میزان درآمد ستارگان فوتبال از راه تبلیغات

کدخبر: ۲۱۲۳۶۲
استفاده از چهره‌های مطرح در تبلیغات هم به محصولات‌ معرفی‌شده اعتبار می‌بخشد و هم منبع درآمدی برای سلبریتی‌ها به شمار می‌آید. فوتبالیست‌ها از جمله چهره‌های محبوبی هستند که گاهی درآمدی که از راه تبلیغات عایدشان می‌شود، بیشتر از دستمزدشان بابت قراردادهایی است که با باشگاه‌ها امضا می‌کنند.
میزان درآمد ستارگان فوتبال از راه تبلیغات

حضور چهره‌های سرشناس و سلبریتی‌ها در تبلیغات موضوعی است که از مدت‌ها مورد توجه کشورهای مختلف بوده است. در واقع تبلیغات با استفاده از افراد سرشناس به نوعی به محصولات معرفی‌شده اعتبار می‌بخشد.

تصاویر بازیگران و چهره‌های مشهور بین‌المللی معمولا به دلیل محبوبیتی که در میان عامه مردم کسب کرده‌اند و حس اطمینانی که نسبت به آنها در جامعه وجود دارد، در سراسر جهان برای امور تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، مجلات و بیلبوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهره‌مندی از چهره‌های مطرح در تبلیغات تجاری می‌تواند به ترویج استفاده از تولید داخلی کشورها کمک کند. این مساله هم به سود صنایع تولیدی کشورها و هم منبع درآمدی برای سلبریتی‌هاست. به عبارت دیگر استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری و ورزشی به چرخاندن چرخ اقتصاد کشورها کمک می‌کند و بر تجارت شرکت‌ها تاثیرگذار است.

فوتبالیست‌ها از جمله این چهره‌های محبوب هستند و گاهی دستمزدی که از راه تبلیغات عایدشان می‌شود، بیشتر از دستمزدشان بابت قراردادهایی است که با باشگاه‌ها امضا می‌کنند.

تمایل شرکت‌ها برای بستن قراردادهای تبلیغاتی با ستارگان فوتبال بسیار بالاست. این روزها دیگر تنها تیم‌های فوتبال نیستند که با هم رقابت می‌کنند بلکه رقابت میان بزرگ‌ترین شرکت‌ها در جهان هم برای استفاده از چهره‎های محبوب ورزشی بالاست. آنها هزینه‌های زیادی را برای تبلیغ کالاهای خود از شکلات و دئودرانت گرفته تا محصولات ورزشی در نظر می‌گیرند.

به عنوان مثال، تنها دو ماه پس از قرارداد هنگفت شرکت نایک با رونالدو، شرکت آدیداس قرارداد مادام‌العمر با ستاره باشگاه بارسلونا، لیونل مسی امضا کرد.

مسی و رونالدو

استفاده از فوتبالیست‌ها از این نظر که به طور طبیعی توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، برای صنعت تبلیغات مهم است. به طور قطع، تصویر فوتبالیست‌ها در کنار کالاهای تبلیغاتی، اعتماد مصرف‌کننده را در مورد کیفیت آن کالا افزایش می‌دهد.

مجله فوربس سالانه گزارشی از پردرآمدترین بازیکنان فوتبال در جهان منتشر می‌کند. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۷، مجموع درآمد ۲۰ بازیکن برتر و پردرآمد این فهرست، ۵۷۵ میلیون دلار بوده است. از این میزان ۴۱۳ میلیون دلار آن حاصل دستمزد و پاداش سالانه بوده و ۱۶۲ میلیون دلار دیگر از طریق تبلیغات تجاری کسب شده است.

سال گذشته کریستیانو رونالدو بازیکن رئال مادرید، برای چهارمین سال متوالی جایگاه پردرآمدترین فوتبالیست جهان را به خود اختصاص داد. از مجموع ۹۳ میلیون دلار درآمد سالانه، ۵۸ میلیون دلار مربوط به دستمزد و پاداش و ۳۵ میلیون دلار دیگر از محل تبلیغات به دست آمده است. گفته شده، در سال ۲۰۱۶، رونالدو ۴۷۴ میلیون دلار به ارزش نایک افزوده است.

قراردادهای رونالدو با کمپانی‌ها و اسپانسرهای مختلف موجب شده تا این ستاره پرتغالی ثروت قابل توجهی در دنیای فوتبال به دست آورد. به جز نایک، رونالدو با شرکت‌های تاگ هویر (تولیدکننده ساعت، عینک و موبایل)، ساکور برادرز سوتس (برند پرتغالی کت و شلوار) و مانستر هدفونز هم قرارداد تبلیغاتی دارد.

لیونل مسی با ۸۰ میلیون دلار درآمد سالانه، رتبه دوم را از آنِ خود کرده است. از این میزان، ۵۳ میلیون دلار حاصل دستمزد و پاداش و ۲۷ میلیون دلار مربوط به قراردادهای تبلیغاتی بوده است. حدود نیمی از این ۲۷ میلیون دلار را غول ورزشی آلمان، آدیداس پرداخت کرده است.

شرکت‌های مطرح و معتبری چون سامسونگ، ترکیش ایرلاینز، پپسی، هد اند شولدرز (Head & Sholders) و شرکت ژاپنی اسکالپ-دی (تولیدکننده محصولات بهداشتی) از دیگر شرکت‌هایی هستند که مسی با آنها قراردادهای تبلیغاتی دارد.

به طور کلی کریستیانو رونالد در طول ۱۴ سال فعالیت حرفه‌ای خود حدود ۵۵۰ میلیون دلار درآمد داشته در حالی که لیونل مسی در طول ۱۱ سال حضور در عرصه فوتبال، ۴۵۰ میلیون دلار درآمد داشته است.

نیمار، فوتبالیست برزیلی و عضو باشگاه پاری سن ژرمن، با کسب درآمد ۳۶٫۸ میلیون دلاری در جایگاه سوم ایستاده است. نکته قابل توجه در مورد این ستاره برزیلی این است که درآمدش از محل تبلیغات بیشتر از دستمزد سالانه اوست. دستمزد نیمار ۱۵ میلیون دلار اما درآمدهای حاصل قراردادهای تبلیغاتی‌اش ۲۲ میلیون دلار بوده است.

نیمار پردرآمدترین بازیکن زیر ۲۵ سال دنیای ورزش به شمار می‌آید.

گرت بیل، ستاره ولزی رئال مادرید هم جایگاه چهارم را در این فهرست به خود اختصاص داده است. از ۳۴ میلیون دلار درآمد سال گذشته، ۲۳ میلیون دلار آن حاصل دستمزد و پاداش و ۱۱ میلیون دلار دیگر از طریق تبلیغات کسب شده است.

رتبه پنجم از آنِ زلاتان ابراهیموویچ، با ۳۲ میلیون دلار درآمد است. در سال ۲۰۱۷، این فوتبالیست سوئدی ۲۷ میلیون دلار بابت دستمزد و پاداش دریافت کرد و ۵ میلیون دلار دیگر حاصل تبلیغات تجاری است.

در حالی که زلاتان تنها ۵ میلیون دلار از محل تبلیغات درآمد داشته، درآمد نیمار از قرادادهای تبلیغاتی‌اش بیشتر از دستمزد سالانه او بوده است.

وین رونی، اهل انگلیس تنها بازیکن از لیست ۲۰۰۷ نشریه فوربس است که همچنان در فهرست ۲۰ بازیکن برتر ۲۰۱۷ قرار دارد. درآمد او که ۹ سالگی فوتبال حرفه‌ای را شروع کرده، در سال ۲۰۰۷، حدود ۱۷ میلیون دلار بوده و رتبه چهارم در فهرست فوربس را از آنِ خود کرده بود.

او سال گذشته با ۲۳٫۶ میلیون دلار در جایگاه ششم ایستاد. از این میزان ۶ میلیون دلار از طریق تبلیغات و ۱۷٫۶ میلیون دلار از قراردادهای ورزشی و پاداش‌هایش کسب کرده است.

تجارت نیوز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید