همه چیز درباره جراحی تومور مغزی با روش کم تهاجمی

کدخبر: ۲۸۱۲۹۵
اقتصادنیوز: جراحی تومور مغزی با روش کم تهاجمی و سیستم رهیابی عصبی فواید بسیار زیادی دارد و مشکلات کمتری برای سلامت مغز به وجود می آورد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک؛ رهیابی عصبی تبدیل به وسیله ای شده است که برای جراحی تومور مغزی، تقریبا در همه جا وجود دارد. این مقاله به استفاده و محدودیت های سیستم رهیابی عصبی کنونی برای تکه برداری از  تومور مغزی  و خارج کردن آن می پردازد.جراحی تومور مغزی

روش هایی برای تکمیل تصویرسازی جراحی به وسیله داده های سیستم رهیابی عصبی به وجود آمده است، تا موقعیت هایی که از دقت اطلاعات مکانی در حین عمل برداشت تومور می کاهد، را پیدا کنند.

علاوه بر آن، فرآیند تکمیلی MRI و مدل سازی سه بعدی برای مدل پیماشی، بررسی می شود. در نهایت، مفهوم و تصور کلی و چالش هایی که در راه گسترش و انجام تکنولوژی تصویربرداری وجود دارد، کشف می شود.

تجربیات بالینی از سیستم رهیابی عصبی در جراحی تومور مغزی:

جراحی مغز و اعصاب امروزه وارد عصر شگفت انگیزی در جراحی های براساس تصویرسازی یا رهیابی عصبی شده است و استفاده از این تکنولوژی در حال تاثیرگذاری شگرفی بر روی انواع کارهایی که بر روی جمجمه انجام می شود، است. این تحقیق قصد دارد تا بر روی تاثیر این روش جدید برای جراحی مغز، کار کند.

روش های جراحی تومور مغزی با روش تهاجمی

ما از سیستم رهیابی عصبیBrainlab vectorVision ، استفاده می کنیم، که سیستمی برای جراحی، براساس تصویر، بی قاعده و مکان یاب است. 220 مورد مختلف با شرایط آسیب شناختی متفاوت را به کمک این سیستم عمل کرده ایم .

نتایج جراحی تومور مغزی:

دقت در تعیین مکان، اندازه توده، مقدار توده به ترتیب 1.14 میلیمتر، 3.04×3.78 سانتی متر، 32.04 سی سی بود و این موارد شامل 194 عمل کاسه سر برداری میکروجراحی، 21 مورد تکه برداری استریوتاکسی بی قاعده، 4 مورد اندوسکوپی و یک مورد جایگذاری سوند است. تشخیص رایج، آسیب شناختی 61 مورد غده پرده های مغزی، 59 مورد تومور مغزی و 45 مورد متساستاز بود.

نتیجه گیری جراحی تومور مغزی:

سیستم رهیابی عصبی نشان داد که روشی موثر و راحت برای کاربر، در درمان های میکرو جراحی است . استفاده از این تکنیک نه تنها فواید زیادی در برنامه ریزی عملی، ارزیابی ساختمان بدن، مکان ضایعه و امنیت جراحی دارد، بلکه به مقدار خیلی زیادی اعتماد به جراحی را افزایش داده است. تکنولوژی عمل جراحی براساس تصویر، پتانسیل بالایی برای ایفای نقشی مهم در جراحی مغز مدرن را دارد و مقبولیت آن در آینده نزدیک تشخیص داده خواهد شد.

 

رهیابی عصبی چیست؟

رهیابی عصبی ترکیبی از تکنولوژیهای کامپیوتری است که به وسیله ی جراح مغز استفاده می شود تا به او در میان استخوان ها جمجمه راه را نشان دهد.

این دستگاه شامل چه چیزی است؟

اساسا شامل کامپیوتری است که اسکن هایی که قبل از عمل انجام شده است را پردازش می کند و اسکن ها را دوباره تدوین می کند تا دیدی سه بعدی از مغز همراه با تومور، فراهم کند، تا بتوان مکان دقیق و اندازه تومور را تشخیص داد.

یکی دیگر از اجزای مهم این دستگاه، سیستم دوربین مادون قرمز است که وسایل جراح را در طول جراحی دنبال می کند، و موقعیت آنها را نسبت به تومور روی نمایشگر نشان می دهد.

این به جراح کمک می کند تا تومور را به طور کامل بدون آسیب به محیط و بافت اطراف آن، جدا کند. زیرا در بیشتر مواقع با نگاه به تومور در طول جراحی، مرز بندی واضحی بین تومور و بافت اطراف آن وجود ندارد.

 

جراحی تومور مغزی با روش کم تهاجمی چه فایده ای برای بیمار دارد؟

فواید سیستم رهیابی عصبی، بیشمار است. حتی قبل از جراحی نیز، جراح می تواند از بیرون محل دقیق تومور را پیدا کند و برای بهترین راه دسترسی به آن برنامه ریزی کند. جراح از کوچکترین برش ممکن برای دستیابی به تومور استفاده میکند که همین کار موجب درد کمتر و بهبودی سریعتر بیمار می شود.

مواجهه با مغز در طول عمل کاهش می یابد، که باعث می شود به بافت سالم مغز آسیب کمتری وارد شود و مشکلات کمتری به وجود بیاید. جراح می تواند مقدار خروج تومور را تخمین بزند و از پیچیدگی های بعدی جلوگیری میشود.

در چه نوع جراحی های می توان از آن استفاده کرد؟

سیستم رهیابی عصبی می تواند در تمام انواع جراحی های مغز مانند تکه برداری و برداشتن تومورهای مغزی استفاده شود. به غیر از این موارد، رهیابی عصبی برای جراحی های ستون فقرات مانند ثابت کردن  ستون فقرات  نیز مفید است.

گزینه های سیستم رهیابی عصبی برای جراحی تومور مغزی چیست؟

جراح های مغز می توانند تصاویر مغز بیمار را به اتاق جراحی ببرند تا در طول عمل به آنها کمک کند. هر اسکن دیجیتالی،  سی تی اسکن ، MRI می تواند در کارگاه اتاق عمل قرار گیرد. اگر لازم باشد تصاویر می تواند به هم وصل شود.

از یک ماژیک پوستی که در جای مخصوص قرار داده شده یا آناتومی خود بیمار استفاده می شود تا اطلاعات بیمار تطبیق داده شود.این به جراح اجازه می دهد تا هر نقطه ای از محل جراحی که بر روی مانیتور کارگاه نشان داده می شود، لمس کند. با استفاده از این روش قبل از عمل محل دقیق تومور مشخص می شود.

چرا این کار انجام می شود؟

این جراحی، به مقدار خیلی زیادی دقت عمل را بالا برده است و اجازه می دهد که برشهای کوچکتری داشته باشیم و قسمت سخنور مغز کمتر در خطر باشد. قسمت سخنور مغز ، قسمتی از مغز است که اجازه می دهد از طریق کلمات، احساسات و خاطرات با دیگران رابطه برقرار کنید.

پیچیدگی ها:

با وجود اینکه این سیستم باعث پیشرفت در جراحی مغز شده است، ولی به دلیل عارضه ای به نام تغییر در مغز، کاربرد آن محدود است. زمانی که روی مغز باز می شود، مایع مغزی نخاعی از بین می رود.

علاوه بر آن زمانی که عمل برداشت تومور شروع می شود، موقعیت محل عمل ممکن است، نسبت به قبل از عمل چند سانتی متر تغییر کند. تغییر در مغز، کار را برای اعتماد به تصویرهای از قبل گرفته شده، خیلی سخت و خطرناک می کند.

انواع گزینه های درمان با سیستم رهیابی عصبی:

تنها راه مقابله با تغییر در مغز و حفظ مکان دقیق سیستم عصبی، تصویرسازی جراحی است. برای جراحی تومور مغزی، بهترین روش MRI است.

سیستمی کوچک و فشرده که مخصوص جراحی های داخل جمجمه ای می باشد. با طراحی متراکم و دامنه قدرت پایین، به راحتی می تواند زیر میز جراحی وصل شود و امکان استفاده از وسایل جراحی زیادی را فراهم کند.

تصاویر به وسیله بالا بردن آهن ربا و اسکن کردن موقعیت گرفته می شود. وقتی که تغییر مغز در طول جراحی به وجود می آید، می توان تصویر جدیدی گرفت و هدایت جراحی به وسیله اطلاعات جدید، انجام می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک