که این مهم نیز جای تامل دارد، تصریح کرد: باید دولت انگلستان و پلیس لندن نسبت به وقوع این رخداد از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کند و در این بین نیز مشخص شود عوامل حمله به سفارتخانه چه کسانی بوده اند و چه هدفی را دنبال می کردند.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انگلیسی ها باید بدانند که متاسفانه چنین اقدامات و دشمنی ها صرفا سبب تیرگی روابط بین دو کشور می شود.

ابوالفضل حسن بیکی نیز با تکرار اظهارات سایر نمایندگان، گفت: همدستی دولت انگلستان با افراد ناشناس در حمله به سفارتخانه کشورمان مشهود است بنابراین اقدام قدرتمندانه در مواجهه با این موضوع اخراج سفیر بریتانیا از ایران است زیرا در غیر این صورت در آینده شاهد اقدامات نامناسب دیگر کشورها تحت فشار آمریکایی ها خواهیم بود. نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: شواهد نشان می دهد پلیس انگلیس با حمله کنندگان به سفارت کشورمان هماهنگ بوده زیرا پلیس می توانست در لحظات ابتدایی وقوع این اتفاق برخورد لازم را انجام دهد اما بجای اقدام مذکور، تلاش کردند زمینه را برای سوء استفاده رسانه‌های صهیونیستی فراهم کنند و بتوانند پخش زنده از این اتفاق داشته باشند. وی با اشاره به اینکه حمله به سفارتخانه ایران افتضاحی برای پلیس لندن محسوب می‌شود، ادامه داد: انگلیس در این رابطه کوتاهی و حتی همدستی کرده است که باید پاسخ مناسب در عرصه بین المللی دریافت کند؛ حتی برای جبران خسارت حیثیتی، باید اعاده حیثیت شود.

انگلیس جبران خسارت کند

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست‌خارجی، در خصوص حمله متعرضان به سفارت ایران در لندن، گفت: حمله به سفارت ایران در لندن خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی انجام شده و مسئولیت اصلی آن بر عهده دولت انگلیس است. بر اساس کنوانسیون ژنو اگر تعرضی به سفارتخانه خارجی صورت گیرد، مسئولیت آن بر عهده کشور میزبان است. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همانگونه که انگلیسی‌ها در برابر تعرض به سفارت‌شان در تهران کوتاه نیامدند و تا مرحله اخذ غرامت از ایران پیش رفتند، ما نیز کوتاه نخواهیم آمد و موضوع تا این مرحله باید پیگیری شود. وی افزود: علاوه بر اینکه این افراد به عنوان مجرم شناخته شوند باید خسارت مادی و معنوی وارده به سفارت ایران در لندن نیز جبران شود.

سیدقاسم جاسمی نیز در خصوص حمله متعرضان به سفارت ایران در لندن، اظهار داشت: این موضوع نشان داد کشور انگلستان در زمینه تامین امنیت سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در لندن کوتاهی داشته و قابل تصور نیست بدون هماهنگی یا موافقت نیروهای امنیتی انگلیس، این افراد فریب خورده بتوانند وارد حریم سفارت ایران شوند. عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور و مسئولان ذیربط باید واکنش‌های دقیقی را انجام دهند، زیرا به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که کشوری مانند انگلیس که همواره ادعاهایی را مطرح می‌کند در تامین امنیت سفارت جمهوری اسلامی ایران عاجز باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید