نگرانی ایرانیان پس از صدور فرمان ویزای ترامپ

کدخبر: ۱۵۹۵۹۳
خانواده ها، فعالان اقتصادی، ورزشکاران و گردشگران هفت کشور در خاورمیانه و آفریقا، برنامه مسافرتی و حتی آینده خود را روز جمعه در حالت تعلیق یافتند. این اتفاق زمانی رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا فرمان اجرایی موقتی را امضا کرد که بر اساس آن هزاران نفر از دریافت ویزا برای سفر به آمریکا منع می شوند.

به گزارش نامه نیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به واکنش ایرانیان به صدور فرمان اجرایی ممنوعیت ارائه ویزا و وورد مردم هفت کشور اسلامی به آمریکا پرداخته و در این باره می نویسد:

انتظار می رود بر اساس این فرمان اجرایی، سفر همه شهروندان کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا حداقل برای 90 روز آینده تعلیق خواهد شد. نیویورک تایمز در ادامه ادعا کرد که سه کشور از میان این هفت کشور شامل ایران، سودان و سوریه صادرکننده تروریسم و سه کشور دیگر شامل لیبی، سومالی و یمن نیز کشورهای نگران کننده خوانده شدند.

علاوه بر این کسانی که اکنون نیز ویزای ورود به آمریکا را در اختیار دارند اما خارج از این کشور هستند نیز اجازه ورود به آمریکا را ندارد.

ترامپ روز جمعه پیش از امضای این فرمان، در پنتاگون گفت: ما به دنبال آن هستیم تا تنها اجازه ورود کسانی را به کشورمان بدهیم که از کشورمان حمایت می کنند و مردم ما را عمیقا دوست دارند. ما هیچ گاه درس های 11 سپتامبر و یا قهرمانانی که زندگی خود را در پنتاگون از دست دادند را فراموش نمی کنیم.

طی این 90 روز ممنوعیت ورود و اعطای ویزا، دولت ترامپ بررسی خواهد کرد که آیا کشورهای حاضر در این فهرست، اطلاعات لازم درباره شهروندان خود به دنبال دریافت ویزا برای ورود به آمریکا هستند و اینکه آیا آنها خطر تررویستی به دنبال دارند یا نه بررسی خواهد کرد. پس از آن اگر دولت ها اطلاعات لازم را ارائه نکردند 60 روز دیگر نیز به آنها فرصت داده خواهد شد و در صورت عدم ارائه اطلاعات شهروندان این کشورها برای همیشه از ورود به آمریکا منع خواهند شد.

هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که ارائه این اطلاعات از سوی ایران چالش برانگیز خواهد بود، کشوری که سالانه در حدود 35 هزار شهروند خود را به آمریکا ارسال می کند، تعدادی فراتر از دیگر کشورهای حاظر در این فهرست.

با اجرای این فرمان بسیاری از خانواده های ایرانی از دیدار دیگر اعضای خانواده خود محروم خواهند شد. در حدود یک میلیون ایرانی-آمریکایی در آمریکا زندگی می کنند.

برخی تحلیلگران با نگاه شک و تردید به اجرای این فرمان از سوی ایران نگاه کردند. یکی از اصولگرایان در این تهران بر این بور است که ما متعهد به ارائه اطلاعات شهروندانمان به دولت ترامپ نیستیم، این اقدام عادلانه نیست.

ایرانیان حاضر در آمریکا به شدت نسبت به تغییر سیاست ها در دولت ترامپ شوکه شدند و از اینکه امکان دارد دیگر خانواده و دوستان خود را در ایران نبینند ابراز نگرانی کردند.

یک ایرانی ساکن ترکیه می گوید که امیدوار است این خبر دروغ باشد.

یک زن ایرانی صاحب رستوران در تهران نیز که با شنیدن این خبر اشک می ریخت، می گوید به همراه همسرش سال ها برای مهاجرت به آمریکا تلاش می کردند تا به خانواده خود در اورلاندو بپیوندند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید