دور زدن تحریم‌ها به سبک کره‌شمالی؛ رستورانی که نرم‌افزار شناسایی چهره سرو می‌کند!

کدخبر: ۲۸۴۴۷۴
اقتصادنیوز: دو اندیشکده آمریکایی، یک رستوان کره‌شمالی در هانوی را به فروش نرم‌افزار شناسایی چهره و دور زدن تحریم‌های سازمان ملل متهم کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، رستوران کوریو در شهر هانوی واقع در شمال ویتنام با رنگ‌آمیزی قرمز و پرچم آبی اتحاد کره، تلاشی در پنهان ساختن ارتباطاتش با کره‌شمالی ندارد.

پیش‌خدمت‌های داخل آن نودل سرد و کیمچی برای مشتریان سرو می‌کنند اما با این حال سوابق آنلاین نشان می‌دهد این رستوران همچنین می‌تواند پوششی برای یک شرکت فروش نرم‌افزار پیشرفته شناسایی چهره باشد.

دو اندیشکده سرشناس آمریکایی می‌گوید، فروش این نرم‌افزار می‌تواند نقض احتمالی تحریم‌های سازمان ملل باشد که سال ۲۰۱۷ با هدف خشکاندن منابع مالی حمایت از دولت کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی اعلام شد.

جیسون آرتربرن، تحلیلگر ویژه حوزه کره‌شمالی و چین در مرکز "مطالعات پیشرفته دفاعی" می‌گوید: برداشت ما این است که برنامه‌نویسانی که در خارج کار می‌کنند صدها هزار دلار در سال برای این رژیم پول‌سازی می‌کنند. بنابراین آنها ظرفیت نامتناهی برای جمع‌آوری پول و کسب درآمد در خارج دارند.

علاوه بر این کارشناسان هشدار می‌دهند، طراحان نرم‌افزار کره‌شمالی که این محصولات را به صورت آنلاین تولید کرده و به فروش می‌رسانند، احتمالا می‌توانند مسیری برای سوء استفاده هکرهای آموزش‌دیده پیونگ‌یانگ فراهم کنند.

سود از نرم‌افزار

کره‌شمالی برای فروش تسلیحات در خارج ممنوعیت دارد؛ با این حال سازمان ملل تاکید دارد پیونگ‌یانگ همچنان به انجام این کار مبادرت می‌ورزد اما مشخص نیست که آیا نرم‌افزار پیشرفته‌ای که برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد جزو تحریم تسلیحاتی می‌شود یا خیر.

هیات کارشناسان سازمان ملل در امور کره‌شمالی که مسوول نظارت بر اجرای تحریم‌هاست، هنوز واکنشی نشان نداده است.

نرم‌افزار شناسایی چهره احتمالا روزنه‌ای در تحریم‌های موجود کره‌شمالی ایجاد می‌کند؛ تحریم‌هایی که هدفشان محدود کردن توانایی پیونگ‌یانگ در کسب درآمد خارجی است. کامرون ترینر، تحلیلگر حوزه کره‌شمالی در "مرکز جیمز مارتین برای مطالعات عدم اشاعه" می‌گوید: خدمات فناوری اطلاع‌رسانی تحت پوشش تحریم‌های سازمان ملل قرار ندارد. این هنوز راهی برای تامین ارز است تا بعد برای برنامه‌ هسته‌ای آن مورد استفاده قرار بگیرد.

هیات کارشناسان سازمان ملل در گزارش سالانه خود تاکید کرد عملیات‌های خارجی کره‌شمالی با هدف دور زدن تحریم‌ها و کسب درآمد است. چنین درآمدهایی موجب تضعیف اثر تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور در واکنش به توسعه تسلیحات هسته‌ای آن می‌شود.

کارشناسان می‌گویند، فروش ادعایی نرم‌افزار در رستوران مذکور در هانوی نگرانی‌هایی را درباره فعالیت سایر رستوران‌های کره‌شمالی در آسیا و احتمال استفاده از آنها برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد می‌کند. پلیس و بازرسان معمولا دور زدن تحریم‌ها را در مبادی ورودی مثل بنادر شناسایی می‌کنند. جورج لوپز، عضو سابق هیات سازمان ملل که مسولل تحقیق درباره اجرای تحریم‌های کره‌شمالی و اثرات آن بود، تاکید دارد که مقام‌های گمرکی از کشورهایی در این منطقه فروش آنلاین نرم‌افزار را رهگیری نمی‌کنند.

جیسون آرتربرن، تحلیلگر ویژه حوزه کره‌شمالی و چین در گزارشی به تفصیل به ارتباط میان این رستوران در هانوی و فروش نرم‌افزار پیشرفته پرداخته است. مرکز مطالعات دفاعی پیشرفته و مرکز مطالعات عدم اشاعه، هر دو متوجه شدند که یک شرکت نرم‌افزاری موسوم به "گروه فناوری آتی" هم با این رستوران و هم با یک شرکت مالزیایی تحت عنوان گلوکام که به گفته سازمان ملل، کره‌شمالی از آن برای فروش غیر قانونی تسلیحات استفاده می‌کند، در ارتباط است.  

گروه فناوری آتی وب‌سایت خود را از دسترس خارج کرده است اما یک نسخه ذخیره آن نشان می‌دهد که این شرکت محصولات شناسایی چهره تبلیغ کرده بود و فناوری محسابه و دیگر انواع نرم‌افزارها را طراحی می‌کند. به نظر می‌رسد گروه فناوری آتی و گلوکام اینگونه در ارتباط باشند. با این حال ارتباط گروه فناوری آتی با این رستوران در هانوی اندکی پیچیده‌تر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید