زندگینامه ستاره تاریخی ان‌بی‌ای / مرگ در 42 سالگی + آلبوم عکس

کدخبر: ۳۲۲۸۷۷
اقتصادنیوز: برایانت ستاره پیشین لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا، ان بی ای روز یکشنبه در پی سقوط هلی‌کوپتر اختصاصی‌اش در جنوب کالیفرنیا جان باخت.
زندگینامه ستاره تاریخی ان‌بی‌ای /  مرگ در 42 سالگی  + آلبوم عکس

به گزارش اقتصادنیوز، خبرگزاری‌های بینالمللی ساعتهای زیادی است که خبر سانحه هوایی و مرگ ستاره 42 ساله بسکتبال آمریکا را منتشر کردند. بر اساس آخرین گزارش ها در مجموع ۹ نفر در جریان سقوط بالگرد حامل کوبی برایانت کشته شده اند.

کوبی بین برایانت (Kobe Bean Bryant) بسکتبالیست مشهور و یکیاز بهترینهای تاریخ این ورزش در روز ۲۳ آگوست سال ۱۹۷۸ متولد شد و پس از 42 سال عمر که نیمی از آن را در باشگاه لس آنجلس لیکرز در اتحادیه ملی بسکتبال (ان‌بی‌ای) حرفه‌ای را دنیال میکرد پس از بازنشسنگی در روز ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی درگذشت.

کوبی برایانت قهرمانی ۵ دوره رقابت‌های ان‌بی‌ای را کارنامه دارد. برایانت در ۱۳ آوریل سال ۲۰۱۶ از دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد؛ او در آخرین بازی خود با یوتا جاز ۶۰ امتیاز به دست آورد. که نشان از امکان ادامه فعالیت خرفه‌ای او داشت.

او با کسب ۳۳۶۴۳ امتیاز پس از کریم عبدالجبار با ۳۸۳۸۷ امتیاز و کارل مالون ۳۶۹۲۸ امتیاز؛ نفر سوم امتیازآوران تاریخ ان‌بی‌ای است. لبرون جیمز همیشه برایانت را ستوده و از او به عنوان الگوی خود در دوران دبیرستان نام برده است. جیمز خودش هم از ستارگان انگشت شمار بسکتبال است.

او یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ ان‌بی‌ای به‌شمار می‌آید و همواره یکی از ارکان مهم تیم ستارگان آل‌استار بود. او به همراه شکیل اونیل، با تیم لیکرز به ۳ قهرمانی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ دست یافت. بعد از جدا شدن شکیل اونیل از تیم لیکرز (فصل ۰۴–۲۰۰۳)، کوبی پایه اصلی تیم لیکرز به حساب می‌آمد و موفق شد که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تیم لیکرز را به مقام قهرمانی برساند. کوبی در سال ۲۰۰۶، در مقابل تیم تورنتو رپتورز، با ۸۱ امتیاز، بعد از ویلت چمبرلین، بیشترین امتیاز در یک بازی را به دست آورد که رکورد تازه‌ای در تاریخ ان‌بی‌ای به حساب می‌آید.

کوبی برایانت در فصل ۰۸–۲۰۰۷ به عنوان بهترین بازیکن ان‌بی‌ای انتخاب شد و جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای را از آن خود کرد و در همان سال، تیم لس آنجلس را به فینال این رقابت‌ها رساند و همچنین با تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا، قهرمان المپیک شد. وی دوازده بار در بازی ستارگان یا آل‌استارز شرکت داشت و در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان بهترین بازیکن این رقابت‌ها انتخاب شد. وی همچنین در سال ۲۰۱۰ به عنوان بازیکن اول از لحاظ کسب امتیاز در تاریخ باشگاه لیکرز معرفی شد. او تاکنون ۸ بار در تیم اول منتخب ان‌بی‌ای و ۸ با در تیم اول دفاعی ان‌بی‌ای قرار گرفت. همچنین در نظر سنجی سال ۲۰۰۹ که به وسیله دو شبکه ورزشی معروف ایالات متحده تی‌ان‌تی و اسپورتینگ نیوز انجام گرفت، توانست بالاتر از پنج رقیب دیگر خود و با آمار ۵۴٪ از کل نظرات، عنوان بهترین بازیکن دهه اخیر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ را از آن خود کند. او به عنوان بازیکن پنج بار قهرمانی ان‌بی‌ای و دو بار عنوان بهترین بازیکن فینال ان‌بی‌ای را کسب کرد. کوبی برایانت در نودمین مراسم اسکار در سال ۲۰۱۸ موفق شد، یکی از برندگان جایزه اسکار باشد. کوبی این جایزه را برای ایفای نقش در یک فیلم کوتاه پویانمایی به نام بسکتبال عزیز کسب کرد. اسم مستعار او مامبای سیاه است.

کوبی برایانت در فیلادلفیا، پنسیلوانیا به دنیا آمد. او کوچک‌ترین از بین سه فرزند جو برایانت، بازیکن بسکتبال سابق ان‌بی‌ای و پاملا کاکس برایانت است. بین، میان‌نام او برگرفته از لقب پدرش «جلی‌بین» است. برایانت در خانواده‌ای کاتولیک رومی بزرگ شد. هنگامی که کوبی شش ساله بود، پدرش ان‌بی‌ای را ترک کرده و همراه با خانواده‌اش به شهر ریتی در ایتالیا رفت تا فعالیت خود به عنوان بسکتبالیست حرفه‌ای دهد. و کوبی در این مدت به شیوه زندگی جدیدش عادت کرده و به زبان ایتالیایی تسلط یافت. کوبی هر تابستان به آمریکا برمی‌گشت تا در لیگ تابستانی بسکتبال شرکت کند.

 

او از سه سالگی بسکتبال را آغاز کرد و در همان کودکی تیم مورد علاقه‌اش لیکرز بود. در مدت زمانی که در ایتالیا زندگی کرد، به فوتبال هم روی آورد و تیم مورد علاقه‌اش آ ث میلان است. پس از بازنشسته شدن جو برایانت از بسکتبال در سال ۱۹۹۱، خانواده برایانت به آمریکا بازگشت.

 

دوران دبیرستان

درخشش کوبی برایانت در تیم دبیرستان لوِر مِریان، در فیلادلفیا، باعث شناخته شدن وی در آمریکا شد. مربی تیم سال دوم او پدرش، جو برایانت بود. کوبی در کمپ آدیداس در کنار هم تیمی آینده خود یعنی لمار اودم بازی کرد و برنده جایزه بهترین بازیکن کمپ در سال ۱۹۹۵ شد. او دوران حرفه‌ای خود در دبیرستان را با جوایز بسیاری از جمله؛ بهترین بازیکن رقابت‌های دبیرستانی و جایزه ال آمریکن مک دونالدز به پایان رساند. معدل کوبی برای راهیابی به بهترین دانشگاه‌های آمریکا مناسب بود ولی او، تصمیم گرفت که به لیگ حرفه‌ای ان بی ای بپیوندد.

دوران حرفه‌ای

درفت ان‌بی‌ای ۱۹۹۶

برایانت نخستین گاردی بود که مستقیماً از دبیرستان درفت می‌شد و او در دور سیزدهم درفت سال ۱۹۹۶ توسط شارلوت هورنتز انتخاب شد. بنا به صحبت‌های آرن تلم مدیر برنامه وقت برایانت، بازی کردن برایانت برای شارلوت هورنتز «امکان‌ناپذیر» بود. با این حال بیل برانچ رئیس بخش استعدادیابی هورنتز اعلام کرد که هورنتز با لس آنجلس لیکرز بر سر ترید درفتشان پیش از انتخاب برایانت به توافق رسیده بودند. دو تیم یک روز پیش از درفت بر سر این ترید توافق کرده بودند و پنج دقیقه پیش از انتخاب، لیکرز به هورنتس اعلام کرده بود که چه کسی را برگزیند. سرانجام لس آنجلس لیکرز، او را در عوض مدافع قدرتمند خود یعنی ولید دیواچ به عضویت خود درآورد.

 

سازگاری با ان‌بی‌ای - ۱۹۹۹۱۹۹۶

برایانت نخستین بازی‌اش را در لیگ حرفه‌ای تابستانه در لانگ بیچ، کالیفرنیا و توانست ۲۵ امتیاز بگیرد. مدافعان در مقابله با او تقلا می‌کردند و عملکرد او دل هریس سرمربی وقت لیکرز و کنفرانس غرب را به وجد آورد. او در اوایل سال اول چندان به بازی گرفته نشد اما با گذشت زمان، او به تیم اول لس آنجلس لیکرز راه یافت و به عنوان جوان‌ترین بازیکن ان بی ای معرفی شد (بعدها هم تیمی او اندرو باینم این رکورد را شکست). کوبی در سال ۱۹۹۷ با پیروزی در مسابقات اسلم دانک، طرفداران زیادی پیدا کرد. او با از دست دادن موقعیت‌های حساس در بازی‌های مهم، فصل را با ناکامی به پایان رساند ولی هم تیمی وقت کوبی، شکیل اونیل از او حمایت کرد؛ شکیل در این باره می‌گوید: «کوبی تنها کسی بود که جرأت پرتاب توپ را در شرایط حساس داشت.»

 

فصل دوم برای کوبی بهتر آغاز شد. او در این فصل بیشتر به کار گرفته شد و با بازی‌های درخشانش، به تیم ستارگان راه پیدا کرد. بدین ترتیب نام کوبی به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ستارگان در تاریخ ان بی ای به ثبت رسید.

کوبی برایانت در فصل سوم در همه بازی‌های تیم لس آنجلس لیکرز حاضر بود. دست اندر کاران این تیم که از بازی وی بسیار راضی بودند، با کوبی قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون دلار برای شش سال به امضا رساندند. نحوه بازی کوبی اعجاب‌برانگیز بود چون به بازی بزرگانی چون مایکل جردن و مجیک جانسون شباهت زیادی داشت. کوبی به همراه تیم لس آنجلس لیکرز به نیمه نهایی مسابقات ان بی ای راه یافت ولی این تیم در مصاف با تیم سن انتونیو سپرز مغلوب شد.

 

سال‌های قهرمانی - ۲۰۰۲۱۹۹۹

با به روی کار آمدن سرمربی جدید، فیل جکسن، تیم لس آنجلس لیکرز متحول شد. کوبی برایانت و شکیل اونیل زوج غیرقابل مهاری را تشکیل داده بودند و همین باعث قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز در سه سال پیاپی یعنی سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شد.

 

 

کوبی بریانت، واشینگتن

کوبی فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹ را با مصدومیت آغاز کرد. او در یکی از بازی‌های پیش فصل (آمادگی)، مقابل تیم واشینگتن ویزاردز، از ناحیه سر دچار مصدومیت شد و به همین دلیل، شش ماه از میدان‌ها دور بود اما با بازگشت او تیم لس آنجلس لیکرز به ۶۷ برد دست بافت و رکورد جدیدی در تاریخ لیگ ان بی ای ثبت کرد. در این فصل، شکیل اونیل بهترین بازیکن ان بی ای شناخته شد.

کوبی برایانت در بازی دوم فینال سال ۲۰۰۰، از ناحیه مچ پا مصدوم شد و تا بازی چهارم تیم لس آنجلس لیکرز را همراهی نکرد ولی بازگشت طوفانی او منجر به قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز شد. این اولین قهرمانی این تیم بعد از دوازده سال به‌شمار می‌آمد.

کوبی در فصل ۲۰۰۱–۲۰۰۰ بهتر از فصل پیش بازی کرد. تیم لس آنجلس لیکرز به راحتی به بازی‌های حذفی راه یافت و برای دومین سال پیاپی قهرمان ان بی ای شد. به گفته شکیل اونیل، کوبی بهترین بازیکن آن فصل ان بی ای بود.

تیم لس آنجلس لیکرز در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ باز هم به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت و با درخشش کوبی برایانت، برای سومین بار پیاپی قهرمان شد. کوبی در مجموع ۸۰ بازی برای این تیم انجام داد و با وارد سبد کردن توپ‌ها در شرایط فوق‌العاده حساس، بازیکن کلاتچ (یعنی بازیکنی که در شرایط حساس، بتواند توپ‌های سرنوشت ساز را وارد سبد کند) لقب گرفت.

سال‌های پس از قهرمانی ۲۰۰۴۲۰۰۲

فصل ۲۰۰۳–۲۰۰۲ یکی از بهترین فصل‌ها برای کوبی برایانت بود. او در ۹ بازی پیاپی بیشتر از ۴۰ امتیاز گرفت و تیم لس آنجلس لیکرز به راحتی به مسابقات حذفی ان بی ای راه پیدا کرد اما در نیمه نهایی مقابل تیم سن آنتونیو اسپرز که در آن سال قهرمان ان بی ای شد، شکست خورد. کوبی در این فصل در بازی مقابل تیم سیاتل سوپر سونیکس موفق شد با وارد کردن دوازده پرتاب سه امتیازی درون سبد رکورد بیشترین پرتاب سه امتیازی در یک بازی را از آن خود کند.

تیم لس آنجلس لیکرز برای جبران ناکامی فصل پیش، کارل مالون و گری پیتون، دو بازیکن از بهترین بازیکنان آن زمان لیگ ان بی ای را به خدمت گرفت تا بتواند بار دیگر برای قهرمانی تلاش کند. قبل از شروع فصل ۲۰۰۴–۲۰۰۳، کوبی برایانت به تجاوز جنسی متهم و دستگیر شد. به همین دلیل بسیاری از بازی‌های شروع فصل را از دست داد اما با وجود این تیم لس آنجلس لیکرز به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت. در بازی فینال که در مقابل تیم دیترویت پیستونز انجام شد، در نهایت تیم لس آنجلس لیکرز با یک برد و چار باخت مغلوب شد.

در پایان این فصل، فیل جکسن از سمت خود برکنار و مربی گری تیم لس آنجلس لیکرز به رودی تامیانوویچ واگذار شد. شکیل اونیل به خدمت تیم میامی هیت درآمد و در عوض، لمار اودم، کرول باتلر و برایان گرنت ار تیم میامی هیت به لس آنجلس لیکرز پیوستند. کوبی برایانت از طرف تیم لس آنجلس کلیپرز پیشنهادهایی داشت اما در نهایت باعقد قراردادی هفت ساله در تیم لس آنجلس لیکرز باقی‌ماند.

پس از جدا شدن شکیل اونیل از تیم - ۲۰۰۷۲۰۰۴

در فصل ۲۰۰۵–۲۰۰۴، کوبی برایانت به دلیل اتفاقات فصل پیش، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. یکی از این منتقدان، مربی پیشین او، فیل جکسن بود. فیل در کتاب خود؛ فصل پیش: تیمی در جستجوی روح خود، کوبی برایانت را بازیکنی آموزش ناپذیر خواند و همین موضوع کمی از شهرت او کاست.

مربی جدید تیم لس آنجلس لیکرز، رودی تامیانوویچ، در اواسط فصل، به دلیل مشکلات جسمانی، از سمت خود کناره‌گیری کرد و فرانک هامبلن، کمک مربی تیم لس آنجلس لیکرز، هدایت تیم را برای ادامه فصل بر عهده گرفت. در این فصل با وجود درخشش کوبی برایانت و تلاش تیم لس آنجلس لیکرز، این تیم به مسابقات حذفی لیگ ان بی ای راه نیافت.

فیل جکسن در فصل ۲۰۰۶–۲۰۰۵، به تیم لیکرز بازگشت. کوبی و فیل گذشته را فراموش کردند و به کمک دیگر بازیکنان، تیم لس آنجلس لیکرز را به مسابقات حذفی رساندند اما آن‌ها در دور اول مغلوب تیم فینیکس سانز شدند. او در بازی چهارم مقابل تیم فینیکس و در شرایطی که بازی مساوی بود و کمتر از یک ثانیه به پایان بازی باقی‌مانده بود با شوت زنی از میان چهار مدافع توپ را وارد سبد کرد وباعث پیروزی تیم لیکرز شد. هر چند که تیم لیکرز با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب فینیکس شد اما کارشناسان و تحلیلگران ان بی ای بازی این دو تیم را در دور اول مسابقات حذفی، حساس‌ترین و جذاب‌ترین بازی دور اول در تاریخ مسابقات حذفی دانسته‌اند. در پایان فصل، کوبی شماره پیراهن خود را از ۸ به ۲۴ تغییر داد. او به دلیل عمل جراحی زانو، به مسابقه‌های ملی (فیبا) نرسید. او در این فصل در بازی مقابل تیم تورنتو رپتورز با بدست آوردن ۸۱ امتیاز بعد از ویلت چمبر لین رکورد بیشترین امتیاز در یک بازی را از آن خود کرد کوبی همچنین در بازی مقابل تیم دالاس ماوریکس موفق شد در سه کوارتر ۶۲ امتیاز را بدست آورد. کوبی در این فصل آمار خیره‌کننده ۴/۳۵ امتیاز در هر بازی را بدست آورد که هشتمین معدل امتیاز در تاریخ ان بی ای به‌شمار می‌آید. او در این فصل برای اولین بار بهترین گلزن لیگ شد. در پایان این فصل کارشناسان ورزش بسکتبال او را یکی از بهترین‌های تاریخ ان بی ای اعلام کردند.

کوبی سال ۲۰۰۷

کوبی در فصل۲۰۰۷–۲۰۰۶ بارها و بارها محروم شد. او در بازی مقابل تیم سن آنتونیو اسپرز (۲۸ ژانویه) هنگامی که برای پرتاپ یک توپ به هوا بلند شد، با دست خود به صورت مانو جینوبلی، بازیکن سن آنتونیو اسپرز زد. بعد از چند بار مرور حادثه توسط لیگ ان بی ای، کوبی مقصر شناخته و از یک بازی محروم شد. تقریباً دو ماه بعد، حادثه‌ای شبیه به حادثه پیشین رخ داد و بار دیگر کوبی برایانت از یک بازی محروم شد. او در اولین بازی بعد از محرومیتش با آرنج به صورت کایل کورور کوبید ولی این بار محروم نشد و داوران فقط این حرکت را یک خطای سخت در نظر گرفتند.

در فصل ۲۰۰۷–۲۰۰۶، پیراهن کوبی برایانت پرفروش‌ترین پیراهن در رشته بسکتبال شناخته شد. تیم لس آنجلس لیکرز بار دیگر در دور اول مسابقات حذفی، در مقابل تبم فینیکس سانز شکست خورد. آمار او در این فصل ۶/۳۱ امتیاز در هر بازی بود. کوبی برای دومین سال پیاپی بهترین گلزن ان بی ای شد. کوبی برایانت در این فصل توانست در ۴ بازی پیاپی حد اقل ۵۰ امتیاز (به ترتیب:۶۵٬۵۰٬۶۰٬۵۰)کسب کندو نام خود را در کنار بزرگانی مثل مایکل جردن و ویلت چمبرلین قرار دهد. او در این فصل یک بار دیگر پس از فصل ۲۰۰۲_۲۰۰۱ بهترین بازیکن بازی ستارگان All Star لقب گرفت.

بهترین بازیکن در فصل ۲۰۰۸۲۰۰۷

مارس ۲۰۰۹

کوبی برایانت در ۲۵ فوریه دچار مصدومیت شدیدی در ناحیه انگشت کوچک دست راست شد. به گفته پزشکان، استخوان انگشت او ترک خورده و رباط انگشتش، پاره شده بود اما کوبی در خواست کرد که عمل جراحی انگشتش تا پایان فصل به تعویق بیفتد. کوبی در تمام ۸۲ بازی تیم لس آنجلس لیکرز شرکت کرد و در ۶ می، عنوان بهترین بازیکن لیگ ان بی ای را با معدل ۳/۲۸ امتیاز در هر بازی (دومین گلزن بعد از لبران جیمز) به خود اختصاص داد. تیم لس آنجلس لیکرز به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت. این اولین باری بود که این تیم، بدون شکیل اونیل، به فینال می‌رسید.

 

تیم لس آنجلس لیکرز در دیدار فینال، با نتیجه ۲–۴ مغلوب رقیب دیرینه خود، بوستون سلتیکس شد.

سالهای بازگشت به قهرمانی ۲۰۱۰۲۰۰۸

کوبی در فصل ۲۰۰۹–۲۰۰۸ بسیار عالی ظاهر شد. او در این فصل معدل ۸/۲۶ امتیاز در هر بازی را از خود به جای گذاشت. کوبی در بازی مقابل تیم نیویورک نیکس با بدست آوردن ۶۱ امتیاز موفق شد به افتخار بازیکنی که بیشترین امتیاز را در سالن مدیسون گاردن نیویورک به دست آورده‌است، نائل آید. او به همراه بازیکنان بزرگی همچون پاو گسال، درک فیشر و لمار اودم تیم لس آنجلس لیکرز را با رکورد ۶۵ برد و ۱۷ باخت به بازی‌های حذفی رساند. آن‌ها در دور اول، تیم یوتا جاز را با حساب ۱–۴ مغلوب کردند. در دور دوم تیم هیوستون راکتس را به سختی و با حساب ۳–۴ از پیش رو برداشتند و در دور سوم با حساب ۲–۴ از سد تیم دنور ناگتس گذشتند و به فینال مسابقات ان بی ای راه یافتند. تیم لس آنجلس لیکرز در فینال پذیرای تیم اورلاندو مجیک بود و توانست در پنج بازی، با نتیجه ۱–۴ این تیم را شکست دهد. این پانزدهمین باری است که تیم لس آنجلس لیکرز و چهارمین باری است که کوبی قهرمان ان بی ای می‌شود. کوبی برنده جایزه بهترین بازیکن فینال شد. او در این فصل به همراه هم بازی اسبق خود (شکیل اونیل) بهترین بازیکن بازی ستارگان شد. کوبی برایانت نتوانست جایزه بهترین بازیکن لیگ ان بی ای را ازآن خود کند، او بعد از لبران جیمز، دوم شد.

 

فصل ۲۰۱۰–۲۰۰۹ یکی از بهترین فصلهای دوران ورزشی کوبی به‌شمار می‌رود. او در این فصل در بازی مقابل کلیولند هزارمین بازی خود را در لیگ با پیراهن لیکرز انجام داد. کوبی و هم تیمی‌هایش قبل از بازی با تیم ویزارد، به عنوان قهرمان سال ۲۰۰۹ با باراک اوباما در کاخ سفید دیدار کردند. این اولین دیدار باراک اوباما از قهرمان ان بی ای از زمان ورودش به کاخ سفید به‌شمار می‌رود. کوبی در این فصل توانست در شش دیدار، در لحظات پایانی بازی با شوت زنی، پیروزی را برای تیمش به ارمغان بیاورد و ثابت کند که در لحظات حساس بهترین است. این یک رکورد در تاریخ لیگ به‌شمار می‌رود. (در بازی با میامی، میلواکی، سکرامنتو، بوستون، ممفیس و تیم تورنتو راپتورز). وی در اواسط فصل قرارداد خود را به ارزش ۸۷ میلیون دلار و به مدت سه سال دیگر (تا سال ۲۰۱۴) با تیم لیکرز تمدید کرد. کوبی در این فصل به عنوان بازیکنی که بیشترین امتیازات را در تاریخ باشگاه لس آنجلس لیکرز بدست آورده نیز شناخته شد و از جری وست بزرگ نیز پیشه گرفت.

کوبی برایانت با درخشش خود و با کمک دیگر بازیکنان تیم لیکرز مانند پاو گسال اسپانیایی، اندرو باینام، ران آرتست و درک فیشر موفق شدند تیم لیکرز را با ۵۷ برد و ۲۵ باخت به عنوان تیم اول کنفرانس غرب به مسابقات حذفی برسانند. آمار کوبی در این فصل ۲۷ امتیاز، ۵/۵ ریباند و ۵ پاس گل در هر بازی بود. تیم لیکرز در این فصل در راند اول مسابقات موفق شد با نتیجه ۴–۲ تیم اوکلاهاما سیتی را با ستاره‌اش یعنی کوین دورانت که در این فصل بهترین گل زن لیگ به‌شمار می‌رفت را شکست دهد. در راند دوم کوبی و یارانش موفق شدند تیم یوتا جاز را با حساب ۴–۰ و با اقتدار از گردونه مسابقات حذف کنند. تیم لیکرز در فینال کنفرانس غرب در مقابل فینیکس سانز هم موفق شد تا با درخشش کوبی و با نتیجه ۴ بر ۲ این تیم را شکست دهد. لیکرز با گرفتن انتقام سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ خود را برای سی و یکمین بار به فینال مسابقات ان بی ای رساند. آمار کوبی در مقابل فینیکس ۳۳ امتیاز در هر بازی بود.

تیم لیکرز در فینال مقابل بوستون سلتیکس رقیب دیرینه و سرسخت خود قرار گرفت. این دوازدهمین باری بود که این دو تیم در فینال مقابل هم قرار می‌گرفتند و جالب اینکه تیم لیکرز تاکنون تنها دو بار در فینال موفق به پیروزی در مقابل این حریف دیرینه شده بود. از این رو کارشناسان این فینال را یک فینال کلاسیک و به عنوان لیکرز سلتیکز قسمت ۱۲ معرفی کردند. در نهایت این فینال نفس گیر و حساس به بازی آخر یعنی بازی هفتم کشیده شد که با توجه به پیروزیهای بیشتر تیم لیکرز در مرحله مقدماتی این بازی به میزبانی تیم لیکرز انجام شد. تیم لیکرز در این دیدار حساس موفق شد تا با نتیجه ۸۳ بر ۷۹ تیم قدرتمند بوستون سلتیکس را شکست دهد و برای شانزدهمین بار قهرمان مسابقات ان بی ای لقب گیرد و اختلاف قهرمانی‌های خود را با تیم بوستون به حداقل برساند. کوبی در بازی هفتم با بدست آوردن ۲۳ امتیاز بهترین گلزن بازی معرفی شد. او با آمار ۲/۲۹ امتیاز توانست جایزه بهترین بازیکن دور فینال را هم از آن خود کند. از این جهت که این اولین باری بود که تیم لیکرز در بازی هفتم بوستون را مغلوب کرده بود، کوبی در مصاحبه بعد از بازی اعلام کرد که این بهترین قهرمانی من به همراه لیکرز بوده‌است.

کوبی برایانت اولین بار در سال ۲۰۰۶ برای تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا به میدان رفت. این تیم در سال ۲۰۰۷ با شکست دادن همه حریفان خود در مسابقات قاره آمریکا، به مسابقات المپیک چین راه یافت. تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا که متشکل از بهترین بازیکنان ان بی ای می‌باشد، در المپیک سال ۲۰۰۸ با اقتدار قهرمان شد. کوبی در بازی فینال، مقابل تیم اسپانیا، ۲۰ امتیاز گرفت و تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا با نتیجه ۱۰۷–۱۱۸ به پیروزی رسید.

به دنبال ششمین قهرمانی ۲۰۱۳–۲۰۱۰

برایانت خواهان ششمین قهرمانی بود تا با رکورد جردن برابر کند. لیکرز فصل ۲۰۱۱–۲۰۱۰ را با ۸ برد پیاپی آغاز کرد.

زندگی خصوصی

المپیک ۲۰۰۸

کوبی برایانت اولین بار ونسا لین را در سال ۱۹۹۹، هنگامی که ۲۱ سال داشت ملاقات کرد. کوبی برای تکمیل آلبوم موسیقیش که هیچ وقت به بازار عرضه نشد، وارد ساختمانی شد که در آن ونسا، ۱۷ ساله در حال رقص برای یک موزیک ویدئو بود. آن‌ها در مه سال ۲۰۰۰ نامزد کردند. چون ونسا هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کرد، برای اینکه زیر ذره بین رسانه‌های گروهی نباشد، تحصیل در دبیرستان را رها کرد و خود در خانه تحصیلش را ادامه داد. آن‌ها در سال ۲۰۰۱ ازدواج کردند. پدر و مادر کوبی، ۲ خواهر او و وکیلش در مراسم ازدواج او شرکت نداشتند.

دلایل پدر و مادر کوبی برای شرکت نکردن در مراسم ازدواج او، پایین بودن سن او برای ازدواج و نیز آفریقایی - آمریکایی نبودن همسر او بود. کوبی به مدت دو سال ارتباط خود را با پدر و مادرش قطع کرد.

اولین دختر کوبی و ونسا، ناتالیا دایامینت برایانت، در ۱۹ ژانویه ۲۰۰۳ به دنیا آمد. به دنیا آمدن او، بهانه‌ای برای آشتی کردن کوبی و پدر و مادرش شد. جیانا ماریا - اونور، دختر دوم کوبی و ونسا در اول می۲۰۰۶، شش دقیقه زودتر از دختر شکیل اونیل، مِآرا سنا، به دنیا آمد.

اتهام تجاوز جنسی

در تابستان ۲۰۰۳، پلیس کلرادو، کوبی برایانت را به دلیل تجاوز به کتلین فیبر ۱۹ ساله بازداشت کرد.

کتلین که از کارکنان هتل محل اقامت کوبی برایانت در کلرادو بود، ادعا کرد که کوبی، شب قبل از جراحی زانویش به او تجاوز کرده‌است. کوبی برایانت رابطه جنسی با کتلین را پذیرفت اما اتهام تجاوز جنسی را رد کرد. این اتهام شهرت کوبی برایانت را تخریب کرد. قرار دادهای او با مک دونالدز و نوتلا فسخ شد و فروش پیراهن بسکتبال او بشدت کاهش یافت.

با این همه، در سپتامبر ۲۰۰۴، به دلیل حاضر نشدن شاکی، کتلین فیبر در دادگاه، پرونده بسته شد. کوبی از کتلین عذرخواهی کرد؛ «با اینکه من هنوز معتقدم که رابطه ما توافقی بوده‌است اما قبول دارم که او این اتفاق را طور دیگری دیده و همچنان می‌بیند.» کتلین پرونده دیگری علیه برایانت تشکیل داد و این بار هر دو به توافقاتی رسیدند که هیچ‌گاه بر عموم اعلام نشد.

ثروت و دارایی

کوبی برایان بر پایه سایت فوربس در سال ۲۰۱۳ پس از تایگر وودز و راجر فدرر سومین کسی است که به درآمد سالیانه ۶۲ میلیون دلار درآمد کسب کرده‌است.

روز کوبی در لس آنجلس

'خوسه لوئیس اویسار' عضو شواری شهر در این باره به برایانت گفت: در طول ۲۰ سالی که در تیم این شهر حضور داشتی موفقیت‌های زیادی کسب کردی و همیشه به باشگاهت وفادار ماندی. انتخاب روزی به نام کوبی برایانت قدردانی شهر لس آنجلس از توست. ۲۴ اوت روز کوبی برایانت در لس آنجلس است.

کوبی برایانت و مایکل جکسون

وقتی کوبی برایانت در ۱۸ سالگی به لس آنجلس لیکرز آمد، مایکل جکسون با او تماس گرفت. برایانت می‌گوید:

عجیب به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد. او مربی‌ام بود و به من آمادگی می‌داد. ما همیشه در این مورد که او چگونه خود را برای خلق موسیقی و اجرای کنسرت آماده می‌ساخت، صحبت می‌کردیم. او مسیرهایی که خود طی کرده بود را به من آموزش می‌داد. اینکه چگونه آلبوم تریلر و بد را ساخته‌است. با تمامی جزئیاتش برایم بازگو می‌کرد. این تمام اعتباری بود که من نیاز داشتم - اینکه بدانم باید بر کارم تمرکز کنم و هرگز سست نشوم. زیرا کاری که او کرد و شیوه‌ای که انجامش داد، با استفاده از نیروی ذهن و روان بود. او کمک کرد مرا به سطحی برساند که بتوانم در بازی با شک (شکیل اونیل) سه عنوان قهرمانی بدست آورم. این به خاطر آمادگی‌ها و درس‌هایی بود که از او دریافت کرده بودم؛ و تمامش در جهت رشد و پیشرفت است. این به خاطر ذهنیتی است که دارم، به خاطر عضله و زور بازو نیست. این را از (مایکل) جوردن نگرفته‌ام. این را از سایر قهرمانان نگرفته‌ام. این را از مایکل جکسون گرفته‌ام.

یکی از چیزهایی که همیشه به من می‌گفت این بود که از متفاوت بودن نترس. به دیگر سخن، وقتی آن شور و اشتیاق، آن پویایی و جنبش را در وجودت داری، مردم سعی خواهند کرد که آن را از شما بگیرند و شما را به سمتی بکشانند که عادی باشید. او می‌گفت متفاوت بودن هیچ ایرادی ندارد. اینکه چنان اشتیاق و تلاشی برای کاری داشته باشی یا فکر و ذکرت، کارت باشد، خوب است. کاملاً خوب است. از قرار گرفتن در این مسیر نترس. یکی از کتاب‌هایی که به من داد و کمکم کرد که با خودم ارتباط برقرار کنم، جاناتان لوینگستون سی‌گل (مرغ دریایی جاناتان لیوینگستون اثر ریچارد باخ) بود که موضوع آن در همین زمینه‌هاست. ورای نابغه‌ای که او بود، یک انسان ذاتاً، ذاتاً زیبا قرار داشت. او کاری کرد که من خُره فیلم‌هایی شوم که هرگز عادت نداشتم نگاه کنم. فیلم‌های فرد استر، تمامی آن فیلم‌های کلاسیک. من هرگز آن‌ها را نگاه نمی‌کردم و او ذهن مرا به سمت آن‌ها گشود. یادم می‌آید من و نامزدم به او گفتیم که داریم ازدواج می‌کنیم و او واقعاً به وجد آمد و پیشنهاد داد که مراسم را در مزرعه‌اش نورلند برگزار کنیم. اما از آنجا که ازدواج ما مخفیانه بود، در یک کلیسا ازدواج کردیم. اما به هر حال او پیشنهاد نورلند را به ما داده بود. او ذاتاً یک انسان بسیار نیکو بود که یک تیزهوشی استثنائی داشت. تیزهوشی‌اش استثنائی بود، و پشتکار و نبوغ داشت. تمامی این ویژگی‌ها را با هم بیامیزید. حاصل کار، مایکل جکسون است.

درگذشت

کوبی برایانت به همراه چهار نفر دیگر، در روز یکشنبه در سانحه سقوط هلیکوپتر خصوصی مدل سیکورسکی اس ۷۶ در نزدیکی کالاباساس، کالیفرنیا در سن ۴۱ سالگی کشته شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در توئیتی از شنیدن خبر کشته شدن کوبی برایانت ابراز تاسف کرد و نوشت: «این خبر وحشتناک است!»

در ۲۷ دسامبر، بازیکنان لیگ NBA در شروع بازی‌های این هفته‌ی خود خطای ۲۴ ثانیه را در احترام به شماره ۲۴ سابق لس آنجلس لیکرز انجام دادند.

 

برخی منابع اعلام کرده‌اند که یکی از دختران کوبی برایانت نیز در هلی‌کوپتر سانحه دیده حضور داشته و جان باخته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به مرگ ستاره نامدار و محبوب کشورش خبر درگذشت کوبی برایانت را «هولناک» خواند. رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی تایید کرد که کوبی برایانت به همراه سه تن دیگر در جریان سانحه سقوط بالگرد در کالیفرنیا کشته شده است.

گفته می شود که این سانحه حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی روی داده است. نخستین تخمین‌ها از نقص فنی هلی‌کوپتر حامل کوبی برایانت حکایت دارد مضاف بر اینکه سانحه در تپه های مشرف به کالاباساس واقع در جنوب کالیفرنیا و در شرایط مه آلود این منطقه رخ داده است.

لس آنجلس تایمز نیز این خبر را مورد تایید قرار داده است. اطلاعات تکمیلی در خصوص علت این سانحه و نیز هویت دیگر قربانیان احتمالی آن هنوز منتشر نشده است.

کوبی برایانت از سن بیست سالگی مراحل پیشرفت خود را در رقابت‌های ان بی ای با به تن کردن پیراهن تیم لس آنجلس لیکرز طی کرد و تا سال ۲۰۱۶ زمان خداحافظی از دنیای حرفه‌ای بسکتبال تنها برای این تیم به میدان رفت.

او پنج قهرمانی در مسابقات لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا NBA را در کارنامه داشت و یکی از هفت بازیکن معتبرترین لیگ حرفه‌ای بستکبال دنیا بود که بیش از ۳۰ هزار امتیاز برای تیم باشگاهی خود کسب کرد.

کوبی برایانت همچنین تا روز شنبه سومین امتیاز آور بزرگ تاریخ مسابقات بسکتبال حرفه‌ای آمریکا بود اما درخشش لبران جیمز، دیگر ستاره نامدار لس آنجلس لیکرز در بازی روز گذشته این تیم مقابل فیلادلفیا سبب شد جیمز جایگاه سومی را از او بگیرد.

برایانت شنبه شب پس از آنکه فهمید جیمز به جایگاه او دست یافته و وی حالا چهارمین امتیاز آور بزرگ ان بی ای است با انتشار توییتی ضمن تشویق هم تیمی‌های سابق خود برای ادامه حرکت رو به جلو خواستار حمایت و پشتیبانی از جیمز شد.

کوبی برایانت همچنین یکی از علاقمندان فوتبال و از طرفداران آبی اناری پوشان بارسلونا بود.

  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
  • کوبی برایانت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید