سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

جدال در جلسه محاکمه ترامپ /بریتانیا را کنار نگذارید /نیکی هیلی راهش را جدا کرد

کدخبر: ۳۹۲۵۷۲
در شرایطی که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آمستردام جایگزین لندن به عنوان بزرگترین مرکز مبادلات سهام اتحادیه اروپا شده، روسیه تهدید کرد در صورتی که این اتحادیه با تحریم‌های سنگین‌تر به اقتصاد این کشور ضربه بزند، با آنها قطع رابطه می کند.
جدال در جلسه محاکمه ترامپ /بریتانیا را کنار نگذارید /نیکی هیلی راهش را جدا کرد

به گزارش اقتصادنیوز، جدال وکلا و دادستان ها در محکمه استیضاح ترامپ، ادامه پیامدهای برگزیت، تهدید اروپا به قطع رابطه توسط روسیه، خنثی سازی عملیات داعش در آلمان و دانمارک و واکنش تروئیکای اروپایی به تولید اورانیوم فلزی توسط ایران سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

مجادله وکلا و دادستان ها در محکمه استیضاح

به گزارش رویترز، سومین جلسه استیضاح دونالد ترامپ در شرایطی به پایان رسید که وکلای او در این محکمه ترجیح دادند از تمام شانزده ساعت فرصتی که برای دفاع از او در اختیارشان قرار داشت استفاده نکنند. آن ها تنها با صرف چهار ساعت در این جلسه دفاع از او را به پایان رساندند و تمام تمرکزشان بر این مسئله بود اثبات کنند میان سخنان ترامپ و یورش به کنگره ارتباطی وجود ندارد. آن ها با نفی چنین ارتباطی سعی داشتند حاضرین در جلسه را مجاب کنند که چنین اتهامی تنها با اهداف و اغراض سیاسی اقامه شده و مدعیان تنها به دنبال تسویه حساب سیاسی با رئیس جمهور سابق هستند.

وکلای ترامپ استدلال کردند که اظهارات وی منطبق با حق آزادی بیان است که در قانون اساسی ایالات متحده تضمین شده است. مایکل فن در وین، یکی از وکلای ترامپ، در این جلسه گفت: این ادعا که رئیس جمهور به هر طریقی از رفتارهای غیرقانونی یا خشونت آمیز حمایت و یا تشویق می کند، دروغی هذیان آمیز و هولناک است. این در حالی است که جیمی راسکین نماینده دموکرات پیش از این گفته بود ماجرا مثل این است که شما در حالی که از بانک سرقت کرده اید، در حال خروج از در فریاد می کشید به مالکیت خصوصی احترام بگذارید!

11

هم چنین تیم وکلای ترامپ یک ویدیوی 10 دقیقه ای پخش کردند که نشان می داد دموکرات های برجسته از جمله جو بایدن، کامالا هریس، نانسی پلوسی از کلمه «باید بجنگیم» در سخنرانی های سیاسی استفاده می کنند. دیوید شوئن، یکی دیگر از وکلای ترامپ خطاب به دموکرات ها گفت: شما [در به کاربردن این واژه] اشتباهی نکرده اید. این کلمه ای است که بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند، اما لطفاً دورو و متظاهر نباشید. تیم دفاعی ترامپ دادگاه استیضاح را تنها کارزاری سیاسی جلوه دادند که توسط دموکرات هایی به راه افتاده که چهار سال تلاش می کردند تا ترامپ را به زیر بکشند.

یکی دیگر از محورهای مورد تاکید مدیران استیضاح این بود که چرا ترامپ در روز ششم ژانویه با وجود مشاهده حمله و یورش خشن هوادارنش به کنگره، برای دست کم ۲ ساعت هیچ اقدامی برای متوقف کردن این یورش نکرد و حتی تلاش نکرد معاون خود (مایک پنس) را که به همراه اعضای خانواده‌اش توسط ماموران در داخل کنگره و تنها چند متر آن طرف‌تر از مهاجمان در حال رفتن به پناهگاه بود، نجات دهد. مایکل فن‌ در وین، ضمن بی‌پاسخ گذاشتن این سوال، دادستان‌ها را بارها متهم کرد که تحقیقات مفصل نکرده‌اند و با "عجله در طرح استیضاح" عملا فرصت "بررسی مدارک و کشف حقایق از جمله پاسخ به این سوال" را از محکمه گرفته‌اند.

جلسه نهایی استیضاح امروز شنبه (که به طور معمول روزی تعطیل محسوب می شود) برگزار می شود. سنا اعلام کرده از فراخواندن شاهدین صرف نظر و سناتورهای موافق و مخالف به طور مختصر در همین روز دلایل خود را اقامه و در پایان استیضاح به رای گذاشته خواهد شد. در صورت تبرئه ترامپ، سنا می تواند تصمیم برای منع حضور مجدد ترامپ در پست های دولتی را به رای بگذارد. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا در این رابطه گفته که برای تصمیم در باره چنین گزینه ای باید تا پایان محکمه استیضاح منتظر ماند. اما سناتور جان تون، فرد شماره دوی جمهوری خواهان گفته فکر نمی کند تلاشی برای منع حضور مجدد ترامپ بر اساس ماده 14 قانون اساسی به جایی برسد.

نیکی راهش را از ترامپ جدا کرد

با تشدید روند اعلام برائت جمهوری‌خواهان از سیاست‌های ترامپ، نیکی هیلی یکی از نزدیکترین دوستان و هواداران ترامپ نیز راهش را از او جدا کرد. او رفتار طرفداران ترامپ را منزجرکننده خواند. نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و یکی از هواداران و نزدیکان ترامپ در مصاحبه با وب‌سایت پولیتیکو گفت: «او [ترامپ] نباید به راهی که رفت قدم می‌گذاشت و ما نباید از او دنباله‌روی می‌کردیم و به او گوش می‌دادیم... اکنون هم نباید اجازه دهیم که چنین چیزی دوباره اتفاق بیفتد».

20

هیلی که پیشتر فرماندار ایالت کارولینای جنوبی بوده، علاقه‌اش را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ابراز کرد. او به صراحت گفت: «بسیاری از انتخاب کنندگان جمهوری‌خواهان همچنان طرفدار ترامپ هستند. این گروه نمایندگان جمهوریخواه مجلس و سنا را که علیه ترامپ موضع‌گیری می‌کنند آشکارا تهدید می‌کنند  و این مرا بیزار می‌کند». نیکی هیلی بیش از هرچیز رفتار طرفداران ترامپ در روز ۶ ژانویه علیه مایک پنس جانشین رییس جمهوری را تقبیح کرد. حمله کنندگان به کنگره در این روز شعار اعدام مایک پنس را سر دادند. هیلی ضمن ابراز انزجار از این موضوع گفت: «ما جمهوری‌خواهان باید بدانیم که او [ترامپ] ما را تنها گذاشت».

نیکی هیلی در عین حال کوشید رفتار ترامپ را توضیح دهد: «من اینطور می‌فهمم که او صادقانه معتقد است که به او ظلم شده است». او ترامپ را با کسی مقایسه کرد که می‌گوید چمن آبی است و ادامه داد: «وقتی کسی نمی‌تواند رنگها را تشخیص دهد و واقعا معتقد است [که چمن آبی است] این بی مسئولیتی است؟»

تهدید اروپا

به گزارش یورونیوز، روسیه  اعلام کرده در صورتی که اتحادیه اروپا با تحریم‌های سنگین‌تر به اقتصاد این کشور ضربه بزند، با آنها قطع رابطه می کند. روابط بین روسیه و غرب بر سر بازداشت و زندانی کردن الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین به شدت به تیرگی گراییده و اتحادیه اروپا به دلیل این اقدام روسیه، پیشنهاد وضع تحریم‌های احتمالی جدید علیه مسکو را در دست بررسی و اقدام دارد.

17

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا مسکو گزینه قطع رابطه با اتحادیه اروپا را در دستور کار دارد یا نه، گفت: «برای چنین کاری آماده‌ایم، به ویژه اگر دوباره شاهد تحریم در برخی از بخش‌ها باشیم که آسیب جدی به حوزه‌های حساس اقتصاد ما ایجاد می‌کند». به گفته او: «ما نمی‌خواهیم خود را در جهان منزوی کنیم، اما باید برای آن آماده باشیم. آدم اگر صلح می‌خواهد، باید برای جنگ هم آماده باشد».

خنثی سازی عملیات داعش در آلمان و دانمارک

به گزارش یورونیوز، پلیس دانمارک اعلام کرد که ۱۴ نفر به ظن برنامه‌ریزی برای انجام یک یا چند حمله تروریستی در این کشور و آلمان بازداشت شدند. بنا به اعلام پلیس دانمارک در جریان عملیات دستگیری این افراد پرچم گروه داعش کشف شد.

15

پلیس دانمارک اعلام کرده که تحقیق درباره طرح مظنونان در مراحل اولیه است. همه مظنونان به جز یک نفر از آنها در دانمارک بازداشت شدند. مقامات این کشور روز پنجشنبه بازداشت هشت نفر از مظنونان را اعلام کردند. دستگیری شش نفر دیگر از آنها روز جمعه صورت گرفت. مسئولان دانمارکی هویت بازداشت شدگان را اعلام نکرده اند اما به گفته مقامات آلمان سه نفر از آنها اتباع سوریه و ۳۳ تا ۴۰ ساله هستند.

واکنش تروئیکای اروپایی به اورانیوم فلزی

به گزارش آسوشیتدپرس، سه قدرت اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان از اقدام جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند و آن را مغایر با برجام دانستند. این سه کشور با انتشار بیانیه ای متذکر شده اند بر اساس برجام، ایران حق ندارد به مدت پانزده سال، اورانیوم فلزی تولید کند یا در این زمینه تحقیق و توسعه انجام دهد. آن ها با یادآوری بیانیه پیشین خود که کمتر از یک ماه پیش منتشر شد، مدعی شدند که «ما یادآوری می‌کنیم این فعالیت‌ها که هیچ توجیه غیرنظامی معتبر در ایران ندارد». در این بیانیه همچنین تاکید شده است: «با افزایش عدم تبعیت، ایران فرصت دیپلماسی دوباره که اهداف برجام را به طور کامل و تمام محقق کند، تضعیف می‌کند».

157725032

محمدجواد ظریف نیز در واکنش به این بیانیه در توییتی نوشت: «شرکای اروپایی ما آیا بند ۳۶ برجام و نامه‌های متعدد ایران را که بر اساس این بند نوشته است، تا به حال خوانده اند؟» او همچنین به خروج آمریکا از برجام و نقض برجام به وسیله این کشور اشاره کرد و این سوال را مطرح کرد که"با چه منطقی از ایران خواسته می‌شود که اقدامات چاره جویانه خود را که یک سال پس از خروج آمریکا اتخاض کرده متوقف کند. ظریف در ادامه توییت خود پرسیده: «سه کشور اروپایی برای انجام وظایف خود در برجام چه کاری انجام داده اند؟»

ادامه پیامدهای برگزیت؛ بریتانیا را کنار نگذارید

به گزارش بی بی سی، با اجرایی شدن تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا - برگزیت - بر بخش خدمات مالی از ماه گذشته، آمستردام در هلند جایگزین لندن به عنوان بزرگترین مرکز مبادلات سهام اتحادیه اروپا شده است. از آن زمان ارزش معاملات سهام در آمستردم روزانه به حدود ۹.۲ میلیارد یورو (۸.۱ میلیارد پوند) رسیده در حالی که میزان معاملات در لندن ۸.۶ میلیارد یورو بوده است.

13

به دنبال تغییر قوانین مالی پس از برگزیت، بانک های مستقر در اتحادیه اروپا که مایل به خرید سهام اروپایی هستند نمی توانند از طریق لندن معامله کنند که به معنی از دست رفتن کارمزد برای شرکت های مستقر در مرکز مالی لندن است. اندرو بیلی رئیس بانک انگلستان - بانک مرکزی بریتانیا - به اتحادیه اروپا هشدار داده که لندن را کنار نگذارد. به گفته او نشانه هایی وجود دارد که اتحادیه اروپا قصد دارد دست بریتانیا را از بازارهای مالی خود کوتاه کند.

از زمان اجرایی شدن شرایط برگزیت، مذاکراتی برای هماهنگی مقررات مالی دو طرف - به اصطلاح هم ارزی مقررات - در جریان بوده است. هر دو طرف می کوشند تا قبل از ضرب الاجل تعیین شده در ماه مارس به هم‌ارزی مقررات مالی دست یابند و شرایط و مقررات یکدیگر را به رسمیت بشناسند. دفتر نخست وزیر بریتانیا گفته است که برای مذاکره با اروپا در مورد مساله هم ارزی مقررات آمادگی دارد.

الزام شرکت‌ها به ایجاد شرایط انسانی در زنجیر‌ه تولید کالا

به گزارش دویچه وله، دولت آلمان لایحه ای را تصویب کرد که شرکت‌های آلمانی را موظف می‌کند، مسئولیت ایجاد شرایط مناسب برای کارگران در زنجیره تولید محصولاتشان را به‌عهده بگیرند. هدف، کاهش کار کودکان، شرایط بد کار و تخریب محیط زیست در خارج است. هوبروتوس هایل، وزیر کار آلمان به همراه پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد و گرد مولر، وزیر توسعه این کشور توافق أحزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف دولتی بر سر یک قانون جدید را اعلام کردند.

18

حدود دو سال پیش گردمولر از قصد خود برای تهیه لایحه‌ای سخن گفت که بر اساس آن شرکت‌های آلمانی موظف خواهند شد در خارج از کشور استانداردهای حقوق بشری و زیست محیطی را رعایت کنند. گفته شد که این اقدام، واکنش وزیر توسعه آلمان به فاجعه آتش‌سوزی کارخانه نساجی "رعنا پلازا"  در بنگلادش است. در ریزش ساختمان هشت طبقه‌ی تولید پوشاک "رعنا پلازا" در داکا در سال ۲۰۱۳ یک‌هزار و ۱۳۰ نفر کشته و یک‌هزار و ۶۵۰ تن زخمی شدند. در این کارخانه، پوشاک برندهای بین‌المللی از جمله برای شرکت‌های گپ، والمارت، سی اند ای و کیک تولید می‌شد..

وزیر توسعه آلمان سال گذشته گفت: «شلوار جین و کفش‌های ورزشی آدیداس ما و کالاهای دیگر در بنگلادش در شرایطی تولید می‌شوند که شبیه برده‌داری است. غیرقابل تحمل است که ما کشورهای ثروتمند صنعتی چنین شرایطی را در زنجیره‌های تأمین جهانی خود می‌پذیریم». یکی از دلایلی که برای تهیه این لایحه قانونی وقت زیادی صرف شد، مقاومت وزیر اقتصاد در برابر آن بود، زیرا او بر این نظر است که بوروکراسی «بیش از حد» به نفع شرکت‌های آلمانی نیست.

خطر مرگ در کمین 400 هزار کودک یمنی

چهار آژانس تحت نظارت و مدیریت سازمان ملل متحد روز جمعه زنگ هشدار را نسبت به تبعات هولناک قحطی در کشور جنگ زده یمن به صدا درآوردند. بر اساس گزارشی که این چهار آژانس سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند دست کم ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال امسال احتمالا در صورت تدام شرایط موجود بر اثر گرسنگی جان خود را از دست خواهند داد. در این گزارش تاکید شده که کودکان یمنی به شدت از سوء تغذیه ناشی از جنگ و نیز همه‌گیری ویروس کرونا رنج می‌‌برند و در صورتی که اقدامی فوری برای تغییر شرایط در این کشور صورت نگیرد دست کم ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال جان خواهند باخت.

21

این هشدار جدی در حالی مطرح شده که پس از گذشت حدود شش سال از شروع جنگ داخلی در یمن، نزدیک به ۸۰ درصد ساکنان این کشور هم اکنون برای گذراندن یک زندگی عادی و بقا به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند.

در همین رابطه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد جنبش انصارالله سه‌شنبه از فهرست تروریستی آمریکا خارج می‌شود. او در عین حال اعلام کرد که نام رهبران ارشد حوثی‌ها به صورت شخصی در فهرست سیاه باقی می‌ماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید