نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 10 تیر

برای واردات کالا ارز تخصیص می‌دهیم

کدخبر: ۴۲۳۰۷۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 10 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
برای واردات کالا ارز تخصیص می‌دهیم

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

10 تیر 1351؛ سهام شرکت‌های پتروشیمی به مردم واگذار می‌شود

در اجرای منویات مبارک شاهنشاه آریامهر و در راه گسترش مالکیت واحدهای صنعتی کشور اعم از خصوصی و دولتی شرکت ملی نفت ایران مصمم است سهام خود را در هر یک از واحدهای فرعی نامبرده زیر به مردم عرضه نماید.

شرکت سهامی پتروشیمی آبادان، شرکت سهامی شیمیایی شاهپور، شرکت سهامی شیمیایی خارک، شرکت سهامی کود شیمیایی ایران (کارخانه کود شیمیایی شیراز) شرکت سهامی پتروشیمی پاسارگاد، شرکت سهامی لوله‌سازی اهواز، شرکت سهامی کارخانجات روغن‌سازی پالایشگاه تهران (در شرف تاسیس) انتقال سهام به صورتی انجام خواهد شد که اداره عملیات و همچنین مالکیت حداقل یک سهم در هر مورد در دست شرکت ملی نفت ایران باقی بماند و بدین منظور خریدار حق رای خود را به شرکت ملی نفت ایران واگذار خواهد نمود حق تقدم در هر مورد با کارگران و سپس با کارمندان صنعت نفت و صنایع وابسته پتروشیمی و گاز خواهد بود و ترتیباتی اتخاذ خواهد شد که خریدار حین ترک خدمت و پایان اشتغال سهم خود را به قیمت روز در اختیار شرکت تعاونی کارکنان صنعت نفت قرار دهد تا از آن طریق به کارگر یا کارمند جدیدی که در خدمت این صنعت و صنایع وابسته وارد می‌شود، انتقال یابد.

 

10 تیر 1361؛میرحسین موسوی: نرخ تورم از 23 درصد به 16.5 درصد کاهش یافت

 میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: در فروردین‌‌ماه تورم از 23 درصد به 16 درصد کاهش یافته است و این کاهش در اردیبهشت‌ماه جاری به 14 درصد رسیده است که این یک رقم استثنایی و عجیب است. ما اگر بتوانیم همین روند کاهش تورم را در ماه خرداد هم داشته باشیم، نشان خواهد داد که سیاست‌های اقتصادی که پیش گرفته شده و ایثار مردم ما نتیجه بسیار درخشان خودش را می‌دهد.

باید در اینجا اشاره کنم که آهنگ گران شدن اجناس تا اندازه زیادی پایین آمده است.

ما اگر این نرخ را با نرخ 40 درصد تورمی که در کشورهای همسایه وجود دارد، در حالتی که جنگ در آنجا نیست، بخواهیم مقایسه کنیم، خواهیم دید که کار مهمی صورت گرفته است. طبیعی است که اگر ما به این  ارقام نظر بیفکنیم و به راه افتادن کارخانه‌ها را نگاه بکنیم و به رونق اقتصادی که چشم‌انداز آن جلوی ما است نگاه بکنیم باید انتظار داشته باشیم که برادران مومن و متعهدمان در بخش‌های مختلف و قشرهای مختلف، تحمل بیشتری را داشته باشند و ما یقین داریم که دارند. زیرا که من به تازگی شکایت‌هایی را از بازار می‌شنوم که فشار بر آنها می‌آید. من این مساله را در شش، هفت ماه پیش که ارز کشور کم بود، پیش‌بینی می‌کردم که وقتی که واردات نداشته باشیم، طبیعتا بازار که صد درصد وابسته به واردات خارجی است، خالی می‌شود. طبیعی است که به صورت زنجیره‌ای، یک قشر از بازاریان دستشان خالی می‌شود و ما جز این چاره‌ای نداشتیم. ولی در عین حال همین مساله که با فشار جنگ بر ما تحمیل شد، باعث شد که یک امیدی در میان صنعتگران خودمان به وجود بیاید.

10 تیر 1381؛صندوق توسعه صادرات ایران به آفریقا تاسیس می‌شود

برای گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای آفریقایی، ایجاد شرکت‌های مشترک، فراهم کردن تسهیلات و  اعطای اعتبار به صادرکنندگان کالا ضروری است. آقای «رمضانی» دبیرکل اتاق تعاون در نشست مشترک بخش تعاون کشور با سفیران 12 کشور آفریقایی در تهران برای بررسی توسعه روابط اقتصادی را از علت‌های عمده کاهش سطح مبادلات ایران و آفریقا دانست و تاکید کرد: اعطای نرخ‌های ترجیحی در حمل‌و‌نقل دریایی و هوایی کالاهای صادراتی، برقراری مجدد خطوط هوایی به مقصد کشورهای آفریقایی، تضمین پوشش بیمه‌ای معاملات بازرگانی از طریق صندوق ضمانت صادرات از راهکارهای اصولی برای افزایش روابط اقتصادی و بازرگانی با کشورهای آفریقایی است. رمضانی ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی صندوق غیردولتی توسعه صادرات غیرنفتی به آفریقا در اتاق تعاون، تعاملات اقتصادی با کشورهای آفریقا بیش از گذشته فراهم شود.

بنابراین گزارش مجموع مبادلات بازرگانی کشورهای آفریقایی با کشورهای جهان در سال 79 حدود 31.9 میلیارد دلار صادرات و 14.4 میلیارد دلار واردات بوده است که سهم ایران در مناسبات اقتصادی با آفریقا در مقایسه با کل کشورهای جهان در صادرات 2 درصد و در واردات 1.7 درصد بود.

10 تیر 1391؛آغاز رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی

صدور کارت‌های بازرگانی رتبه‌بندی‌شده از دوشنبه هفته جاری آغاز می‌شود. براساس این طرح، 120 سازمان، شرکت و موسسه و کارخانه، کارت‌های بازرگانی رتبه‌بندی‌شده خود را دریافت خواهند کرد و تا پایان سال‌جاری، 2 هزار کارت بازرگانی صادر شده برای تجار نیز رتبه‌بندی خواهد شد.

رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی در راستای طرح «صدور کارت‌های بازرگانی هوشمند» اجرایی می‌شود که در حال حاضر به صورت آزمایشی، در پنج اتاق بازرگانی کشور در دست اجرا است.

بنگاه‌هایی که در 17 معیار اعم از سودآوری، پیشینه، ارزشی صادرات، ارزش واردات، توانمندی مدیران، برنامه‌های آتی، سابقه اعتباری، میزان فروش، ارزش افزوده مبلغ 3 در هزار درآمد مشمول مالیات، ‌شاخص‌های بهره‌وری، وضعیت دعاوی حقوقی، اشتغالزایی، فعالیت در تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها، نسبت سرمایه ثبت‌شده به مجموع بدهی، فعالیت در تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها، نسبت سرمایه‌ ثبت‌شده به مجموع بدهی، فعالیت در اتاق‌های بازرگانی و نسبت‌های مالی سازمان بالاترین امتیاز را کسب کند، «کارت بازرگانی طلایی» دریافت می‌کنند و سایر بنگاه‌ها به نسبت سهم خود از این معیارها، کارت‌های بازرگانی «نقره‌ای» و «برنزی» دریافت خواهند کرد. اعتبار کارت‌های طلایی بازرگان طلایی 5 سال، کارت بازرگانی نقره‌ای به 2 سال و کارت‌های بازرگانی برنزی یک سال خواهد بود آن‌طور که مجری طرح ملی رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی می‌گوید: در نخستین مرحله از اجرای این طرح، 100 سازمان مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد، 43 واحد موفق به دریافت کارت بازرگانی «طلایی»، 67 واحد موفق به دریافت کارت بازرگانی «نقره‌ای» و 10 واحد موفق به دریافت کارت بازرگانی «برنزی» شدند.

 

دو تن از اعضای تیم اقتصادی دولت اعلام کردند: سیاست‌های ارزی با هدف مدیریت نوسان قیمت‌ها مورد «بازبینی» قرار گرفته  است. به گفته آنها در برنامه‌ریزی‌های جدید قرار شده با افزایش تخصیص‌های ارزی با نرخ مرجع برای تامین مواد اولیه و نیازهای اساسی در بخش تولید، بازار آزاد از محوریت خارج شود. بنابراین دولت برای مواجهه با شرایط جدید قیمت‌ها در بازار آزاد سناریوهای جدیدی را در دستور کار قرار داده است.

شمس‌الدین حسینی با تایید «فضای روانی موجود در بازار» به برگزاری جلسه ویژه‌ای با حضور رئیس دولت و اعضای اقتصادی کابینه درباره مسائل روز اقتصاد کشور ازجمله ارز اشاره کرد و افزود: امروز باید با دقت بیشتر و همت و تلاش مضاعف و جهادگونه وضع بازار ارز را دنبال کنیم.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره نوسان ارز در بازار گفت: وضع نوسان ارز تقریبا یک سال است که به‌صورت جدی وجود دارد؛ اما آن چیزی که بسیار آزاردهنده بود، این بود که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی به فضای بازار وصل شده بود و در بسیاری از موارد فضای روانی بر آن حاکم بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است: کشورهای غربی «مدام با فضاسازی‌های رسانه‌ای دنبال این هستند که بازار موازی ارز قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهند.» اما دولت در صدد است که در این شرایط «در بازار مرجع ثباتی نسبی ایجاد کند که این اثبات ایجاد شده است و این برنامه هم ادامه خواهد داشت.»

محمود بهمنی، ‌رئیس‌کل بانک  مرکزی گفت: ما نمی‌خواهیم نرخ رسمی ارز را بالا ببریم و بگوییم با نرخ آزاد یکی شده، بلکه سعی ما این است که بازار را به سمت خود بکشیم و این را هم در دستور کار قرار دادیم.

بهمنی اظهار کرد: ما برای واردات کالا هر میزان که ارز نیاز باشد تخصیص می‌دهیم. ما امروز مشکل ارز نداریم چراکه درآمدهای ارزی ما از مصارف ارزی ما بیشتر است.

جابه‌جایی شریک در صنعت خودرو ایران

رنویی‌ها با محصولات جدید خود به هتل استقلال پایتخت آمدند تا از «ماندن» بگویند و برای «بعضی‌ها» خط و نشان بکشند و نشان دهند بازار خودرو ایران برایشان در اولویت است.

هرچند مدیرعامل رنوپارس اصرار زیادی داشت که بگوید خیز رنو برای پررنگ‌تر کردن حضور در ایران، ربطی به برنامه‌های هموطن‌اش برای رفتن از ایران ندارد، اما همزمانی این دو اتفاق اذهان را به این سمت برده که رنو می‌خواهد از بی‌رغبتی پژو نهایت استفاده را ببرد و جا پای خود را در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو خاورمیانه سفت کند. طی حدود پنج ماه گذشته، مجموعه‌ای از اتفاقات سبب شده رابطه خودروسازی ایران و پژو تیره و تار شود و حتی کار به مختل شدن تامین قطعات و درنتیجه افت تولید محصولات این شرکت فرانسوی در جاده مخصوص بکشد حال آنکه رنویی‌ها نه‌تنها دنده عقب نداشتند که تیک آف هم کرده و تولیدشان رشدی قابل‌توجه را تجربه کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید