نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ اول تیر

سرمایه‌گذاری 80 میلیارد تومانی در صنعت نفت

کدخبر: ۴۲۰۹۳۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سرمایه‌گذاری 80 میلیارد تومانی در صنعت نفت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول تیر 1351؛ تغییرات وسیع در تشکیلات گمرک

سازمان جدید گمرک، مورد تصویب وزیر دارایی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور قرار گرفت و در این هفته برای اجرا به گمرک ابلاغ شد.

پس از ابلاغ سازمان جدید، کمیته‌ای به‌منظور بررسی و تطبیق تشکیلات و کادر اداری با ضوابط جدید در گمرک تشکیل شد و احتمالا طی هفته آینده احکام جدید صادر خواهد شد.

براساس سازمان جدید، گمرک یک قائم‌مقام و پنج مدیرکل خواهد داشت و کلیه امور گمرکی شهرستان‌ها و گمرک‌خانه‌های کشور در قالب مناطق هفت‌گانه گمرکی زیر نظر مدیرکل اجرایی گمرک است.

همچنین عنوان «اداره» از گمرک حذف و کل گمرک جایگزین آن شد و به همین منظور دستور داده شد برای مکاتبات اداری از  عنوان «اداره گمرک» خودداری شود.

معاون وزیر دارایی، رئیس‌کل گمرک خواهد بود و در کار ادارات روابط عمومی حفاظت و تجسس و کمیسیون حل اختلاف نظارت مستقیم دارد.

اول تیر 1361؛ فروش خانه دیگر به مجوز نیاز ندارد

از امروز صدور مجوز مشروط برای کسانی که قصد تعویض خانه خود را دارند متوقف شد و از این پس این‌گونه افراد می‌توانند خود راسا اقدام به فروش خانه خود کنند و با ارائه مدارکی ازجمله خلاصه انجام معامله، فتوکپی شناسنامه، فرم محضری به دفتر صدور مجوز مسکن، مجوز خود را دریافت کنند.

مسعود سلیمیان، معاون وزارت مسکن و شهرسازی در این مورد گفت: از اول تابستان 61 مجوزهای مشروط را به‌طور کلی حذف می‌کنیم. قبلا فردی که می‌خواست خانه‌اش را بفروشد و تبدیل به احسن کند و یک خانه دیگر بخرد، می‌بایست مدارکش را می‌فرستاد تا ما بررسی کنیم و به او یک تعهد بدهیم تا با حفظ آن تعهد که دستش هست برود معامله کند و خانه‌اش را بفروشد تا پس از آنکه خانه‌اش را فروخت آن مدرک فروش را می‌آورد پیش ما تا به او مجوز بدهیم.

حالا ما این مرحله را حذف کردیم یعنی دریافت آن تعهد را حذف کردیم و گفتیم از اول تیرماه امسال هر کس که مالک یک واحد مسکونی است می‌تواند برود واحد مسکونی‌اش را تبدیل به احسن کند؛ یعنی خودش می‌تواند برود بفروشد و خلاصه معامله‌اش را به دفتر بیاورد تا ما به او مجوز بدهیم.

ضمنا یک مقام آگاه در وزارت مسکن و شهرسازی در مورد نحوه مراجعه این‌گونه افراد به دفتر گفت: برای صدور مجوز افرادی که قصد تعویض خانه خود را دارند صف جداگانه‌ای جلوی دفتر تشکیل می‌شود و در این مورد مسئولی برای صدور مجوز این گونه افراد تعیین شده تا کار مردم سریع انجام شود.

اول تیر 1371؛ سرمایه‌گذاری در صنعت نفت به 80 میلیارد تومان می‌رسد

اکبر هاشمی‌رفسنجانی در سومین گردهمایی مسوولان قوه‌قضائیه سراسر کشور گفت: امروز مهم‌ترین تحول سیاسی قرن در کشور ما به‌وجود آمده و توجه جهانیان را به خودش جلب کرده است و باید با تداوم راهمان جواب روشنی به این سوالات و آزمایش تاریخی که از صدر اصلام تاکنون سابقه نداشته است، بدهیم.

رئیس‌جمهوری افزود: کشور ما در گذشته کشوری ضعیف و عقب‌مانده بود و تلاش می‌کنیم آن ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را از میان برداریم و کشوری پیشرفته و مستقلی را به جهانیان ارائه دهیم.

بنابراین تحقق این امر از پیروزی انقلاب و جنگیدن نیز مشکل‌تر است و یک راه طولانی و پیچیده‌ای را باید طی کنیم تا به اهداف و آرمان‌های انقلاب دست یابیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در پرورش نیروی  انسانی حتی در مقایسه با کشورهای منطقه نیز فقیرتر هستیم و سیل عظیم جوانانی که در پشت درهای کنکور قرار دارند در هرچ کشوری مثل کشور ما نیست.

وی در همین راستا اضافه کرد که برای بهره‌گیری از منابع مواد پروتئینی دریاها و مخازن متروکه کشور حرکت‌های تازه‌ای آغاز شده است.

وی با اشاره به هرز رفتن منابع آب در کشورمان گفت: با استفاده از این آب‌ها می‌توان 20 هزار مگاوات برق تولید کرد که هم‌اکنون تنها دو هزار مگاوات برق تولید می‌شود. در صورتی که میزان مصرف برق کشورمان 10 هزار مگاوات است.

اگر یک حرکت جدی و هماهنگ با استفاده از نیروهای متخصص در کشورمان آغاز شود، می‌توانیم دو برابر میزان برق مصرفی کشورمان را با استفاده از آب‌های کشور، تولید کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب 5 تا 6 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کردیم و این میزان به‌خاطر مشکلات ناشی از جنگ به 2.5 میلیون بشکه در روز رسید و با سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته است، سعی داریم میزان تولید نفت را تا 4.5 میلیون بشکه افزایش دهیم، گفت: در دریاها، حوضچه‌های مشترک استخراج نفت داریم و با توجه به تجهیزات پیشرفته‌ای که سایر کشورها با همکاری کشورهای برگ دارند، آنها بهره‌برداری خود را آغاز کرده‌اند درحالی‌که ما از آن محروم هستیم.

 هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش به میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های گاز و نفت پرداخت و گفت: در بخش گاز 27 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در بخش نفت نیز 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود که این رقم امسال به 80 میلیارد تومان می‌رسد.

تولید نفت فلات قاره ایران به یک میلیون بشکه می‌رسد

 تولید نفت از فلات قاره در پایان برنامه اول توسعه اقتصادی به 600 هزار بشکه در روز و در برنامه دوم توسعه به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.مصطفی خوئی گفت: بعد از انقلاب اداره تاسیسات دریایی و فعالیت‌های نفتی در دریا توسط کارشناسان ایرانی انجام می‌گیرد.وی افزود: تولید نفت خام در دریا پیچیدگی زیاد و هزینه بالایی دارد؛ به‌طوری‌که هزینه تولید نفت در دریا 2 تا 3 برابر تولید نفت خام از خشکی است.

خوئی با اشاره به میدان‌های مشترک در خلیج فارس بین ایران و کشورهای عربستان، عمان و منطقه دوبی و ابوظبی گفت: عدم بهره‌برداری از این میدان‌ها مهاجرت نفت از طرف ایران را سبب خواهد شد.

خوئی اعلام کرد: تولید نفت تا پایان امسال از فلات قاره به 500 هزار بشکه در روز می‌رسد و در سال آینده به 600 هزار بشکه در روز (ظرفیت قبل از آغاز جنگ تحمیلی) خواهد رسید.

اول تیر 1381؛ تراز مالی حساب‌های ارزی ایران 8 میلیارد دلار «مثبت» است

بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی در گزارش فصلی اخیر خود نشان داده است که میزان سپرده‌ها و همچنین تعهدات ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان سال گذشته میلادی در مقایسه با پایان دسامبر سال 2000 کاهش داشته است.

در گزارش این بانک که مقر آن در شهر «بازل» سوئیس است، میزان سپرده‌های ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان ماه دسامبر سال 2001 (10 دی 1380) معادل 14 میلیارد و 412 میلیون دلار اعلام شده است.

این در حالی است که بر پایه گزارش مزبور میزان سپرده‌های ایران در یک سال قبل (پایان دسامبر سال 2000) حدود 1.5 میلیارد دلار بیشتر و معادل 15 میلیارد و 988 میلیون دلار بود.

در بررسی مقایسه‌ای جداول ارائ‌شده در گزارش فصل بهار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی مشاهده می‌شود که میزان سپرده ارزی ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان دسامبر سال 1999 اندکی بیشتر از هشت میلیارد دلار بود، بر پایه  این گزارش، میزان تعهدات ارزی ایران به بانک‌های خارجی در پایان ماه دسامبر 2001 معادل 6 میلیارد و 342 میلیون دلار ثبت شد.

اول تیر 1391؛ ابلاغ «کنترل اجاره‌بها» به تعزیرات

طرح کنترل تعزیراتی اجاره‌بها که در جلسه مدیران ارشد سه وزارتخانه و معاون قوه قضائیه جمع‌بندی‌شده بود از هفته آینده در بازار مسکن به اجرا درمی‌آید.

در پی تصویب طرح «اجرای تعزیرات» در نشست 16 خرداد وزارت راه و شهرسازی دو روز پیش دستورالعمل این طرح در اختیار مرتضی بختیاری وزیر دادگستری قرار گرفت.

ابوالفضل صومعه‌لو، معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره جزئیات طرح تعزیرات اجاره‌بها در تابستان گفت: دولت برای فصل نقل و انتقالات که از امروز شروع و به مدت سه ماه ادامه پیدا می‌کند، نرخ مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن را حداکثر 12 تا 14 درصد تعیین کرده است و طرفین معاملات اجاره آپارتمان در شهرهای تهران و کرج موظفند سقف تعیین‌شده را در اجاره‌نامه‌هایشان رعایت کنند.

معاون امول مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: طرح تعزیرات اجاره‌بهای مسکن فقط در شهرهای تهران و کرج به اجرا درمی‌آید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید