ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی چه خواهد کرد؟

کدخبر: ۳۰۱۷۵۴
اقتصاد نیوز: یک نماینده سابق مجلس گفت: ممکن است ایران در گام سوم به غنی‌سازی اورانیوم در مرکزی جز نطنز بپردازد یا محدودیت تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ که در برجام نسبت به محدود نگاه‌داشتن این میزان تعهد داده بودیم را کنار بگذاریم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ حسین سبحانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی چه اقداماتی انجام خواهد داد، اظهار کرد: در ارتباط با موضوع برجام آنچه که مشخص است صبر ایران در برابر خروج آمریکا از این معاهده و در ادامه گذشت یکسال از این اقدام و عملی‌نشدن وعده‌های اروپا درباره جبران خسارات خروج ترامپ بوده است که در نهایت منجر به برداشتن گام‌های نخست و دوم ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی شده است.

وی افزود: اروپا پس از خروج آمریکا از برجام تنها توانست بحث اینستکس را که یک اقدام مالی است مطرح کند و جز آن چیزی دستگیر ایران نشد و کار به جایی رسید که اینک در آستانه برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی هستیم.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه گمان نمی‌کنم در فرصت کوتاه باقیمانده، طرف اروپایی بتواند ایران را قانع کند که گام سوم را برندارد، اظهار کرد: مذاکراتی که آقای مکرون دنبال کرده‌اند و سخنانی که آقای ظریف و آقای عراقچی به طرف اروپایی گفته‌اند بعید  است که در نهایت به جمع‌بندی کاملی که مدنظر جمهوری اسلامی باشد، برسد و در نتیجه همان‌طور که آقای روحانی در جلسه هیئت دولت اعلام کردند بعید است که اروپا بتواند ایران را در این زمینه قانع کند و به توافق برسیم.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه آنچه که تاکنون از سوی ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی انجام شده است در چارچوب خود تعهد برجام بوده، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست گام سوم شامل چه اقداماتی باشد اما می‌توان مواردی را به ‌عنوان احتمالات مطرح کرد و به بررسی آنها پرداخت؛ از جمله اینکه ممکن است ایران بخواهد به غنی‌سازی اورانیوم در مرکزی جز نطنز بپردازد یا گزینه دیگری که ممکن است عملی شود، کنار گذاشتن محدودیت تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ از سوی جمهوری اسلامی است که در برجام نسبت به محدود نگاه‌داشتن این میزان تعهد داده بودیم.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است جمهوری اسلامی از ماشین‌های سانتریفیوژ نسل‌های بالاتر در روند غنی‌سازی تا حد ۴.۵ درصد استفاده کند، چرا که ما از ماشین‌های سانتریفیوژ نسل‌های بالاتر هم برخورداریم که از آن در زمینه غنی‌سازی استفاده نکرده بودیم.

این نماینده سابق مجلس افزود: احتمال دیگر در گام سوم برداشته‌شدن محدودیت‌های ایران در زمینه توسعه تحقیقات درباره انرژی اتمی می‌تواند باشد و نیز اینکه ممکن است غنی‌سازی را از سطح ۴.۵ درصد به حد بالاتری افزایش دهیم.

سبحانی‌نیا تاکید کرد: البته همه این موارد همانطور که یادآور شدم صرفاً احتمالاتی است که در زمینه برداشتن گام سوم مطرح می‌شود و در نهایت باید منتظر ماند و دید که خود مسئولان چه مواردی را در این زمینه اعلام می‌کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک