هاشمی‌رفسنجانی: آزادی معامله زمین خطرناک است

کدخبر: ۳۹۴۸۱۲
اقتصادنیوز: اطلاعات در4 اسفندماه 1399 گزارشی از سخنان مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده بود.
هاشمی‌رفسنجانی: آزادی معامله زمین خطرناک است

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان دیدار دیروز مسوولان مملکتی با امام امت گفت: لایحه اراضی شهری که مدتی است در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است به مشکلی برخورد کرده و می‌بایست این مساله در خدمت امام حل شود و در این فرصت طولانی بحث شد.

وی افزود: مشکل ما این است که تشخیص موضوع منهای اعمال ولایت فقیه به عهده عرف متخصص است و امام هم در جواب نامه من و براساس حق تشخیص داده بودند که ضروری است که به مدت پنج سال اجازه ندهیم اراضی شهری بین اشخاص و بخش خصوصی وسیله سودجویی و معاملات شود. این را به عنوان یک ضرورت تصویب کردیم که دولت یک طرف معامله باشد و خریدار از مالکان و فروشنده به متقاضیان باشد و شورای نگهبان اعتراض داشت و موافقت نمی‌کرد. ما حرفمان این بود که در کل اقتصاد تنها مساله زمین و مسکن نیست. بایستی از این که زمین به عنوان کالا بشود و باعث بورس بازی گردد جلوگیری کرد، حتی در شهرهای کوچک گرفته شود. ما امروز خدمت امام آمدیم که بالاخره تشخیص ضرورت با مجلس است یا شورای نگهبان؟ و چیزی هم غیر از تشخیص ضرورت مطرح نیست. امام فرمودند تشخیص ضرورت با مجلس است با نظر خبرگان و شورای نگهبان در این جهت نباید دخالتی بکند.

فکر می‌کنم با این طرحی که امام فرمودند دیگر ما مشکلی نداشته باشیم و فرض هم باید این باشد که ما در کل اقتصاد کشور تصمیمان این است که این وضع، آزادی معامله در زمین شهری، برای اقتصاد ما در این مرحله خطرناک است و از این جهت به عنوان ضرورت پنج سال ضمن اینکه مالکیت کسی را هم سلب نمی‌کنیم دولت را واسطه می‌کنیم بین عرضه‌کننده زمین و متقاضی زمین که دولت هم بتواند قیمت را متعادل کند و هم بتواند جای مناسب را در معاملات قرار بدهد. با این تصریح امام فکر می‌کنم مساله ما حل شده باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید