تغذیه مناسب کودک در هشت ماه اول زندگی

کدخبر: ۲۶۱۳۳۲
اقتصادنیوز: یک متخصص اطفال درباره تغذیه کودک و در ماه هشتم و برنامه غذایی او توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  علی محتشمی متخصص اطفال درباره تغذیه مناسب کودک در هشت ماهگی، اظهار کرد: تغذیه کمکی در پایان ۶ ماهگی (۱۸۰ روزگی) شروع می‌شود؛ همزمان با شروع غذای کمکی تغذیه با شیر مادر باید همچنان مکرر و بر حسب میل و تقاضای شیرخوار ادامه داشته باشد و حتی دفعات تغذیه با شیر مادر افزایش می‌یابد، همچنین در این زمان باید بر اساس نیاز کودک به او آب جوشیده سرد شده داد.

این متخصص اطفال بیان کرد: در ماه هشتم باید زرده‌ تخم‌مرغ را به غذای کودک اضافه کنید؛ زرده تخم مرغ را از یک نخود شروع کرده و رفته‌ رفته در طول ۱۰ روز به یک زرده‌ کامل برسد؛ هر روز صبح همراه فرنی زرده را هم به کودک بدهید، در ۲ هفته‌ اول ماه هشتم، شیرخوار روزی نصف زرده تخم مرغ، ۴-۳ قاشق مرباخوری فرنی یا حریره و ۲ بار سوپ می‌خورد.

پوره با به غذای کودک اضافه کنید

وی ادامه داد: در ۲ هفته‌ دوم ماه هشتم، به جز فرنی و سوپ می‌توان انواع پوره‌ها (سیب‌زمینی، کدو و هویج) را به جای یک وعده حریره یا فرنی به شیرخوار داد؛ حبوبات آسان‌گوار مانند عدس و ماش را نیز می‌توان به سوپ افزود، ماست از این ماه به رژیم غذایی می‌آید که می‌توان پس از غذا و یا در سوپ یا آش کودک به او داد.
نان له شده را در غذای کودک فراموش نکنید

محتشمی افزود: دادنِ اندکی نان له‌شده با نظارتِ کاملِ مادر ایرادی ندارد؛ پس در ۲ هفته‌ دوم ماه هشتم، شیرخوار روزی نصف زرده، سه بار فرنی یا حریره یا پوره و دو بار سوپ و ماست می‌خورد، از میوه‌ها هم سیب و موز و گلابی را به صورت پوره به او بدهید و طالبی و هندوانه را هم به او بچشانید و آرام‌ آرام به سراغ دیگر میوه‌ها بروید.

این متخصص اطفال یادآوری کرد: مرکبات را بهتر است یک الی ۲ هفته دیرتر آغاز کنید (نخست پرتقال و لیمو و سپس نارنگی)؛ زیر یک‌سال دادنِ توت‌ها و خربزه و کیوی و آناناس را توصیه نمی‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید