ویتامین «د۳» را به چه خوردنی‌هایی می‌توان اضافه کرد؟

کدخبر: ۲۷۳۹۱۶
اقتصادنیوز :ویتامین D۳ در غذاها کم است و منابع غذایی آن لبنیات پرچرب بوده و مقدار کمی هم از این ویتامین در تخم‌مرغ وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفانیوز ، ابراهیم فلاحی با بیان اینکه کمبود ویتامین D۳ در کشور شایع است، افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد کمبود ویتامین D دارند.

وی اضافه کرد: ویتامین D۳ در غذاها کم است و منابع غذایی آن لبنیات پرچرب بوده  و مقدار کمی هم از این ویتامین در تخم‌مرغ وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه ویتامین D۳ محلول در چربی است و در مواد غذایی مقدار آن کم است که باید به صورت مکمل استفاده شود و یا مواد غذایی را با این ویتامین غنی‌سازی کنیم، افزود: غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین D۳ یکی از طرح‌ها برای جبران کمبود این ویتامین است.

فلاحی با اشاره به اینکه  شیر کم‌چرب و نیم چرب می‌تواند ماده غذایی خوبی برای غنی‌سازی با ویتامین D۳ باشد، اضافه کرد: با توجه به اینکه این ویتامین محلول در چربی است باید در محصولاتی اضافه شود که چربی داشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: دوغ نیز یکی از نوشیدنی‌هایی است که می‌توان آن را با ویتامین D۳ غنی کرد.

وی بیان کرد: همچنین روغن‌ها را هم می‌توان با ویتامین D۳ غنی‌سازی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: فسفر و کلسیم نوشیدنی‌هایی نظیر نوشابه، شکلی است که باعث کمبود (Shortage)کلسیم و پوکی استخوان می‌شوند و افزودن ویتامین D۳ به نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه که منبع غذایی خوبی نیستند، اشتباه است.

فلاحی تصریح کرد: کمبود ویتامین D۳ در پوکی استخوان نقش اساسی دارد و در خیلی موارد با سرطان‌ها در ارتباط است و در افراد چاق  میزان ویتامین D۳ کمتری وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه  ویتامین D در جذب کلسیم موثر است، خاطر نشان کرد: افرادی که این ویتامین در بدنشان کم است جذب کلسیم کمی دارند و غنی‌سازی لبنیات با ویتامین D می‌تواند جذب کلسیم را افزایش داده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

فلاحی با بیان اینکه مصرف ویتامین D۳ تا دو سالگی به صورت قطره از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی استفاده می‌شود، گفت: سنین بین ۲ تا ۱۲ سالگی هر دو ماه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی برای پیشگیری (prevention)استفاده کنند، از ۱۲ سال تا ۷۰ سال ماهی یک عدد و از ۷۰ سال به بالا هر دو هفته یک عدد قرصی۵۰ هزار واحدی D۳ مصرف شود.

وی عنوان کرد: چنانچه کسی دچار کمبود ویتامین D۳ شده با تجویز پزشک باید هفته‌ای یک بار قرص ۵۰ هزار واحدی را در طی ۱۰ هفته مصرف کند و همه افراد باید مکمل ویتامین D۳ دریافت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید