بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 10 اسفند 1400

از روزهایِ حساس مذاکرات وین تا دستور اقتصادی رئیسی به وزرا

کدخبر: ۴۷۹۷۵۱
اقتصادنیوز: تازه ترین اخبار و گزارش ها از وین حاکی از آن است که سناریوی احتمالی رسیدن به توافق در دسترس است، اما در دنیای اقتصاد و سیاست طی چند ساعت گذشته چه خبر بود؟
از روزهایِ حساس مذاکرات وین تا دستور اقتصادی رئیسی به وزرا

به گزارش اقتصادنیوز ، تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که در مذاکرات وین دو طرف به سمت توافق گام بر می دارند اما شرایط هنوز قطعی نشده است. از سوی دیگر رئیس جمهور به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستور داده است که با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، بررسی کارشناسانه از علت افزایش قیمت ها انجام دهند.

 بسته خبری سیاسی و اقتصادی را در ادامه بخوانید؛

اخبار سیاسی | دلیل بازگشت باقری به وین چه بود؟

* در حالی دیشب جلسه غیررسمی هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد برگزار شد که اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین به خبرنگار بلومبرگ گفته که توافق نهایی به طور "تقریباً قطعی" حداکثر تا پایان هفته آینده نهایی خواهد شد و بازگشت برجام، امضا خواهد شد. نوش آبادی، رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع مجلس هم گفته است: حال نزدیک شدن به نقطه نهایی مذاکرات هستیم. مذاکرات در مرحله‌ای قرار گرفته که در حال رسیدگی نهایی هستیم منتهی باید هرگونه قراردادی در چارچوب حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان باشد. به گفته نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، از نظر حقوقی الزامی برای تصویب پیش نویس توافق وین در مجلس نیست.

*دیروز حسین امیرعبداللهیان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ظهر به دعوت کمیسیون امنیت ملی به منظور ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین در این کمیسیون حضور یافت.

* براساس گزارش روزنامه فرهیختگان در آخرین دور از مذاکرات وین کشورهای غربی پذیرفته‌اند تضمین بدهند در صورت رسیدن به توافق، سانتریفیوژهای نسل جدید به جای نابودی کامل، زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پلمب شوند.  این روزنامه البته تاکید کرده که به نظر می‌رسد هنوز هم طرف غربی حاضر نشده است برخی از خطوط قرمز منطقی و مهم ایران را بپذیرد.

*سعید خطیب زاده‌، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری گفته است: ما در خصوص موضوعات در حوزه رفع تحریم‌ها و تضامین و برخی ادعاها ما در وین نیستیم که توافق جدید کنیم بلکه به خاطر این است که آمریکا نسبت به تعهدات خود اطمینان مارا جلب کند. ما در خصوص موضوعات در حوزه رفع تحریم‌ها و تضامین و برخی ادعاها ما در وین نیستیم که توافق جدید کنیم بلکه به خاطر این است که آمریکا نسبت به تعهدات خود اطمینان مارا جلب کند. این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه گفته پایان‌دادن به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، در این هفته ضروری است. سخنگوی وزارت امور خارجه این را هم گفت که اگر به توافق برسیم متن توافق را همه مردم می‌بینند و برای این‌که آمریکا بتواند به کمیسیون مشترک ایران و ۱+۴  برگردد نیاز به تصمیم سیاسی و راستی آزمایی و تضمین‌هایی دارد. 

اخبار اقتصادی | صادرات غیرنفتی به چقدر رسید؟

* با اعلام بانک مرکزی؛ ضوابط ناظر بر انتشار انواع صکوک توسط مؤسسات اعتباری برای شبکه بانکی کشور با تصویب شورای پول و اعتبار در بستر بازار سرمایه ابلاغ شد.

* همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند، ۲ درصد از درآمد حاصل از تراکنش‌ها را در نظام بانکداری الکترونیک به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

* با توجه به اینکه تاکنون برای ۵۶۸ هزار خانه خالی قبض مالیاتی صادر شده است، سازمان امور مالیاتی به صاحبان این خانه‌ها اخطار داده که تا پایان ۱۰ اسفندماه امسال برای پرداخت مالیات فرصت دارند و در غیر اینصورت، نسبت به وصول مالیات اقدام خواهد کرد.

* براساس گزارش ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ارزش صادرات غیرنفتی از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسید. رئیس جمهور در این جلسه به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستور داد با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، بررسی کارشناسانه از علت افزایش قیمت ها انجام دهند.

 * با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 855.5 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

اخبار بنگاه ها | افزایش سرمایه هایی که در راهند

*  دو گام دیگر از مراحل واگذاری سرخابی ها برداشته شد. ابتدا هیات واگذاری با حضور سه وزیر اقتصاد، دادگستری و ورزش، به اتفاق آراء افزایش سرمایه حدود ده درصدی این دو باشگاه را تصویب کردند و سپس نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس درج شد.

مهمترین اخبار بنگا ها به شرح زیر هستند:

#انرژی | علی صابری،مدیرکل دفتر بودجه و تامین منابع شرکت برق حرارتی  از فروش دو هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد برق این مجموعه مادرتخصصی در بورس انرژی ایران خبر داد. وی با تاکید بر اینکه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق براساس مصوبات شورای اقتصاد در دستور کار شرکت قرار گرفته است، گفت: در همین رابطه اوراق سلف موازی استاندارد برق به پشتوانه دارایی برق نیروگاه‌های دارای قرارداد ECA با شرکت برق حرارتی به ارزش ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

#کسرا | سرامیک های صنعتی اردکان از راه اندازی و بهره برداری از ماشین آلات خط میکرونیزه و دانه بندی ، در شرکت فرعی آلومینیوم پارس اکسید کسرا با ظرفیت اولیه برآوردی 3,000 تن تولید در سال خبر داد.

#وکار | بانک کارآفرین تعداد 3 فقره ملک به فروش رساند که مجموعاً مبلغ 5.9 میلیارد تومان سود در دفاتر این شرکت به شرح فوق شناسایی شد: ملک ردیف 10 روزنامه فوق الانتشار بصورت 50درصد نقد و 50 درصد مابقی بصورت اقساط 36 ماهه با سود 18درصد، ملک ردیف 15 و 17 روزنامه فوق الانتشار بصورت نقد واگذار شد.

#باران | بیمه باران  از خرید 15 درصد سهام معادل 10،950،000 سهم شرکت انرژی پرسیا نیرو ایرانیان(سهامی خاص) خبر داد.

#ثامید | شرکت توسعه و عمران امید پروژه را به صورت نقد، اقساط و یا تهاتر از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار میکند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 639 میلیارد تومان برآورد شده و سهم شرکت از این فروش معادل 70.8 درصد است که عملکرد آن در گزارش‌های آتی منعکس می شود.

#وکغدیر | بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر از فراخوان عمومی شناسایی و ارزیابی پیمانکار و تامین مالی در خصوص احداث یک واحد یک میلیون تنی آلومینا در منطقه آزاد انرژی برپارسیان خبر داد.

#برکت | اخذ مجوز شروع فاز مطالعه بالینی واکسن برکت پلاس حاوی سویه امیکرون مربوط به شرکت گروه صنایع شفا فارمد از شرکت های زیر مجموعه شرکت گروه دارویی برکت نهایی شد. این شرکت همچنین از واگذاری 21درصد از سهام شرکت سل تک فارمد (سهامی خاص) و تصمیم گیری در خصوص شرکت هربی فارمد (سهامی خاص) از شرکت های زیر مجموعه گروه دارویی برکت خبر داد.

#ونوین | بانک اقتصاد نوین از واگذاری 19.9 میلیون سهم معادل 39/996 درصد از سهام کارگزاری بانک اقتصادنوین خبر داد.

#شپدیس | پتروشیمی پردیس از شروع مجدد فعالیت متوقف شده قبلی خبر داد. با توجه به هماهنگی ها و پیگیری های صورت گرفته با شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و لغو محدودیت استفاده از گاز خوراک، عملیات گاز رسانی به هر سه فاز تولید اوره و آمونیاک شرکت انجام و واحد های مذکور به طور کامل در مدار تولید قرار گرفته اند. لازم به ذکر است در فرصت پیش آمده عملیات تعمیرات اساسی واحد های فوق انجام و با موفقیت به اتمام رسید.ضمناً پیش بینی تولید جهت سال مالی 1401 بر مبنای 330 روز تولید لحاظ گردیده و معادل 35 روز جهت توقفات غیر معمول و تعمیرات اساسی در نظر گرفته شده است.لیکن با توجه به مراتب فوق پیش بینی میشود شرکت پتروشیمی پردیس تا پایان سال مالی جاری مقادیر تولید بودجه شده را محقق کند.

#کتوکا | با توجه به افزایش سرمایهُ تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا از 77 میلیارد تومان به 113 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 18 اسفند امسال تا 18 فروردین سال 1401 تعیین شد.

#دجابر | داروسازی جابربن احیان ساخت سایت تولید محصولات پنم تزریقی مطابق الزامات سازمان غذا و دارو( جداسازی کامل خطوط تزریقی) بطور کامل انجام و مورد افتتاح قرار گرفت. همچنین ماشین آلات تولیدی به طور کامل اورهال شد که بر این اساس این گروه محصولات تولیدی پس از 6 سال توقف فعالیت، حجم قابل توجهی از تولید و فروش سنوات آتی را شامل میشود. برآورد می ‌‌شود در سال مالی آینده میزان فروش 2.2 میلیون ویال به مبلغ 124 میلیون تومان تحقق یابد، که در بودجه منتشر شده روی سامانه کدال لحاظ شده است. ظرفیت برآوردی این خط 3 میلیون ویال در سال است.

 #ثرود | سرمایه گذاری مسکن زاینده رود ( سهامی عام ) و شریک این شرکت در پروژه مرکز خرید فیروزه (تجاری چهارباغ بالا) در نظر دارند نسبت به واگذاری کل واحد های باقیمانده تجاری ، پارکینگ ها و انباری های متعلقه بصورت یکجا از طریق برگزاری مزایده عمومی اقدام نمایند . شایان ذکر است پروژه مرکز خرید فیروزه اصفهان ، پروژه ایی مشارکتی بوده و قدرالسهم شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود در این پروژه 29.2 درصد است. جمع کل قیمت پایه مزایده در پروژه مرکز خرید فیروزه اصفهان بالغ بر 6.394.460 میلیون ریال می باشد که با توجه به قدرالسهم این شرکت در پروژه مزبور به میزان 29.2% ،ارزش واگذاری سهم شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود بالغ بر 1.867.182 میلیون ریال برآورد می شود. 

#فولاد | گزارش توجیهی هیئت مدیره فولاد مبارکه به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 29.3 همت به 57 همت از محل سود انباشته به منظور تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا (احداثِ نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیتِ اسمیِ 914 مگاوات) خرید دارایی‌های سرمایه‌ای (50 دستگاه لکوموتیو) جبرانِ مخارجِ انجام شده بابتِ مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشارکت در افزایش سرمایة شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر جبرانِ مخارجِ انجام شده بابتِ سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته (خریدِ سهامِ) تحصیلِ سرمایه‌گذاری‌های جدید (خریدِ سهامِ جدید) تأمینِ بخشی از سرمایه در گردشِ مورد نیازِ شرکت به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#خدیزل | افزایش سرمایۀ بهمن دیزل از 100 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#خپویش | افزایش سرمایه 442 درصدی سازه پویش از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#فارس | مجوز افزایش سرمایه 70 درصدی پتروشیمی فارس از محل سود انباشته صادر شد

#پارس | مجوز افزایش سرمایه 7834 درصدی پتروشیمی پارس از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#شبریز | مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی پالایش نفت تبریز از محل آورده و انباشته صادر شد.

#خاذین | مجوز افزایش سرمایه 68 درصدی سایپا آذین از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#خزر | مجوز افزایش سرمایه 224 درصدی فنرسازی‌زر از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد

#کباده | مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی تولید خاک نسوزاستقلال آباده از محل سود انباشته صادر شد.

#ولیز | لیزینگ ایران درباره پذیره نویسی افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم اعلام کرد: پیگیری های لازم برایدریافت مجوز پذیره نویسی از بانک مرکزی و اداره ثبت شرکت ها در دست اقدام است.

#کچینی | جلسه مجمع عمومی چینی ایران در تهران (کیلومتر13 جاده مخصوص کرج نرسیده به چهار راه ایران خودرو) در ساعت 10 شنبه 21 اسفند برگزار میشود.

#قنیشا | جلسه مجمع عمومی قند نیشابور که در چهارشنبه ساعت 10 روز 21 فروردین سال 1401 در تهران (میدان دکتر فاطمی خیابان شهید گمنام شماره 14، انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران ) برگزار میشود. 

#شراز | جلسه مجمع عمومی پالایش نفت شیراز در شیراز (22 جاده شیراز اصفهان - شرکت پالایش نفت شیراز - سالن کنفرانس) در ساعت 11 روز پنج شنبه 19 اسفند برگزار میشود.

#بموتو | جلسه مجمع عمومی موتوژن با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان شریعتی ، خیابان میرداماد ، کوچه نیک ، پلاک 30) در ساعت 10 روز شنبه 21 اسفند برگزار میشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید