نیم‌قرن با اقتصاد ایران، دوم شهریور

با چند سکه می‌توان پراید خرید

کدخبر: ۵۱۶۹۹۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
با چند سکه می‌توان پراید خرید

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم شهریور 1362؛ دولت مصمم به ادامه طرح خرید برنج است

آقایان مجد آرا و رحمانی استانداران مازندران و گیلان با مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر ملاقات کردند. در این ملاقات مسائل استان‌های شمال کشور و مساله خرید برنج از کشاورزان مورد بررسی قرار گرفت.

نخست‌وزیر در این ملاقات دستوراتی در مورد مسائل این استان‌ها صادر کرد و درباره خرید برنج اظهار کرد: امسال دولت مصمم است طرح خرید برنج را که به نفع مستضعفین و همه ملت است با قوت ادامه دهد و دولت خدمتگزار یقین دارد که کشاورزان عزیز شمال بیشترین کمک را در این زمینه به اجرای این طرح خواهند کرد.

در این دیدار همچنین استاندار مازندران مساله کمبود چای در سطح استان را مطرح کرد که آقای نخست‌وزیر با اشاره به ذخیره فراوان چاپ گفت به سازمان چای دستور داده شده است که به هر مقدار که در سطح کشور نیازمند باشد، چای توزیع شود و این کار آغاز شده است.

البته نارسایی‌هایی در زمینه توزیع چاپ در این سازمان به چشم می‌خورد که مسوولان باید به شکل انقلابی این نارسایی‌ها را برطرف کنند در غیر این صورت مورد سوال و مواخذه قرار خواهند گرفت.

دوم شهریور 1372؛ انتقاد وزیر صنایع از عملکرد ضعیف بانک‌ها در حمایت از بخش صنعت

مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع از اینکه بانک‌ها نتوانسته‌اند در شرایط انتقال از ارز دولتی به شناور در کنار صنعت قرار گیرند، اظهار تاسف کرد.

نعمت‌زاده ادامه داد: در شرایط انتقال از ارز دولتی به ارز شناور، انتظار این بود که بخشی از نقدینگی موردنیاز صنایع توسط شبکه بانکی تامین شود که متاسفانه گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که بانک‌ها حتی اعتبارات معمولی خود را هم کاهش داده‌اند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی، واحدهای تولیدی، خصوصا واحدهایی که مواد اولیه آنها از خارج تهیه می‌شود، به دو تا سه برابر نقدینگی گذشته نیاز دارند که این به تنهایی از عهده واحدهای تولیدی خارج است.

دوم شهریور 1382؛ ایران‌خودرو فقط خودروهای روز اروپا را تولید خواهد کرد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در جمع سفرا و روسای هیات‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور خواستار همکاری دیپلمات‌های ایران برای ورود ایران‌خودرو به بازار جهانی شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: ایران‌خودرو در فناوری تولید با خودروسازان معتبر دنیا فاصله اندکی داردو هر محصول جدیدی که از این پس در خطوط تولید ایران‌خودرو قرار می‌گیرد، محصول روز اروپا خواهد بود.

منطقی با اشاره به اینکه همکاری با خودروسازان معتبر جهانی از برنامه‌های این شرکت است، اظهار کرد: ازجمله قدم‌های اصلی برای استراتژی جهانی شدن ایران‌خودرو ایده پلت‌فرم مشترک با خودروسازان جهانی است. این امر علاوه‌بر کاهش قیمت به بهبود کیفیت محصول کمک موثری خواهد کرد و ایران‌خودرو در این مورد در حال مذاکره می‌باشد.

وی یکی از دلایل گرانی خودرو در ایران را نسبت به تولیدات خارجی، هزینه سنگین مالی که شرکت‌های خودروسازی تحمیل می‌شود، عنوان کرد و گفت: هزینه تامین مالی در ایران 30 درصد است اما این رقم در کشورهای خارجی حدود 5 درصد است.

دوم شهریور 1392؛ با چند سکه می‌توان پراید خرید

این روزها که قیمت خودرو سر به فلک زده و افکار عمومی، خودروسازان را در این ماجرا مقصر می‌دانند، فعالان صنعت خودرو به تورم سایر کالاهای مصرفی و غیرمصرفی اشاره کرد و با استناد به آنها می‌گویند خودرو چندان هم گران نشده است.

یکی از ملاک‌های این مقایسه، رشد نرخ سکه است به‌نحوی‌که عنوان می‌کنند تورم بازار خدرو بسیار کمتر از تورم در بازار سکه بوده، بنابر این نباید افزایش قیمت خودرو را اتفاقی چندان عجیب دانست و آن را ناعادلانه خواند.

برای بررسی این ادعا، نگاهی می‌اندازیم به روند تغییرات قیمت «خودرو» و «سکه» در هشت سال گذشته تا مشخص شود تورم‌شان چه تفاوتی با هم داشته و در هر یک از این سال‌ها، مردم با چند سکه می‌توانستند خودرو بخرند.

در سال 84 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود 107 هزار تومان بود و نگاهی به جدول قیمت خودرو نشان می‌دهد خودرویی مانند پراید، تنها حدود هفت میلیون تومان قیمت داشته است و با این حساب مردم در آن سال می‌توانستند با پول 66 سکه تمام بهار صاحب پراید شوند.

در سال 85، سالی که در آن قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید با رشدی حدودا 36 درصدی به 145 هزار تومان رسید. در این سال قیمت پراید تغییر بسیار اندکی در مقایسه با سال 84 داشت با این حساب مردم می‌توانستند در سال 85 با 48 سکه تمام بهار آزادی یک دستگاه پراید بخرند.

در سال 87 سکه و خودرو دو مسیر متفاوت از یکدیگر را طی می‌کنند؛ به‌نحوی که نرخ سکه باز هم 19 درصد افزایش می‌یابد اما پراید باثبات و حتی افت قیمت روبرو می‌شود. جداول موجود نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه پراید در پایان سال 87 تقریبا همان هشت میلیون تومان سال 86 بوده که به این حساب مردم می‌توانستند با پول 49 سکه تمام بهار آزادی، صاحب پراید شوند.

اما سال 90 سرآغازی بود برای رشد قیمت خودرو در همین سال قیمت پراید به 10 میلیون تومان رسید. از آن سفر البته سکه هم بیکار ننشست و صعودی وحشتناک را تجربه کرد و قیمت آن از 380 هزار تومان سال 89 به‌تدریج به 900 هزار تومان در پایان سال 90 رسید.

با این شرایط مردم می‌توانستند با فروش تنها 11 سکه تمام بهار آزادی صاحب یک دستگاه پراید هاچ‌بک شوند.

سال 91 مصادف بود با آغاز روند نزولی تیراژ خودروهای داخلی و به تبع آن رشد شدید قیمت‌ها تا جایی که پراید از 15میلیون تومان هم گذشت. البته سکه تمام بهار آزادی نیز حالا دیگر یک میلیون و 350 هزار تومان قیمت داشت که از رشد 50 درصدی آن نسبت به سال 90 حکایت می‌کرد. با این شرایط مردم در سال 90 می‌توانستند با پول 14 سکه تمام بهار آزادی صاحب یک دستگاه پراید شوند.

حالا هم که در اواسط سال 92 قرار داریم، نرخ سکه در مقایسه با سال 91 کاهش قابل‌توجهی را (21 درصد) به خود می‌بیند اما قیمت خودروهای مورد بررسی افت خاصی را تجربه نکرده است.

در حال حاضر می‌توان با پول 17 سکه تمام بهار صاحب پراید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید