نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از اول آغاز هر دهه

شناسنامه ها بیشتر از جمعیت/قیمت سیم‌کارت و تلفن همراه در بازار

کدخبر: ۳۷۴۳۵۴
​​اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شناسنامه ها بیشتر از جمعیت/قیمت سیم‌کارت و تلفن همراه در بازار تهران
شناسنامه ها بیشتر از جمعیت/قیمت سیم‌کارت و تلفن همراه در بازار

​به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول آذر 1350؛ برای ساخت مترو پول نداریم

شهردار تهران گفت: اگر ما می‌توانستیم و پول داشتیم ساختن پارکینگ‌های بزرگ در حومه شهر و آوردن سرنشینان اتومبیل‌های حومه به‌وسیله اتوبوس‌های تندرو به داخل شهر و با ساختمان مترو قسمتی از مشکلات ترافیک را حل می‌کرد، با اظهار تاسف اضافه کرد: اما برای اجرای  این برنامه‌ها پول نداریم!

شهردار افزود: در تهران عابران و رانندگان همدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند و عدم‌شناسایی دو طرف حرکت در شهر موجب اختلال در کار ترافیک گردیده است.

شناسنامه ها بیشتر از جمعیت ایران

شناسنامه‌های موجوددست مردم جمع‌آوری می‌شود و اداره آمار و ثبت احوال اعلام داشت که تعداد شناسنامه‌های صادرشده از آمار نفرات مردم ایران بیشتر است.

وزیر کشور در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت و نقش اداره ثبت احوال لزوم تجدیدنظر در مقررات احوال تشخیص افراد را تاکید کرد.

طرح جدید که تحت‌عنوان طرح «کاراندیش» نامگذاری شده، تمام اقدامات و برنامه کار ثبت احوال را زیر و رو می‌کند. به موجب این طرح شناسنامه‌های موجود در دست مردم جمع‌آوری و از اعتبار ساقط شده و به جای آنها کارت‌های شناسایی تازه‌ای که در آنها تنها به نوشتن نام و نام خانوادگی، گروه خون، نام پدر، شماره شناسنامه و محل تولد و تاریخ تولد اکتفا شده است، به دست مردم داده می‌شود.

در کارت‌های شناسایی جدید همه مطالب به وسیله ماشین نوشته می‌شود و دست‌نویسی در آمار و ثبت احوال برای همیشه از میان می‌رود.

اول آذر 1360؛ یکسان شدن حقوق کارمندان 

دکتر جاسبی، در مورد چگونگی یکسان شدن حقوق کارمندان گفت: براساس لایحه پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی فاصله حقوق که هم‌اکنون بین 2500 تا 20 هزار تومان است، کاهش می‌یابد و این فاصله که در حال حاضر 8 برابر است به حداکثر 3 تا 4 برابر خواهد رسید.

در این امر تخصصی، تجربه، کارایی همراه با تعهد به حساب خواهد آمد. این طور نیست کسی را که تجربه و تخصص و تعهد دارد با اینکه فاقد این ویژگی‌ها است یکسان در نظر بگیرید. البته یکی از عواملی که در مساله حقوق باید دخالت داشته باشد، سطح زندگی و هزینه‌هاست.

وی افزود: اگر در سازمانی به بازنشسته‌ای حداکثر 8630 تومان حقوق داده می‌شود،‌ انی مبلغ برای همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها یکسان می‌شود و اگر ترمیم حقوق بازنشستگان موردنظر باشد، بدون استثنا برای همه تعمیم پیدا می‌کند.

اوپک فرمول محاسبه بهای نفت پیشنهادی ایران را پذیرفت

با کوشش ایران فرمول جدیدی در مورد محاسبه بهای نفت براساس افزایش قیمت‌های وارداتی کشورهای عضو اوپک انتخاب شد.

دکتر مجرد، رئیس اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی ایران که در هیات نمایندگی ایران در این اجلاس شرکت داشته است، در گفت‌و‌گویی چگونگی نظریات ایران و سایر کشورهای عضو اوپک و کیفیت شاخص‌ بهای واردات اظهار کرد: در جلسه اخیر این کمیته نمایندگان 10 کشور از مجموع 12 کشور عضو اوپک شرکت داشتند.

پادشاهی عربستان سعودی امارات متحده عربی و اکوادور اصولا از شرکت در جلسه خودداری کردند.

دکتر مجرد در زمینه هدف کمیته شاخص بهای واردات اوپک گفت: هدف اصلی این کمیته جلوگیری از کاهش قدرت درآمد حاصل از فروش نفت است و بر این اساس کشورهای عضو اوپک تصمیم گرفته‌اند تغییرات قیمت کالاهای وارداتی به کشورهای مزبور را محاسبه کنند.

اول آذر 1380؛ سرمایه‌گذاری 3400 میلیارد تومانی در صنعت آلومینیوم

طرح جامع توسعه صنعت آلومینیوم کشور تدوین شده و هم‌اکنون ا ین طرح در وزارت صنایع و معادن مراحل کارشناسی را می‌گذارند.

مهندس هدایت آقایی افزود: براساس این طرح ظرفیت تولید آلومینیوم کشور طی 10 سال به یک میلیون تن خواهد رسید. همچنین ظرفیت تولید پودر آلومینا به 5/1 میلیون تن و ظرفیت تولید تیرولیوم کمک به 100 هزار تن افزایش خواهد یافت.

همچنین قرارداد احداث فاز 2 طرح به ارزش 300 میلیون دلار با یک شرکت ایتالیایی به امضا رسیده و این فاز نیز طی 36 ماه به ظرفیت اسمی خود خواهد رسید.

وی در تشریح سودده بودن صنعت آلومینیوم در ایران گفت: هم‌اکنون قیمت تمام‌شده هر تن آلومینیوم در داخل حدود 850 هزار تن است؛ درحالی‌که متوسط قیمت جهانی این محصول 1500 دلار به ازای هر تن است و این در شرایطی است که نیروی انسانی مازاد و سرباز، هزینه تولید در صنعت آلومینیوم بخش دولتی کشور را افزایش داده است؛ به‌طوری که هم‌اکنون شرکت ایرالکو با تولید 120 هزار تن آلومینیوم 4 هزار نفر پرسنل دارد که بیش از 3 هزار نفر از آنها مازاد نیاز هستند.

قیمت سیم‌کارت و تلفن همراه در بازار تهران

قیمت تلفن همراه امروز در بازار تهران یکصد هزار ریال افزایش یافت.

هر دستگاه سیم‌کارت صفر تلفن همراه با شماره معمولی و پیش‌شماره 911 امروز در بازار تهران 7 میلیون و 500 ریال به فروش می‌رسد.

هر دستگاه سیم‌کارت سیم‌کارت صفر تلفن همراه با شماره رند نیز حداقل 7 میلیون و هفتصد هزار ریال و حداکثر 13 میلیون و هفتصد هزار ریال فروخته شد.

اول آذر 1390؛ افزایش نرخ ارز به صادرات کمک می‌کند

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت افزایش نرخ ارز به صادرات کمک می‌کند، کاهش آن نیز برای واردکنندگان مواد واسطه‌ای و تولیدکنندگان بهتر است.

وی افزود وزارت «صمت» ذی‌نفعانی دارد که از کاهش یا افزایش نرخ ارز سود می‌برند. تثبیت نرخ ارز قدرت پیش‌بینی، برنامه‌ریزی برای تولیدکننده  ایجاد می‌کند و طبیعی است که حرکت افزایشی یا کاهشی نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست.

غلبه دیدگاه مالی بر سیاست‌گذاری پولی

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد با اشاره به افزایش سود اوراق مشارکت به 17 درصد گفت: جلسه‌های شورای پول و اعتبار برگزار می‌شود؛ اما افزایش سود سپرده‌های بانکی در دستورکار نیست.

وی افزود: نرخ سود پایین، مانع از استقبال این اوراق شد. حسینی در عین حال افزایش نرخ سود سپرده‌ها را رد کرد؛ زیرا به اعتقاد او و معاونانش افزایش نرخ سود سپرده‌ها منجر به افزایش نرخ سود و درنهایت افزایش نرخ سود به افزایش هزینه‌های مالی بنگاه‌ها و تورم می‌انجامد.

 

  • اطلاعات 1 آذر 1350
  • اطلاعات 1 آذر 1360
  • اطلاعات 1 آذر 1380
  • اطلاعات 1 آذر 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید