افزایش خودکشی در فضاهای شهری/ پیام مرگ دریافت نشد

کدخبر: ۲۴۱۶۲۴
اقتصادنیوز : چند روز پیش بود که مردی میانسال خود را از حصارهای تونل آرش اسفندیار حلق‌آویز کرد. این روزها اخبار غیررسمی در خصوص خودکشی‌هایی که در فضاهای شهری می‌شود، کم نیست. پل بوستان طالقانی یا پل‌های عابر پیاده، مکان های محبوب کسانی هستند که می خواهند با نمایش اعتراض به انتها برسند . انگار این فضاها به کار آدم های به آخر خط رسیده بیشتر می آید تا شهروندان عادی این شهر .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز ،حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص افزایش خودکشی در فضاهای شهری میگوید: خودکشی پدیده‌ای چندعاملی است و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و... در اینکه یک فرد به این تصمیم برسد، نقش دارد. معمولاً در زمان‌هایی که شرایط اقتصادی یا اجتماعی دچار بحران می‌شود، چنین پدیده‌هایی افزایش پیدا می‌کند. افرادی که در کنار فردی که تصمیم به خودکشی دارد، زندگی می‌کنند معمولاً نشانه‌هایی از این تصمیم را در رفتارهای وی می‌بینند، بنابراین نباید ساده از کنار این‌گونه رفتارها گذاشت.

وی نقش مدیریت شهری در این حوزه را توجه ویژه به سلامت روان جامعه می‌داند و می‌گوید: می‌توان در سراهای محله و خانه‌های سلامت که متعلق به مدیریت شهری است، مهارت‌هایی به افراد آموزش داده شود تا در برابر مشکلات، چنین واکنش‌هایی نشان ندهند.

خلیل‌آبادی معتقد است: ایمن‌سازی فضاهای شهری، تأثیر چندانی در کاهش خودکشی‌ها نخواهد داشت چون این فضاها نقشی در تصمیم خودکشی ندارد. اگر ما پل‌ها را نرده بکشیم یا دیواره‌هایی برای مترو ایجاد کنیم، باز هم روش دیگری برای اقدام به خودکشی پیدا می‌کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اضافه می‌کند: افرادی که در فضاهای شهری اقدام به خودکشی می‌کنند، می‌خواهند یک پیام منتقل کرده یا گاهی خود را مطرح کنند؛ باید اکیپ‌های تخصصی در این زمینه وجود داشته باشد، تا زمانی که مردم چنین موضوعی را اعلام و اطلاع‌رسانی کردند، این اکیپ‌ها بتوانند در پیشگیری از خودکشی اقدام کنند.

احمد رحیمی آسیب‌شناس در خصوص خودکشی‌هایی که در فضاهای شهری انجام می‌شود، می‌گوید: افرادی که خشم و غضبی دارند و می‌خواهند از طریق خود، موجب آزار فکری و روانی شهروندان شوند، در فضاهای عمومی خودکشی می‌کنند تا این عمل تبدیل به یک رسانه شود و با نابودی خود، پیام خود را برسانند. در این روش، فرد قربانی سایر شهروندان جامعه را نیز در مشکل خود دخیل می‌داند و با این کار به دنبال آن است که نشان دهد دیگران چقدر از مشکلات او غافل بوده‌اند؛ این احساس تنهایی و بی‌پشتوانگی در شهری مثل تهران بیش از سایر شهرها احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه کسانی که در فضاهای شهری خودکشی می‌کنند، دلیل و انگیزه‌ی خودکشی‌شان با سایر افراد فرق می‌کند، ادامه می دهد: اگر در این شرایط سایر شهروندان به او توجه کنند، شاید بتوان این فرد را از تصمیم خود منصرف کرد.

می گویند پاییز آمار خودکشی در مترو افزایش پیدا می کند ،دلیل آن را هنوز نمی دانند ،این را احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران شورای شهر چهارم گفت . او برای نخستین بار آماری از خودکشی هایی که در مترو می شود ارائه داد و گفت این آمار در پاییز و آبان افزایش پیدا می کند .

تحلیل چندانی درخصوص رفتار آدم هایی که این گونه عمر خود را تمام می کنند وجود ندارد . محققان اجتماعی گلایه دارند که نه آماری و اطلاعاتی و نه امکان مداخله ای در این خصوص به آنها داده نمی شود.

در لیست پژوهش های اجتماعی شهرداری هنوز مطالعاتی با این عنوان به چشم نمی خورد. انگار کسی این شهروندان را حتی پس از مرگ نمی بیند.   

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید