وزارت خارجه آمریکا:

دمشق در استفاده از سلاح‎های شیمیایی ید طولایی دارد

کدخبر: ۲۰۶۹۶۵
وزارت خارجه آمریکا ضمن متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی مدعی شد که دمشق در استفاده از سلاح‎های شیمیایی، ید طولایی دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا با شبکه العربیه گفت‎وگویی انجام داده است و در آن دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما واقع در غوطه شرقی دمشق متهم کرده است.

واشنگتن اعلام کرد که استفاده از مواد شیمیایی در سوریه نظام سازمان ملل را تهدید می کند.

وزارت خارجه آمریکا، روسیه را مسئول رفتارهای اسد در سوریه دانست و اعلام کرد که مسکو باید دست از حمایت از دولت سوریه بردارد.

وزارتخانه آمریکایی تصریح کرد که برای جلوگیری از استفاده مجدد از سلاح‎های شیمیایی در سوریه باید تحرکاتی را انجام داد.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی نخ نما شده است و تنها کشورهایی به آن باور دارند که با خون غیرنظامیان در سوریه تجارت می‌‌کنند.

یک منبع وابسته به وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که استفاده تروریست‎ها از مواد شیمیایی در حمله به غوطه، برنامه از پیش تعیین شده بوده و دولت سوریه پیش‌تر درباره آن هشدار بود.

منبع مسئول در گفت‎وگو با خبرگزاری سانا افزود: «هر بار که ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم پیش‌روی می‎‌کند، ادعای استفاده از سلاح‎های شیمیایی به بهانه طولانی شدن عمر تروریست‌ها در دوما مطرح می‌‌شود.»

وی تاکید کرد که «سناریوی سلاح شیمیایی دیگر برای هیچ کس به جز دولت‎هایی که با خون غیرنظامیان و حمایت از تروریسم در سوریه تجارت می‌کنند، قانع‌کننده نیست.»

منبع وابسته به وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که «استفاده از سلاح شیمیای در غوطه توسط تروریست‌ها، یک برنامه از پیش تعیین شده بود و ما اطلاعات موثقی درباره استفاده تروریست‌ها از سلاح های شیمیایی در اختیار داشتیم و دولت سوریه درباره آن هشدار داده بود.»

کارشناسان و تحلیلگران مسایل سوریه می‌گویند که حملات شیمیایی دوما توسط گروهک جیش الاسلام در پی پیشروی چشمگیر ارتش سوریه در دوما و با هدف فرار از شکست صورت گرفته است.

عناصر تروریستی در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق و برای فرار از شکست در دوما و نجات تروریست‌ها، بار دیگر سناریوی کشتار غیرنظامیان سوری و حملات شیمیایی را اجرا و دولت سوریه را به انجام آن متهم کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دومای غوطه شرقی را رد کرده است.

پس از هشدار روسیه درباره قصد تروریست‌ها برای حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی، بامداد امروز (یکشنبه) این اتفاق رخ داد.

شبکه الجزیره صبح امروز یکشنبه اعلام کرد، در این حمله شیمیایی تا کنون 150 غیرنظامی کشته و صدها غیرنظامی دیگر مجروح شده‌اند.

یک منبع رسمی وابسته به دولت سوریه گفت که تروریست های «جیش الاسلام» در وضعیت فروپاشی در دوما قرار دارند، اما رسانه‎های وابسته به آنها با جعل اخبار مربوط به حملات شیمیایی تلاش می کنند مانع پیش‌روی نیروهای ارتش سوریه شوند.

این منبع رسمی می گوید که ارتش سوریه که در حال پیشروی سریع در دوما و غوطه شرقی است، نیازی به استفاده از هیچ نوع مواد شیمیایی ندارد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید