رای‌الیوم بررسی کرد:

عربستان سلاح اتمی می‌خرد یا می‌سازد؟

کدخبر: ۲۱۳۳۶۲
روزنامه رای‌الیوم نوشت: عربستان آمادگی لازم برای دستیابی به سلاح اتمی را ندارد و هرگونه احتمال در زمینه دستیابیش به تسلیحات اتمی تنها از طریق خرید آن از خارج ممکن خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ این روزنامه روز شنبه نوشت: «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در گفتوگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» گفت که کشورش برای دستیابی به سلاح هستهای در صورتی که ایران آن را در اختیار داشته باشد، تلاش خواهد کرد. این سخنان بیسابقه نبود و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز پیش از این در گفتوگو با بی بی سی از سعی برای دستیابی به سلاح اتمی خبر داده بود. ترکی الفیصل رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز خیلی پیشتر از آن ها براین امر تاکید کرده بود. 

رای الیوم مینویسد: سخنان الفیصل در سال 2003 پیش از امضای توافق هسته ای ایران ، اظهارات بن سلمان پس از توافق هستهای و سخنان الجبیر پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بوده است.

این روزنامه افزود: باعث تعجب است که وزیر خارجه سعودی در سخنان خود از تلاش این کشور برای رقابت با ایران برای دستیابی به سلاح اتمی سخن می گوید در حالی که ایران برنامه ای هسته ای خود را در مسیر صلح آمیز پیش می برد درحالی که ریاض برنامه بسیار محدودی در این زمینه دارد و هنوز فعالیت هسته ای اش را آغاز نکرده است . در این زمینه نمی توان ایران و عربستان را یکسان دانست.

رای الیوم برآورد کرد که سخن گفتن از برنامه های هستهای صلح آمیز زیر بنای اساسی می خواهد که عربستان هم اکنون نه آن را در اختیار دارد و نه برنامه ای برای در اختیار داشتنش دارد. همچنین استفاده از توان هسته ای در مسیر دستیابی به سلاح نظامی دو برابر حجم زیر ساخت های معمول را نیاز دارد بنابراین عربستان آمادگی لازم برای دستیابی به سلاح اتمی را ندارد و هرگونه احتمال در زمینه دستیابیش به تسلیحات اتمی تنها از طریق خرید آن از خارج ممکن خواهد بود.

این روزنامه فرامنطقهای نوشت: عربستان خود را در منطقه دشمن سرسخت ایران معرفی کرده و برای حفظ حالت توازن قوا تلاش می کند. این کشور تنها کشور عربی است که زرادخانه ای از موشک های راهبردی قادر به حمل کلاهک های هسته ای دارد. ایران موشک های بالستیک را خود تولید می کند اما ریاض زرادخانه موشکی خود را از خارج خریداری و سعی کرده تا در مقابل توان موشکی ایران به یک توازن قوا دست یابد.

این روزنامه میافزاید که خروج ترامپ از توافق هستهای برای منع ایران از دستیابی به سلاح اتمی نبود چرا که هیچ ضمانتی بالاتر از این توافق در این زمینه وجود ندارد و این رمز تلاش باقی شرکای توافق هسته ای برای پایبندی به آن است و همه آن ها توافق هسته ای را برای تضمین این موضوع کافی می دانند .

رای الیوم در ادامه با مطرح کردن این پرسش که آیا عربستان به دنبال توازن قوا با ایران در زمینه اتمی نیز خواهد بود افزود: به جز ابعاد قانونی که دستیابی به سلاح اتمی دارد بدون شک دستیابی به سلاح اتمی راهبردی و اتمی معادلات پیچیده ای دارد و تنها موضوع توازن قوا میان رقبا مطرح نیست. همانطور که روسیه برای تجهیز سوریه به سامانه پدافندی اس 300 با دشواری ها و ممانعت هایی روبرو شد چرا که این مساله به توازن قوا در میان کشورهای حاضر در بحران سوریه صدمه می زد. سلاح اتمی موضوع بسیار پیچیده تری از سامانه پدافند ضد هوایی خواهد بود.

اجازه دادن به عربستان برای دستیابی به سلاح های راهبردی سنتی امری است که پیش تر بوده و تکرار شده چه از سوی آمریکا یا دیگر کشورها همچنان که چین موشک های راهبردی قادر به حمل کلاهک های هسته ای به ریاض فروخت و در زمینه تسلیحات سنتی حفظ توازن قوا میان عربستان و ایران تنها تلاشی از سوی ریاض نیست بلکه همپیمانان آن در نزاع های مشترک آن با ایران به ریاض کمک می کنند. 

رای الیوم ادامه داد که با توجه به وضعیت عربستان و نوع ائتلاف های آن می توان دریافت که معادلات در خصوص سلاح اتمی متفاوت از بقیه تسلیحات است ونه زیرساخت های مدیریتی، لجستیک و نه ثبات سیاسی این کشور اجازه دستیابی آن به بمب اتمی را نمی دهد . از سوی دیگر هر چقدر که ائتلاف های آمریکا، انگلیس و فرانسه یا رژیم صهیونیستی با عربستان قوی باشد اما ارایه سلاح اتمی به آن غیر ممکن است چرا در اینجا تنها مساله ایران و رقابت عربستان با این کشور مطرح نیست و سلاح اتمی با همه کشورها اراتباط دارد و تقدیم آن به عربستان باعث یک بازدارندگی خواهد شد که ریاض ممکن است دیگر طبق اهداف آمریکا حرکت نکند و این امری است که واشنگتن هرگز به آن اجازه نخواهند داد .

این روزنامه اضافه کرد که عربستان به بمب هسته ای پاکستان امیدوار است و این مسیر نسبی و جایگزین آن در صورت عدم وجود شانس برای دستیابی به سلاح اتمی است اما روابط پاکستان و عربستان مانند گذشته نیست و این امر به توازن قوایی بازمی گردد که سلاح اتمی پاکستان در مقابل ریاض ایجاد کرده و عربستان هنوز آن را در اختیار ندارد.

رای الیوم برآورد می کند که استفاده عربستان از برنامه هسته ای پاکستان گزینه ای محتمل است به خصوص در برابر پشرفت های هسته ای ایران و وجود این رویکرد که آمریکا در حال دوشیدن اموال سعودی است. ممکن است پاکستان بمب هسته ای را بدون ارایه فناوری لازم در اختیار عربستان قرار دهد. 

این روزنامه اضافه کرد: تنها سناریویی که عربستان در برنامه هسته ای خود می تواند خواهد داشت این است که ریاض بمب اتمی را چند برابر قیمت خریداری می کند به دو شرط که این بمب در اختیار عربستان نباشد و حتی پس از ورود به خاک عربستان در پایگاه های آمریکایی در عربستان نگهداری شود و ریاض اجازه ای برای استفاده از آن و فعال سازی آن را نخواهد داشت و حتی اگر عربستان بر آن اصرار داشته باشد چه بسا یک جنگ پیش رو داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید