نیم قرن با اقتصاد ایران؛10 آبان

«اپل» رسما به ایران می‌آید

کدخبر: ۶۰۶۹۸۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
«اپل» رسما به ایران می‌آید

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 آبان 1363؛ بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در امور تولیدی اعلام آمادگی کرد

رئیس اتاق بازرگانی اعلام کرد: بخش خصوصی با ارائه مقالات و پیشنهادات به دستگاه‌های اجرایی از شتاب تورم و افزایش سرسام‌آور آن جلوگیری خواهد کرد.

به دنبال فرمایشات اخیر حضرت امام، بخش خصوصی آمادگی و کوشش همه‌جانبه خود را به منظور رفع پاره‌ای از مشکلات و نارسایی‌ها در بخش‌های صنعت و کشاورزی در جهت پیشبرد امور تولیدی اعلام داشت.

مهندس خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اگر در برنامه های بازرگانی میهن اسلامی‌مان محور، فرمایشات اخیر حضرت امام قرار گیرد، این اطمینان را می‌توانیم به امت شهیدپرور همیشه در صحنه میهن اسلامی‌مان بدهیم که بخش خصوصی نهایت کوشش خود را در کلیه امور تولیدی اعم از صنعت و کشاورزی به کار خواهد گرفت تا محرومیت‌ها در جامعه زده شود و چرخ‌های اقتصادی آنچنان به حرکت درآید که مشکلی در امر تولید و صنعت باقی نماند و بتوان با ارائه مقالات و پیشنهادها به دستگاه های اجرایی از شتاب تورم و افزایش سرسام‌آور آن جلوگیری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به میزان 17میلیون تن انواع کالای وارده به ارزش اقتصادی 16 میلیارد دلار در طی سال گذشته، گفت: سهم بخش خصوصی از این میزان واردات 20 درصد بوده که امید است با توجه به خط مشی جدیدی که بنابر فرمایشات حضرت امام در تجارت خارجی ترسیم شده، بخش خصوصی بتواند سهم بسزایی را در ورود انواع کالا به کشور و رفع مشکلات تولیدی، صنعتی و کشاورزی در جهت تورم‌زدایی داشته باشد.

سهمیه کاهش تولید نفت 11 کشور عضو اوپک تعیین شد

اوپک از دیروز تولید خود را از 17.5 میلیون به 16 میلیون بشکه در روز کاهش داد. وزرای نفت 13 کشور اوپک دیروز به کنفرانس سه روزه خود در «ژنو» پیرامون کاهش تولید و دفاع از قیمت پایه نفت پایان دادند.

مقامات رسمی در کنفرانس گفتند: عربستان سعودی تعهد کرده است روزانه 657 هزار بشکه از صادرات نفت بکاهد که این میزان برابر با 43 درصد کل کاهشی است که در کنفرانس اخیر با آن موافقت شده است.

کشورهای کویت و امارات متحده عربی کشورهایی هستند که پس از عربستان بیشترین سهم کاهش را تقبل کرده و متعهد شده‌اند روزانه 150 هزار بشکه از صادرات نفت خود بکاهند.

سهمیه دیگر کشورها در این کاهش که مجموعا 1.5 میلیون بشکه در روز است، به شرح زیر می‌باشد:

1- ونزوئلا        120 هزار بشکه در روز

2- اندونزی      111 هزار بشکه در روز

3- لیبی          110 هزار بشکه در روز

4- ایران         100 هزار بشکه در روز

5- الجزایر       62 هزار بشکه در روز

6- قطر 20 هزار بشکه در روز

7- اکوادور       17 هزار بشکه در روز

8- گابن          13 هزار بشکه در روز

سوبرتو، وزیر نفت اندونزی تاکید کرد: کاهش تولید نفت «اوپک» باعث خواهد شد قیمت‌ها در بازار آزاد نفت تا پایان سال 1984 به سطح قیمت رسمی اوپک یعنی 29 دلار برای هر بشکه برسد.

10 آبان 1373؛ اعلام آمادگی بسیج برای مبارزه با گرانفروشی

سردار سرتیپ افشار، فرمانده نیروی مقاومت بسیج در مراسم معارفه فرمانده جدید سپاه پاسداران گفت: نیروهای بسیجی و حزب‌الله آماده‌اند تحت فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالانه در امر مبارزه با گرانفروشی با دستگاه‌های ذیربط همکاری کنند.

فرمانده نیروی مقاومت بسیج یادآور شد: البته با توجه به عوارض و پیامدهای 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران، بازسازی مناطق جنگی و برنامه‌های درازمدت کشور شرایطی را به وجود آورده است تا گرانی و تورم را در جامعه اجتناب‌ناپذیر کند.

10 آبان 1383؛ پرداخت 9.2 میلیارد دلار تسهیلات ارزی به 1200 طرح بخش خصوصی

ظرف سه سال و 8 ماه گذشته یعنی از ابتدای شکل‌گیری حساب ذخیره ارزی تا پایان شهریورماه امسال، تعداد 1207 طرح برای دریافت 9 میلیارد و 264 میلیون دلار تسهیلات ارزی از محل این حساب به تصویب رسیده است.

قراردادهای منعقدشده با متقاضیان دریافت تسهیلات ارزی ازسوی 9 بانک عامل به 888 قرارداد به مبلغ 5 میلیارد و 429 میلیون و 400 هزار دلار رسید که تعداد 168 قرارداد به ارزش یک میلیارد و 142 میلیون دلار مربوط به نیمه اول سال جاری بوده است.

سقف مجاز تسهیلات طرح نامحدود، نرخ سود آن معادل 2 درصد در سال بالاتر از «لایبور» مدت تامین مالی 8 سال، آورده متقاضی معادل 25 درصد و وثیقه برای دریافت تسهیلات به تشخیص بانک عامل است.

مصوبات جدید مجمع برای کوچک‌سازی دولت

در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام مواردی از الزامات واگذاری امور اقتصادی به بخش‌های غیردولتی تصویب شد.

عواید حاصل از واگذاری‌ها ضمن واریز به خزانه کل کشور، برای سرمایه‌گذاری و با اولویت صرف «ایجاد زیربناهای لازم برای توسعه با اولویت مناطق کمترتوسعه‌یافته»، «اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت و وجوه اداره‌شده برای نوسازی و بهسازی واحدهای واگذارشده»، «سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در مناطق کمترتوسعه‌یافته» و «مشارکت زیر 50 درصدی دولت با بخش‌های غیردولتی در توسعه اقتصادی مناطق کمترتوسعه‌یافته» می‌شود.

ایران و چین در بندرعباس پالایشگاه میعانات گازی می‌سازند

ایران و چین در پکن یادداشت تفاهم سرمایه‌گذاری مشترک به منظور ساخت پالایشگاه میعانات گازی در بندرعباس امضا کردند.

این یادداشت تفاهم با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران میان صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و شرکت چینی «سی تیک» به امضای طرفین رسید.

این پالایشگاه با هدف استحصال بیشترین مقدار بنزین که 56 درصد محصولات آن را تشکیل می‌دهد طی سه سال احداث خواهد شد.

ظرفیت روزانه این پالایشگاه حدود 300 تا 350 هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است. همچنین میزان تقریبی سرمایه‌گذاری این طرح مشترک حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد شده که مجموعه این سرمایه‌گذاری ازسوی صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت ایران به عنوان یک شرکت خصوصی و شرکت چینی «سی‌تیک» تامین می شود.

براساس این یادداشت تفاهم، بنزین استحصال‌شده از این پالایشگاه توسط ایران برداشت و سایر فرآورده‌های آن توسط طرف چینی صادر خواهد شد.

این پالایشگاه پس از 25 سال کاملا به طرف ایرانی واگذار می‌شود.

سمند تولیدی در سوریه به کشورهای عربی صادر می‌شود

سوریه برای صادرات سمند به کشورهای عربی برنامه‌ریزی کرده است و این خودرو فقط منحصر به سوریه نخواهد بود.

زیاد قطینی، مدیرعامل شرکت الهندسیه سوریه با بیان اینکه کشورش برای صادرات سمند تولیدی در این کشور برنامه دارد، گفت: در مرحله اول نگاه ما به بازار داخلی سوریه است و همراه با آن برنامه ویژه‌ای نیز برای صدور این خودرو به کشورهای عربی تدارک دیده ایم.

شرکت الهندسیه وابسته به وزارت صنایع سوریه به همراه گروه صنعتی ایران خودرو هر کدام 40 درصد سرمایه‌گذاری در طرح ساخت کارخانه تولید سمند در تولید را در اختیار دارد و شرکت السلطان سوریه نیز 20 درصد در این پروژه سرمایه گذاری کرده است.

این کارخانه در مرحله اول با ظرفیت 5 هزار دستگاه به بهره‌برداری می‌رسد و این میزان تولید در مرحله دوم به 15 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

10 آبان 1393؛ سقوط آزاد طلای جهانی

بیانیه پایانی نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ارزش طلا را به کمترین سطح در 4 سال گذشته سقوط داد.

جزئیات بیانیه روز چهارشنبه نشان داد که مقام‌های بانک مرکزی ایالات‌متحده از وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان چنان راضی هستند که برنامه‌های «تسهیل کمی» پایان داده‌اند. این مواضع از چهارشنبه شب ارزش فلز زرد را در سراشیبی قرار داد تا قیمت هر اونس این کالای گرانبها که هفته کاری گذشته را با رقم 1231 دلار آغاز کرده بود، تا بعد از ظهر جمعه وارد محدوده 1160 دلاری شود.

هنوز نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان و تنش‌های ژئوپلیتیک وجود دارد؛ اما ادامه احیای اقتصاد آمریکا می‌تواند فشار بیشتری را بر بازار طلا وارد کند.

چنان که پیش‌بینی شده بود طلا پس از شکستن سطوح حمایتی 1200 و 1180 دلار به میانه کانال 1100 دلار نزدیک شده تا چشم‌انداز این کالای ماندگار به شدت کاهشی شود.

با سقوط آزاد بهای جهانی طلا در روز چهارشنبه، روز پنج‌شنبه در بازار ایران قیمت سکه طلا با 7 هزار تومان کاهش وارد کانال 920 هزار تومانی شد. بنابراین با توجه به روند بازارهای جهانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه،‌ ادامه افت قیمت سکه در روز شنبه (امروز) نیز محتمل است.

«اپل» رسما به ایران می‌آید

در حالی که این روزها صحبت از حضور شرکت‌های مختلف چندملیی در بازار ایران است، اپل بزرگ‌ترین شرکت جهان از نظر ارزش بازار هم از مذاکره با چند توزیع‌کننده ایرانی برای حضور در بازار ایران خبر داده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، اپل برای حضور در بازار ایران از روش مستقیم (ایجاد فروشگاه اپل) استفاده نخواهد کرد بلکه محصولات خود را از طریق توزیع‌کننده‌هایی که آنها را Premium Reseller می‌نامد در این بازار به فروش می‌رساند.

اپل این مدل توزیع را در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی تجربه کرده و به نوعی پیش‌زمینه حضور مستقیم این شرکت (ارائه محصولات و خدمات از طریق فروشگاه اپل) در یک کشور هم هست.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، اپل دیدار با برخی توزیع‌کنندگان ایرانی را در دفتر خود در لندن انجام داده؛ جایی که عملیات فروش و توزیع در اروپا، خاورمیانه و آفریقا از آنجا کنترل می‌شود.

به نوشته این روزنامه تعداد قابل توجهی از کارکنان اپل در بخش‌های فنی و بازاریابی این شرکت حضور داشتند؛ هرچند هنوز نتایج این جلسات اعلام نشده است.

به گفته وال استریت ژورنال، اپل در عین حال برای شروع به کار رسمی در ایران با وزارت خزانه‌داری و کنترل دارایی‌های آمریکا که مسوولیت تحریم‌ها را بر عهده  دارد، مذاکراتی انجام داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی