پشت پرده درخواست اردوغان برای آتش‌بس در ادلب چیست؟

کدخبر: ۲۳۷۵۴۹
اقتصادنیوز؛ در نشست سه‌جانبه تهران که با حضور سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، رئیس جمهور ترکیه خواستار افزودن کلمه آتش بس به بیانیه پایانی نشست شد که با مخالفت جدی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روبرو شد. برخی تحلیلگران معتقدند که این استراتژی اردوغان برای حفظ تروریست‌ها در ادلب است.
پشت پرده درخواست اردوغان برای آتش‌بس در ادلب چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ 

برخی تحلیلگران معتقد هستند که می توان ترکیه را در روند نشست آستانه به نوعی نماینده آمریکا دانست چراکه مواضع واشنگتن را تنها با لحنی لطیف‌تر و دیپلماتیک بیان کرد.

ترکیه ابتدا به طرق مختلف به دنبال براندازی نظام قانونی سوریه بود، اما اکنون برای پایان دادن به بحران در سوریه به اجماع روسیه و ایران پیوسته و با شرکت در آخرین نشست سه جانبه آستانه، عزم خود را برای پایان دادن به تنش‌ها در سوریه نشان داد، این درحالی ست که سال‌های گذشته همزمان با شروع بحران سوریه، ضعف ترکیه در سیاست خارجی نمایان شد و آنکارا در طول این مدت نشان داد که در استراتژی منطقه‌ای و بین المللی خود در قبال مسئله سوریه مسیر مستقیم را طی نکرده است ، به گونه ای که همچنان تصمیمات و مواضع متفاوت آن‌ها  تعجب کارشناسان، رسانه‌ها و افکار عمومی دنیا را برمی انگیزد.

اما در جریان سومین نشست آستانه در تهران و همزمان با آمادگی برای حمله نهایی به ادلب به منظور پاکسازی و نابودی بقایای تروریست‌های تکفیری و پایان دادن به بحران سوریه توسط سه کشور، اردوغان تحت عنوان حفاظت از مردم عاد خواستار برقراری آتش بس در ادلب سوریه  شد که این پیشنهاد واکنش پوتین را به دنبال داشت و در جواب اردوغان تاکید کرد که در این نشست گروه‌های تروریستی نماینده ندارند و بنابراین نمی‌توان از طرف آن‌ها برای آتش‌بس توافق کرد و در عین حال ما نمی‌توانیم به حملات پهباد‌های تروریست‌ها جواب ندهیم.

وزیر خارجه ترکیه هم در ادامه سیاست جدید آنکارا مدعی شد در عملیات ادلب خطر وقوع «تراژدی انسانی» وجود دارد و آنکارا به دنبال توقف این عملیات است. مولود چاووش‌اوغلو در گفتگو با خبرنگاران در استان آنتالیا نسبت به احتمال وقوع  «تراژدی جدی انسانی» هشدار داده و مدعی شده این منطقه جزء مناطق کاهش تنش بوده و ترکیه برای توقف درگیری‌ها در ادلب در حال رایزنی با ایران و  سوریه است و در ادامه انتظار داریم درگیری‌ها در استان ادلب پایان یافته و فرآیند سیاسی برای حل مسائل آغاز شود.

آتش بس پیشنهاد تازه‌ای بود که اردوغان برای  آزاد سازی ادلب از لوث وجود تروریست‌ها مطرح کرد و در توجیه آن، موضوع غیر نظامیان و حفظ جان آن‌ها را به میان آورد در این بین برخی کارشناسان به تحلیل و بررسی موضع جدید ترکیه پرداخته اتد، همچنانکه سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت و با باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه لحن رئیس جمهور ترکیه در این نشست صادقانه نبود، عنوان کرد که ادعای اردوغان در خصوص نگرانی از شرایط انسانی ادلب بهانه‌ای بیش نبوده و در حال حاضر اردوغان به دلیل ارتباطاتی که با  تروریست‌ها دارد، حاضر به امتیاز دهی نیست، همچنین واضح است که آمریکا درخصوص مسئله ادلب و سوریه با ترکیه هم مسیر و همگراست؛ اما از آنجا که آنکارا عضو اجلاس آستانه است با لحنی آرام‌تر و لطیف‌تر ظاهر شده است.

در نهایت با مخالفت ایران و روسیه درباره تغییر بیانیه پایانی که توسط کارشناسان و وزرای خارجه سه کشور تهیه شده بود، هیچ تغییری در این بیانیه در خصوص بحران سوریه انجام نگرفت و همان متن اولیه منتشر شد. ترکیه هم در راستای این اقدام، از واژه آتش بس صرف نظر و از موضع خود عقب نشینی کرد. همچنین باید توجه داشت که ترکیه هزینه‌های هنگفتی در ادلب برای برخی گروه‌های تروریستی متحمل شده و  حاضر نیست به‌راحتی این منطقه را از دست بدهد، به دلیل ارتباطاتی که با  تروریست‌ها دارد، حاضر به امتیاز دهی در این زمینه نیست. ترکیه در روند نشست آستانه به نوعی نماینده آمریکا بود و مواضع آن‌ها را با لحنی لطیف‌تر و دیپلماتیک بیان می‌کرد، همچنانکه آنکارا راه حل سیاسی را هم قبول ندارد و خواهان این است که ادلب باز هم در درست معارضان باشد، ولی در عین حال اردوغان درادامه مجبور به تسلیم خواهد شد، چرا که ادلب باید به آغوش سوریه بازگردد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید